Hammock

Jag kör med aluminiumpinnar från Clas Ohlsson, kostade inte mycket och var fler än fyra så det går bra att tappa bort några.

Använder också diverse material från Clas O.
Persiennlina och kakelsnöre för olika ridgelinevarianter tillsammans med nån karbinkrok. Alu-pinnarna som Makkan nämner, Universallina 1,5mm för "tie outs" (tältlinor?). Billigaste Morakniven, o.s.v.

Jag testar ofta nya koncept med billigt material om det är möjligt och praktiskt. Ser om jag gillar konceptet och har då lite erfarenhet för att avgöra om det finns värde i att investera i andra material som ofta är lite lättare, ibland lite starkare, alltid lite-mycket dyrare. Säger inte att det är bästa sättet, bara att det är mitt sätt. :D
 
Jag tänkte fråga helt kort om två saker, nu innan jag till slut allvar börjar använda min hammock.

1. Hur gör ni för att tysta den där rösten i huvudet som säger: "Hej, du lilla tacos, idag kommer vilddjuret i skogen och mumsar upp dig"? Varje gång jag är själv ute i skogen så sätter fantasin igång hejvilt. Tält skulle nästan vara skönare för då kan jag ignorera allt som finns omkring mig, men i en hammock så är vyerna helt öppna. Finns det överhuvudtaget någon risk att djur kommer så nära, även om man inte luktar rök?

2. Vad är det bästa sättet att undvika fallande träd och grenar? Vad jag vet så ska man vara noga med att undersöka om det finns tidigare fallna objekt, men finns det fler tips på hur man kan låta bli att få X antal kilo trä i skallen?
 
som ridgeline tar jag vilken billig lina som helst. Det är inga större tyngder där. Max en tarp eller myggnät.

Tarpen spänner jag ut med stormlinor för tält, runt träd/sten/tältpinnar med tältlineknopar
 
Jag tänkte fråga helt kort om två saker, nu innan jag till slut allvar börjar använda min hammock.

1. Hur gör ni för att tysta den där rösten i huvudet som säger: "Hej, du lilla tacos, idag kommer vilddjuret i skogen och mumsar upp dig"? Varje gång jag är själv ute i skogen så sätter fantasin igång hejvilt. Tält skulle nästan vara skönare för då kan jag ignorera allt som finns omkring mig, men i en hammock så är vyerna helt öppna. Finns det överhuvudtaget någon risk att djur kommer så nära, även om man inte luktar rök?

2. Vad är det bästa sättet att undvika fallande träd och grenar? Vad jag vet så ska man vara noga med att undersöka om det finns tidigare fallna objekt, men finns det fler tips på hur man kan låta bli att få X antal kilo trä i skallen?

Fråga 1 har nog ingen enkel "lösning". Personligen tycker jag det känns bättre att enkelt se vad som eventuellt rör sig i närheten, vilket jag aldrig råkat ut för. Tror jag kanske hört nåt i musstorlek en gång. Ligger jag i ett tält så har jag ingen möjlighet att kika runt vilket nog skulle aktivera reptilhjärnan mer. :D

Fråga 2. Kolla uppåt efter döda grenar. Finns inga garantier, även till synes friska träd kan ju vara sjuka, så titta på marken efter nedfallna grenar och uppåt efter döda grenar.
 
Fråga 1 har nog ingen enkel "lösning". Personligen tycker jag det känns bättre att enkelt se vad som eventuellt rör sig i närheten... Ligger jag i ett tält så har jag ingen möjlighet att kika runt...

Fråga 2. Kolla uppåt efter döda grenar. Finns inga garantier, även till synes friska träd kan ju vara sjuka, så titta på marken efter nedfallna grenar och uppåt efter döda grenar.

Håller med gör jag (som Yoda skulle sagt)!
/p-a
 
Jag tänkte fråga helt kort om två saker, nu innan jag till slut allvar börjar använda min hammock.

1. Hur gör ni för att tysta den där rösten i huvudet som säger: "Hej, du lilla tacos, idag kommer vilddjuret i skogen och mumsar upp dig"? Varje gång jag är själv ute i skogen så sätter fantasin igång hejvilt. Tält skulle nästan vara skönare för då kan jag ignorera allt som finns omkring mig, men i en hammock så är vyerna helt öppna. Finns det överhuvudtaget någon risk att djur kommer så nära, även om man inte luktar rök?

Har man hängmattan en bit upp så borde man vara utom räckhåll från arga vildsvin, vad tror ni 1,5-2meter? Så kan man vara rädd för att trilla ner och skada sig istället...


2. Vad är det bästa sättet att undvika fallande träd och grenar? Vad jag vet så ska man vara noga med att undersöka om det finns tidigare fallna objekt, men finns det fler tips på hur man kan låta bli att få X antal kilo trä i skallen?

Om man sover i en hängmatta i skogen och det trillar en kotte i huvudet på en men man inte vaknar av det, har det då verkligen trillat en kotte i huvudet på en?

Haha nej men har verkligen aldrig någonsin haft en tanke på att kolla efter potensiellt fallande grenar när jag är i skogen... Annat än när man arbetar, fäller träd osv... Sålänge man inte gör det så är det nog inte stor risk att få grenar på sig. Kanske skulle vara försiktig vid storm bara...
 
Tokor:

1: Det finns bara i huvudet. Risken för trafikolycka eller rånöverfall på vägen till skogen är större än ett angrepp av djur. Jag har i alla fall aldrig hört talas om det i björnfritt teritorium i Sverige. Djuren vet att du är där och håller sig borta.

Själv tillbringade jag en natt i hängmattan vaken av ljudet av oinknde vildsvin. En stor flock och de lät som om de var helt nära. På morgonen insåg jag att flocken fanns hela tiden på andra sidan sjön, vilken är smal men en mil lång.

2: Iblnd går jag ut i ett naturreservat och fäller ett träd eller två med motorsåg. Det tycker jag är kul. Man vill inte att trädet hämnas genom att släppa ner saker i skallen på en när det börjar falla. Det farligaste som finns är allt som är torrt och dött. Det är helt opålitligt. Tips: anländ när dagsljus råder, då kan du se dig omkring och upptäcka alla faror. Annars kan du använda forcen och känna om det finns några störningar du bör se upp med.
 
Ojoj, tack allesammans för de goda råden! Tror jag ska ta en extra dos parfym bara och inviga hammocksäsongen imorrn natt redan. Och om jag aldrig hör av mig av här igen så vet ni hur goda råden var egentligen. ;-D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.