Hammock

Jag har också upplevt att det blir lite kallt vid ändalykten, kanske drar åt lite för hårt, ska gå och testa det faktiskt. Jag använder triangle thingies vilket gör en stor skillnad. Jag har också funderat över om man skulle dra linorna ojämt fördelat mellan höger och vänster, man ligger ju trots allt diagonalt.

Jag drar också åt i kortändarna mycket mycket mer än vad du verkar göra:

IMG_8753.JPG




Har testat i -10 och -13 med mig och det gick finfint. En bonus med en UQ är ju att det är fantastiskt skönt att sitta mitt i vintern med en filt och dricka kaffe. Varmt och skönt hur länge som helst. Perfekt när man t ex. vinterfiskar. :)
 
Här kommer mitt bidrag, eller mitt lilla projekt kanske ja ska säga..
Köpte tyg och allt annat gosigt för ca 1 år sen, kom aldrig igång att göra den.
Så häromdagen kom ja fram till att ja skulle sy om den donator-sovsäck ja tänkt sno dunet ifrån för att de skulle vara "lättare" än att göra en helt ny säck...
Vi kan väl säga som så att ja kom till att skära en baffel i den gamla säcken innan ja insåg mitt misstag...mitt på vardagsrumsgolvet...med flickvännen närvarande..
Nu, 2 dagar senare tänkte ja ta en paus tills efter helgen..grossgrainen räcker inte runt hela säcken så ja måste handla ny ^^; och ja måste städa...en..hel..del...minst sagt.

Måtten är 155x110 cm
baffelhöjd ca 8cm, bredd 16,5 per baffel.
Totalvikt ca 550g

Men såhär ser den ut än så länge iaf

photo13nf.jpg
 
Senast ändrad:
Men om du kollar på inlägget ovan ditt så ser du på bilden att även kortändarna går att dra ihop.

Tänker du göra en sån lösning också eller nöjer du dig med att dra åt långsidorna? Du kan ju fästa två extra bungy på varje sida, så du får spänning mot tyget rakt över. Annars finns det risk för drag undertill.

Fast du kanske har en egen innovation?
 
Men om du kollar på inlägget ovan ditt så ser du på bilden att även kortändarna går att dra ihop.

Tänker du göra en sån lösning också eller nöjer du dig med att dra åt långsidorna? Du kan ju fästa två extra bungy på varje sida, så du får spänning mot tyget rakt över. Annars finns det risk för drag undertill.

Fast du kanske har en egen innovation?

Längst ut på kortändarna kommer det att sitta en hake i plast för att fästa i öglorna från hammocken, den bungyn kommer ha en dragsko för att justera slacket.
På samma sätt kommer det sitta en hake i mitten av långsidan, på vardera sida för att fästa mot hammocken för att undvika slack..
Eller så har jag iaf tänkt än så länge =)
 
Tenare

Någon som har koll på en hängmatta lämpad för naturen som tål 200 kg? Såg en Exped (DD tror jag) på Blocket men aldrig sett den i butik eller på nätet efter det. Finns andra märken som håller måttet?

Vill inte alltid släpa på kåtan...

Tacksam för svar!

A
 
Vad gör man en lördagkväll?

Med min mor på besök och barnen lagda tyckte jag det var ett bra tillfälle att ge sig ut i skogen (inte pga av att mor är hemma).

Packade en rygga och gav mig ut mot Lennartsnäs vid Kungsholmen. Har inte gått omkring där, men vet att det finns en parkeringsplats nära Mälaren. Det var rätt dunkelt när jag kom fram och började leta lägerplats (borde vara bild 1. Tittade först nere vid vattnet, men gav mig sedan upp en bit i en slänt. Var inte den roligaste platsen, mycket rester efter skogsröjning. Lycka till med tält där. :D Hängde tarpen rätt högt efterom vädret skulle vara fint och jag ville ha lite utsikt under kanten.

Mitt under upphängning dök det upp nån bil längs leden/ridspåret vilket gav mig farhågor om festande vid grillhuset som låg ett par hundra meter bort. Jag fortsatte med mitt i mörkret (använde rödlampa vid behov), kände mig lite stealthig :D

Ungdomarna(?) var dock tystlåtna och gav sig efter kanske en timme och efter en kopp te kröp jag till kojs.

Vaknade till fögelkvitter vid 0600. Upp, frukostera på te och en banan innan jag packade ihop och gav mig av hem till familjen och en stadigare frukost.

Tarpen är min, WBBB hör till mina grannar. Använder mitt Exped Synmat 7 LW vilket var väldigt skönt men emellanåt vaknade jag och fick stöka runt det lite. Får väl börja spara till UQ, suck.

Lite blandade bilder.
 

Bilagor

  • 20130427_211650.jpg
    20130427_211650.jpg
    27.4 KB · Visningar: 536
  • 20130428_064203.jpg
    20130428_064203.jpg
    46.1 KB · Visningar: 593
  • 20130428_064223.jpg
    20130428_064223.jpg
    71.6 KB · Visningar: 653
  • 20130428_065435.jpg
    20130428_065435.jpg
    89.2 KB · Visningar: 612
UK-hammocks Winter UQ (hundra gram extra dunfyllning)

Liter bilder från när jag justerade underquilten i eftermiddags.
 

Bilagor

  • IMG_9813.jpg
    IMG_9813.jpg
    112.4 KB · Visningar: 549
  • IMG_9819.jpg
    IMG_9819.jpg
    43.8 KB · Visningar: 523
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.