Hammock

Jag använder en solnadrass som liggunderlag i hammocken. Det värmer ryggen bra och har aldrig korvat sig. Äldsta sonen envisas med sitt thermarest ridgerest och han har ständiga problem med att det hasar omkring i hammocken.
 
Har precis skaffat en Snugpak Jungle Hammock, ej provat att sova en natt i den än. Någon som har en och har åsikter?
Första intrycket var att paracorden (550 tror jag) sträcks ut lite väl mycket så har skaffat några meter amsteel som jag skall göra whoopie slings av, ett par tree huggers är påväg hem i brevlådan också.

Försöker undvika liggunderlag och UQ för att spara vikt, förhoppningsvis klarar jag mig utan förutsatt att turerna blir under sommaren. Tarpen får dock följa med.
 
Har precis skaffat en Snugpak Jungle Hammock, ej provat att sova en natt i den än. Någon som har en och har åsikter?
Första intrycket var att paracorden (550 tror jag) sträcks ut lite väl mycket så har skaffat några meter amsteel som jag skall göra whoopie slings av, ett par tree huggers är påväg hem i brevlådan också.

Försöker undvika liggunderlag och UQ för att spara vikt, förhoppningsvis klarar jag mig utan förutsatt att turerna blir under sommaren. Tarpen får dock följa med.

Precis som du märkt så sträcker paracord ut sig. Det suger dessutom åt sig väta. Dina planer att byta äro kloka. :)

Det finns en generell riktlinje som säger att om det är kalllare än +20C så är värmeförlusten genom konvektion kännbar. Det är naturligtvis individuellt, men jag rekommenderar att du tar med nåt enkelt liggunderlag när du ger dig ut. Testa utan, och lägg sen dit det så du slipper frysa/avbryta. Är det hyfsat varmt så behövs inga tjocka grejor, jag har sovit med Julas tunnaste crap-underlag när det var varmt.
TL,DR: Du kommer behöva nån isolering under dig, tjockleken varierar med yttertemp och individ.
 
Gjorde jag sådär hemma skulle nog reproduceringsträningen minska avsevärt, för att inte upphöra totalt =D

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Haha. I somras delade jag plats med några markliggare och demonstrerade naturligtvis hängmattan. Kom en kommentar om att det inte verkar gå att "mysa" jämfört med ett tält. Jag svarade att det snarare ger nya möjligheter, åtminstone om man hänger lite privat.
Fast en bridge-hammock kanske inte är idealet för den sortens aktiviteter...
 
Precis som du märkt så sträcker paracord ut sig. Det suger dessutom åt sig väta. Dina planer att byta äro kloka. :)

Det finns en generell riktlinje som säger att om det är kalllare än +20C så är värmeförlusten genom konvektion kännbar. Det är naturligtvis individuellt, men jag rekommenderar att du tar med nåt enkelt liggunderlag när du ger dig ut. Testa utan, och lägg sen dit det så du slipper frysa/avbryta. Är det hyfsat varmt så behövs inga tjocka grejor, jag har sovit med Julas tunnaste crap-underlag när det var varmt.
TL,DR: Du kommer behöva nån isolering under dig, tjockleken varierar med yttertemp och individ.

Tack för tipsen! :)
Fryser väldigt sällan (mitt problem är oftast tvärtom oavsett hur vädret är) men att plocka med någon billig cellplast eller liknande är ju inga problem. Dock lite fundersam på om man kan ligga bra "brasilianskt" (diagonalt) om man kör med liggerunderlag. Borde vara bättre med en under quilt då? Har planer på att sy ihop något av en gammal sovsäck.
 
Rekommenderar besök på FB-gruppen "Hammockers in Europe", outsinlig källa till visdom. :)

Ja, UQ är tveklöst bekvämare men också en större investering. Det finns hyfsat billiga som funkar bra, t.ex. DD Hammocks Underquilt som finns att köpa från olika svenska firmor. Tror priset ligger runt 6-700 kr.
När jag använt liggunderlag så har den för mig bästa lösningen varit att kapa det på mitten och placera det som ett T med tvärslån under bålen. Då minimeras risken att nån kroppsdel hamnar utanför även när man vänder sig .
 
Rekommenderar besök på FB-gruppen "Hammockers in Europe", outsinlig källa till visdom. :)

Ja, UQ är tveklöst bekvämare men också en större investering. Det finns hyfsat billiga som funkar bra, t.ex. DD Hammocks Underquilt som finns att köpa från olika svenska firmor. Tror priset ligger runt 6-700 kr.
När jag använt liggunderlag så har den för mig bästa lösningen varit att kapa det på mitten och placera det som ett T med tvärslån under bålen. Då minimeras risken att nån kroppsdel hamnar utanför även när man vänder sig .

Har lyckats undvika FB så får fortsätta med att få informationen här istället ;)

Tack för tipsen om att kapa liggerunderlaget, det låter som en bra lösning om jag känner att behovet uppstår.
 
Skulle någon vänlig själ som äger en uq från UK hammock och använder en kompressionspåse vilja posta en bild på hur skrymmande den blir nedpackad?
Jag tänker framförallt på dom som är 180 cm.
Tack på förhand!
 
Skulle någon vänlig själ som äger en uq från UK hammock och använder en kompressionspåse vilja posta en bild på hur skrymmande den blir nedpackad?
Jag tänker framförallt på dom som är 180 cm.
Tack på förhand!

Skall försöka komma ihåg att göra det. Jag har en fullängds vinter-UQ med 100gr extra dun.
Sidenote: Vill lägga till att jag personligen inte är så mycket för att komprimera maximalt. Det blir som att lägga bowlingklot mot varandra, skapar luckor mellan kloten. Föredrar att packa löst, eventuellt komprimera lite grann, men fortfarande så att paketet är formbart. Min poäng är att en kraftigt komprimerad påse kanske inte är det optimala sättet att packa flera föremål i en ryggsäck. Just saying. :)
 
Skall försöka komma ihåg att göra det. Jag har en fullängds vinter-UQ med 100gr extra dun.
Sidenote: Vill lägga till att jag personligen inte är så mycket för att komprimera maximalt. Det blir som att lägga bowlingklot mot varandra, skapar luckor mellan kloten. Föredrar att packa löst, eventuellt komprimera lite grann, men fortfarande så att paketet är formbart. Min poäng är att en kraftigt komprimerad påse kanske inte är det optimala sättet att packa flera föremål i en ryggsäck. Just saying. :)

Tack så mycket!
Jag håller helt med dig i de, att pressa ihop allt som om livet hängde på de brukar resultera i mycket luft i ryggsäcken.
Sen jag började använda hammock ute på tur så har jag haft en syntetsäck som täcke plus syntet uq och det är ju som att försöka parkera en mindre famliljebil i ryggsäcken varje gång plus att det väger runt 4kg, därför går jag nu i tankarna att investera i en uq och tq i dun.
Men eftersom jag aldrig ägt en dun uq/tq (eller sovsäck i dun för en delen) så vill jag se lite vad jag kan förvänta mig innan jag spenderar alla dom pengarna.
 
Då skall vi se om jag lyckas länka bilder.
Jag har alltså en fullängds vinter-UQ som jag begärde 100gr extra dun i. Jag tog och matade ner den i en 13l Sea to Summit packpåse som släpper ut luft i botten, d.v.s. det går att komprimera tillräckligt mycket men samtidigt formar sig påsen hjälpligt runt andra föremål. Vikten på UQ och denna packpåse låg på 1029 gr. En 3-säsongs TQ är lättare, så du skulle spara kilon och rejält med volym jämfört med motsvarande komforttemp på syntetmaterial.

För skala har jag lagt en 1l Nalgene-flaska bredvid. Ber om ursäkt för bildvinklar, hoppas det funkar med länkarna. :)

Utfläkt UQ

UQ i 13L-påse

Pressat ur luft

Edit: Passade på att stoppa ner TQ:n i samma 13l-påse. Det är en 3 säsongs-TQ, tror ratingen ligger på runt -5C. Totalvikt 724gr, volymen betydligt mindre än UQ:n. Fyller ungefär halva 13l-påsen efter att ha klämt ur luften.

TQ i packpåse på våg

Utan våg
 
Senast ändrad:
Då skall vi se om jag lyckas länka bilder.
Jag har alltså en fullängds vinter-UQ som jag begärde 100gr extra dun i. Jag tog och matade ner den i en 13l Sea to Summit packpåse som släpper ut luft i botten, d.v.s. det går att komprimera tillräckligt mycket men samtidigt formar sig påsen hjälpligt runt andra föremål. Vikten på UQ och denna packpåse låg på 1029 gr. En 3-säsongs TQ är lättare, så du skulle spara kilon och rejält med volym jämfört med motsvarande komforttemp på syntetmaterial.

För skala har jag lagt en 1l Nalgene-flaska bredvid. Ber om ursäkt för bildvinklar, hoppas det funkar med länkarna. :)

Utfläkt UQ

UQ i 13L-påse

Pressat ur luft

Edit: Passade på att stoppa ner TQ:n i samma 13l-påse. Det är en 3 säsongs-TQ, tror ratingen ligger på runt -5C. Totalvikt 724gr, volymen betydligt mindre än UQ:n. Fyller ungefär halva 13l-påsen efter att ha klämt ur luften.

TQ i packpåse på våg

Utan våg
Tack så jättemycket!
Det var till stor hjälp, nu vet jag vad nästa köp blir :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.