Shysst form på den där! Och vikt! Det är delvis såna former som får mig intresserad av tarp, men de är nog för ömtåliga för mig, vill kunna ha det som markunderlag m.m. också...
Ja, den är nog högst olämplig som markskydd.
Shysst form på den där! Och vikt! Det är delvis såna former som får mig intresserad av tarp, men de är nog för ömtåliga för mig, vill kunna ha det som markunderlag m.m. också...
Vad jag förstått är väl alla sil-nylon mm olika sorters ripstop.
Min hex cat cut silArgon tarp med 11' ridgeline (335x280) väger bara 322 g. Fick den gjord av Squidbilly på Hammockforums för 75 USD exkl. frakt.Visa bilaga 19616
Edit: la till bild
Väldigt snygg! Tar han emot beställningar eller var det nått bara för dig?
När jag sist frågade om han ville att jag nämnde honom så var svaret ja. Så det är nog bara att fråga. Sök på squidbilly tarp på Hammockforums så hittar du fler av hans verk. Han hade lite kötid när jag beställde, så var beredd på att få vänta.
Han var väldigt trevlig och tillmötesgående. Blir en beställning nu i helgen.
Jag antar du är nöjd med din tarp? Något du tycker jag bör tänka på i beställningen?
Jag utgår från att ridge- och guylines och pegs inte medföljer. Så nu behöver jag införskaffa det.![]()
Vilken modell tar du? Syr han en dubbelsidig packpåse åt dig också?
Tågvirke / linor ingår inte, så det får du skaffa själv. Köpte 25' från dutchwaregear men behöver minst det dubbla tror jag. Som jag har det nu är det lite drygt 3,5 meter på varje ridgeline tie-out, vilket kändes lite kort runt en kraftig tall.
Det blir en hex cat cut av 1.1 oz Silpoly 2nd Gen, inkl. påse.
Ska ändå köpa dutch hooks och stingerz så köper 50' Zing it till ridgeline hos dutchware.
Svårast är nog vilka guylines och pinnar jag ska köpa. Ska inte guylines vara lite elastiska, så att de är självspännande om tarpen sträcker sig lite under natten? Zing it kanske är för "hård", har även läst att den kan vara lite svår med knopar, eftersom de glider lätt.
Vad tror ni om denna för guylines: https://www.dutchwaregear.com/lawson-reflective-cord.html
Annars är DDs kit väldigt prisvärt (alla priser inkl frakt, ingen tull):
http://www.ddhammocks.com/product/pegs-guy-lines vikten är inte optimal, men inte många gram som skiljer när det handlar om pinnar och tråd. Dock vet jag att linorna stöter inte bort vatten så bra, och de är svarta så man snubblar lätt på de.
Så många svåra val...ä
Det blir en hex cat cut av 1.1 oz Silpoly 2nd Gen, inkl. påse.
Oh jag glömde visst, tänk på att be om side pull-outs. Inte för att man använder det skitofta men det kan vara gött att ha när man vill ha lite mer utrymme under tarpen.
Tack! De var med på skissen han skickade, men ska dubbelkolla, jag vill definitivt ha pull-outs. Vilka fästen använde du där? Jag tänker att man vill ha endast tygfästen på pull-outs eftersom plastfästen riskerar att smattra mot tarpen när de blåser, och man inte använder de?
Hittade en guide på hur man kan fixa med shockcord på guylines. Så jag kör på ditt förslag.
Ska man räkna på ca 3 m per guy line? Eller är det mycket?
Kolla uk hammocks tarp guyline, verkar vara ungefär samma som dyneema som Dutch säljer, den var ganska prisvärd och frakten är också relativt låg 5 GBP (då har du utrymme till annat).
Jag var ute i Ånnaboda och sov en natt för några veckor sedan.
Regnet vräkte ner nästan hela natten och naturligtvis hade jag inga öronproppar.
Men nu vet jag att tarpen håller mig torr under den![]()