Hammock

Jag kör med aluminiumpinnar från Clas Ohlsson, kostade inte mycket och var fler än fyra så det går bra att tappa bort några.

Använder också diverse material från Clas O.
Persiennlina och kakelsnöre för olika ridgelinevarianter tillsammans med nån karbinkrok. Alu-pinnarna som Makkan nämner, Universallina 1,5mm för "tie outs" (tältlinor?). Billigaste Morakniven, o.s.v.

Jag testar ofta nya koncept med billigt material om det är möjligt och praktiskt. Ser om jag gillar konceptet och har då lite erfarenhet för att avgöra om det finns värde i att investera i andra material som ofta är lite lättare, ibland lite starkare, alltid lite-mycket dyrare. Säger inte att det är bästa sättet, bara att det är mitt sätt. :D

Jag tänkte fråga helt kort om två saker, nu innan jag till slut allvar börjar använda min hammock.

1. Hur gör ni för att tysta den där rösten i huvudet som säger: "Hej, du lilla tacos, idag kommer vilddjuret i skogen och mumsar upp dig"? Varje gång jag är själv ute i skogen så sätter fantasin igång hejvilt. Tält skulle nästan vara skönare för då kan jag ignorera allt som finns omkring mig, men i en hammock så är vyerna helt öppna. Finns det överhuvudtaget någon risk att djur kommer så nära, även om man inte luktar rök?

2. Vad är det bästa sättet att undvika fallande träd och grenar? Vad jag vet så ska man vara noga med att undersöka om det finns tidigare fallna objekt, men finns det fler tips på hur man kan låta bli att få X antal kilo trä i skallen?

som ridgeline tar jag vilken billig lina som helst. Det är inga större tyngder där. Max en tarp eller myggnät.

Tarpen spänner jag ut med stormlinor för tält, runt träd/sten/tältpinnar med tältlineknopar

Jag tänkte fråga helt kort om två saker, nu innan jag till slut allvar börjar använda min hammock.

1. Hur gör ni för att tysta den där rösten i huvudet som säger: "Hej, du lilla tacos, idag kommer vilddjuret i skogen och mumsar upp dig"? Varje gång jag är själv ute i skogen så sätter fantasin igång hejvilt. Tält skulle nästan vara skönare för då kan jag ignorera allt som finns omkring mig, men i en hammock så är vyerna helt öppna. Finns det överhuvudtaget någon risk att djur kommer så nära, även om man inte luktar rök?

2. Vad är det bästa sättet att undvika fallande träd och grenar? Vad jag vet så ska man vara noga med att undersöka om det finns tidigare fallna objekt, men finns det fler tips på hur man kan låta bli att få X antal kilo trä i skallen?

Fråga 1 har nog ingen enkel "lösning". Personligen tycker jag det känns bättre att enkelt se vad som eventuellt rör sig i närheten, vilket jag aldrig råkat ut för. Tror jag kanske hört nåt i musstorlek en gång. Ligger jag i ett tält så har jag ingen möjlighet att kika runt vilket nog skulle aktivera reptilhjärnan mer. :D

Fråga 2. Kolla uppåt efter döda grenar. Finns inga garantier, även till synes friska träd kan ju vara sjuka, så titta på marken efter nedfallna grenar och uppåt efter döda grenar.

Fråga 1 har nog ingen enkel "lösning". Personligen tycker jag det känns bättre att enkelt se vad som eventuellt rör sig i närheten... Ligger jag i ett tält så har jag ingen möjlighet att kika runt...

Fråga 2. Kolla uppåt efter döda grenar. Finns inga garantier, även till synes friska träd kan ju vara sjuka, så titta på marken efter nedfallna grenar och uppåt efter döda grenar.

Håller med gör jag (som Yoda skulle sagt)!
/p-a

Har man hängmattan en bit upp så borde man vara utom räckhåll från arga vildsvin, vad tror ni 1,5-2meter? Så kan man vara rädd för att trilla ner och skada sig istället...

Om man sover i en hängmatta i skogen och det trillar en kotte i huvudet på en men man inte vaknar av det, har det då verkligen trillat en kotte i huvudet på en?

Haha nej men har verkligen aldrig någonsin haft en tanke på att kolla efter potensiellt fallande grenar när jag är i skogen... Annat än när man arbetar, fäller träd osv... Sålänge man inte gör det så är det nog inte stor risk att få grenar på sig. Kanske skulle vara försiktig vid storm bara...

Tokor:

1: Det finns bara i huvudet. Risken för trafikolycka eller rånöverfall på vägen till skogen är större än ett angrepp av djur. Jag har i alla fall aldrig hört talas om det i björnfritt teritorium i Sverige. Djuren vet att du är där och håller sig borta.

Själv tillbringade jag en natt i hängmattan vaken av ljudet av oinknde vildsvin. En stor flock och de lät som om de var helt nära. På morgonen insåg jag att flocken fanns hela tiden på andra sidan sjön, vilken är smal men en mil lång.

2: Iblnd går jag ut i ett naturreservat och fäller ett träd eller två med motorsåg. Det tycker jag är kul. Man vill inte att trädet hämnas genom att släppa ner saker i skallen på en när det börjar falla. Det farligaste som finns är allt som är torrt och dött. Det är helt opålitligt. Tips: anländ när dagsljus råder, då kan du se dig omkring och upptäcka alla faror. Annars kan du använda forcen och känna om det finns några störningar du bör se upp med.

Ojoj, tack allesammans för de goda råden! Tror jag ska ta en extra dos parfym bara och inviga hammocksäsongen imorrn natt redan. Och om jag aldrig hör av mig av här igen så vet ni hur goda råden var egentligen. ;-D

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips