Hammock

Väldigt snygg! Tar han emot beställningar eller var det nått bara för dig?


När jag sist frågade om han ville att jag nämnde honom så var svaret ja. Så det är nog bara att fråga. Sök på squidbilly tarp på Hammockforums så hittar du fler av hans verk. Han hade lite kötid när jag beställde, så var beredd på att få vänta.
 
När jag sist frågade om han ville att jag nämnde honom så var svaret ja. Så det är nog bara att fråga. Sök på squidbilly tarp på Hammockforums så hittar du fler av hans verk. Han hade lite kötid när jag beställde, så var beredd på att få vänta.

Han var väldigt trevlig och tillmötesgående. Blir en beställning nu i helgen.

Jag antar du är nöjd med din tarp? Något du tycker jag bör tänka på i beställningen?

Jag utgår från att ridge- och guylines och pegs inte medföljer. Så nu behöver jag införskaffa det. :)
 
Han var väldigt trevlig och tillmötesgående. Blir en beställning nu i helgen.



Jag antar du är nöjd med din tarp? Något du tycker jag bör tänka på i beställningen?



Jag utgår från att ridge- och guylines och pegs inte medföljer. Så nu behöver jag införskaffa det. :)

Jag är jättenöjd men ska dock tillägga att jag inte har så mycket erfarenhet av tarpar och att jag inte hårdtestat den än. Dock är den väldigt lätt att få bra spänd jämfört med DD's 3x3 tarp. Vad jag förstått beror det på cat-cut modellen.


Jag frågade honom ganska mycket och fick väldigt bra svar vad gäller val av trianglar och D-ringar i fästena och om tie-outs osv. Som du själv skrev så är han väldigt trevlig och bra på att förklara fördelar och nackdelar med olika varianter.

Vilken modell tar du? Syr han en dubbelsidig packpåse åt dig också?

Tågvirke / linor ingår inte, så det får du skaffa själv. Köpte 25' från dutchwaregear men behöver minst det dubbla tror jag. Som jag har det nu är det lite drygt 3,5 meter på varje ridgeline tie-out, vilket kändes lite kort runt en kraftig tall.

Såhär i efterhand hade det nog varit smartare att köpa en hel rulle från en svensk leverantör såsom http://www.paracordshop.se/index.php?id_category=97&controller=category
 
Vilken modell tar du? Syr han en dubbelsidig packpåse åt dig också?

Tågvirke / linor ingår inte, så det får du skaffa själv. Köpte 25' från dutchwaregear men behöver minst det dubbla tror jag. Som jag har det nu är det lite drygt 3,5 meter på varje ridgeline tie-out, vilket kändes lite kort runt en kraftig tall.

Det blir en hex cat cut av 1.1 oz Silpoly 2nd Gen, inkl. påse.

Ska ändå köpa dutch hooks och stingerz så köper 50' Zing it till ridgeline hos dutchware.

Svårast är nog vilka guylines och pinnar jag ska köpa. Ska inte guylines vara lite elastiska, så att de är självspännande om tarpen sträcker sig lite under natten? Zing it kanske är för "hård", har även läst att den kan vara lite svår med knopar, eftersom de glider lätt.

Vad tror ni om denna för guylines: https://www.dutchwaregear.com/lawson-reflective-cord.html

Annars är DDs kit väldigt prisvärt (alla priser inkl frakt, ingen tull):
http://www.ddhammocks.com/product/pegs-guy-lines vikten är inte optimal, men inte många gram som skiljer när det handlar om pinnar och tråd. Dock vet jag att linorna stöter inte bort vatten så bra, och de är svarta så man snubblar lätt på de.

Så många svåra val...ä
 
Det blir en hex cat cut av 1.1 oz Silpoly 2nd Gen, inkl. påse.



Ska ändå köpa dutch hooks och stingerz så köper 50' Zing it till ridgeline hos dutchware.



Svårast är nog vilka guylines och pinnar jag ska köpa. Ska inte guylines vara lite elastiska, så att de är självspännande om tarpen sträcker sig lite under natten? Zing it kanske är för "hård", har även läst att den kan vara lite svår med knopar, eftersom de glider lätt.



Vad tror ni om denna för guylines: https://www.dutchwaregear.com/lawson-reflective-cord.html



Annars är DDs kit väldigt prisvärt (alla priser inkl frakt, ingen tull):

http://www.ddhammocks.com/product/pegs-guy-lines vikten är inte optimal, men inte många gram som skiljer när det handlar om pinnar och tråd. Dock vet jag att linorna stöter inte bort vatten så bra, och de är svarta så man snubblar lätt på de.



Så många svåra val...ä


Jag kör för tillfället med paracord som guylines eftersom jag inte har nåt annat men den Dynaglide jag har som ridgeline tid-outs skulle nog funka utmärkt som guylines också. Tycker den håller knopar riktigt bra och känns trasselfri:
https://www.dutchwaregear.com/#/product/232

Min senaste beställning var dock från UK Hammocks så där blev det några meter av deras guyline. Kommer förmodligen i veckan.

Annars tycker jag du har rätt i att man inte behöver jaga grammen på linor och pinnar, inte i första hand i alla fall.

Vet inget om det här med elasticitet men jag har ju sett att man kan använda bitar av shock cord som sträckare på sina guylines, verkar dock vara en del som testat och sen gått tillbaka. Ställ en fråga på Hammockforums om det, du kommer garanterat få en hel drös olika svar.
 
Oh jag glömde visst, tänk på att be om side pull-outs. Inte för att man använder det skitofta men det kan vara gött att ha när man vill ha lite mer utrymme under tarpen.

Tack! De var med på skissen han skickade, men ska dubbelkolla, jag vill definitivt ha pull-outs. Vilka fästen använde du där? Jag tänker att man vill ha endast tygfästen på pull-outs eftersom plastfästen riskerar att smattra mot tarpen när de blåser, och man inte använder de?

Hittade en guide på hur man kan fixa med shockcord på guylines. Så jag kör på ditt förslag.

Ska man räkna på ca 3 m per guy line? Eller är det mycket?
 
Tack! De var med på skissen han skickade, men ska dubbelkolla, jag vill definitivt ha pull-outs. Vilka fästen använde du där? Jag tänker att man vill ha endast tygfästen på pull-outs eftersom plastfästen riskerar att smattra mot tarpen när de blåser, och man inte använder de?



Hittade en guide på hur man kan fixa med shockcord på guylines. Så jag kör på ditt förslag.



Ska man räkna på ca 3 m per guy line? Eller är det mycket?

Jag körde enligt hans förslag med bara tyg på pull-outs, samma anledning som du gav.

Ta inte mina ord för allvarligt, jag är väldigt oerfaren på hammock-camping, men vad jag läst så är det vanligt med 1,25-1,8 m till ena sidan och 2,5-3 m på andra sidan. Detta har man för att kunna ha tarpen i så kallat Porch mode, där man höjer upp ena sidan med vandringsstavar eller pinnar och på så sätt får ett litet tak med utsikt.

Andra kör med 2-4 m runt om.

Kolla uk hammocks tarp guyline, verkar vara ungefär samma som dyneema som Dutch säljer, den var ganska prisvärd och frakten är också relativt låg 5 GBP (då har du utrymme till annat).
 
Kolla uk hammocks tarp guyline, verkar vara ungefär samma som dyneema som Dutch säljer, den var ganska prisvärd och frakten är också relativt låg 5 GBP (då har du utrymme till annat).

Bra förslag, har ändå en beställning där på en Woodsman X. Ber honom lägga på 25 m lina.

Nu är det bara tältpinnar som saknas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.