Hammock till mig

Du får redogöra för hur dubbel bubbel funkar sen. Om den räcker runt axlarna också. För mig som har rätt breda axlar hade jag nog behövt en xl. Måste upp lite på sidan också för att isolera axlarna.

Ska bli! Jag tror den kommer att fungera bra för mig, men jag har ju inte så manliga axlar jag. Provade den ju i sängen och den kändes bred jämfört med ett vanligt liggunderlag, vände och vred på mig utan att hamna utanför. Den är också tämligen mjuk och följsam, kändes inte stel eller veckig när jag sjönk ner i madrassen. Om den klarar att forma sig efter kroppen lika bra i hängmattan återstår att se, men man hoppas ju på det.

Ångrar faktiskt att jag inte köpte två, så man kan dubblera om det blir kyligt. Den var så pass billig och lätt är den ju. Man ska upp i €125 för att få fri frakt och standardfrakten är €30, nästan lika mkt som bubblet kostar.

Ska bli! Jag tror den kommer att fungera bra för mig, men jag har ju inte så manliga axlar jag. Provade den ju i sängen och den kändes bred jämfört med ett vanligt liggunderlag, vände och vred på mig utan att hamna utanför. Den är också tämligen mjuk och följsam, kändes inte stel eller veckig när jag sjönk ner i madrassen. Om den klarar att forma sig efter kroppen lika bra i hängmattan återstår att se, men man hoppas ju på det.

Ångrar faktiskt att jag inte köpte två, så man kan dubblera om det blir kyligt. Den var så pass billig och lätt är den ju. Man ska upp i €125 för att få fri frakt och standardfrakten är €30, nästan lika mkt som bubblet kostar.
Du får tänka på att platt underlag som säng eller golv inte kräver samma bredd. I mattan blir den mer skålformad och behöver kunnas dras upp en bit på sidorna eftersom man oftast ligger pressad som en makrill mot väggarna på själva hängmattan. Finns sällan värmande luft mellan vägg och sidan på axeln utan det blir samma tryck som på ryggen

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jo självklart. Men vad menar du är alternativet om man vill testa om hängmatta funkar för en utan att lägga ut pengar på en uq? Ett vanligt liggunderlag är ju bara runt 50-60 cm. Detta är drygt 73.5 vid skuldrorna. Tycker nog det verkar vara ett säkrare kort.

nä jag menar ingenting, men jag är bara lite skeptisk om dubbel bubbel mer skulle bli dubbel trubbel FÖR MIG. Mätte med måttband precis och skulle nog behöva minst 80. Jag har ju kört med Expeds multimat som är 1x2 m både inne i mattan och som i somras hängades som en UQ utanpå.

Finns sån här variant också, vet inte hur bred den blir dock. borde ju lätt gå att sy själv också om man är händig.
https://www.rei.com/product/830279/eno-hotspot-hammock-sleeping-pad-wings

Aj, då fattar jag!

Blev det inte bekvämt med Exped-underlaget, eftersom du vill byta?

Men vad har du för hammock då? Till de bredare ska man ju ha DB XL. Det är ju 35" = 88.9 cm. Tror du det skulle räcka?

Eller testa det där Hennessy tipsar om. Att köpa ett sånt där vindruteskydd för bilar och klippa till. De säger att man ska ha truck size och jag hittar bara för personbilar, men man kanske kan tejpa ihop.

Aj, då fattar jag!

Blev det inte bekvämt med Exped-underlaget, eftersom du vill byta?

Men vad har du för hammock då? Till de bredare ska man ju ha DB XL. Det är ju 35" = 88.9 cm. Tror du det skulle räcka?

Eller testa det där Hennessy tipsar om. Att köpa ett sånt där vindruteskydd för bilar och klippa till. De säger att man ska ha truck size och jag hittar bara för personbilar, men man kanske kan tejpa ihop.

Jag har provat vindruteskydd men det blev för kallt för att jag skulle sova bra en vanlig mellansvensk sommarnatt. Det jag fått att fungera är underquiltar samt mina uppblåsbara enpeed downmat 5. Vanliga cellplast har jag aldrig fått till, det blir bara knöl. Två uppblåsbara liggunderlag med längsgående kanaler lite omlott går att få till så det blir riktigt bra, fungerar långt ner i temp och ligguderlagen har tillräckligt R-värde. De varianter in diskuterar nu på slutet har jag ingen erfarenhet av..

Kan ju hända att vindruteskydden i USA är annorlunda. Har aldrig haft något, var det liksom bubbelplast inuti det du köpte?

Nej det var inte bubbelplast i det. Det var ett från biltema tror jag som jag sällan använde. Det var lite litet om man ligger på diagonalen, men då det inte heller värmde tillräckligt så släppte jag idén.

Förresten, om du börjar med hängmatta nu så rekommenderar jag den här boken:

https://www.amazon.com/Ultimate-Hang-Hammock-Camping-Illustrated/dp/1478351187

Jag köpte den elektroniskt för kindleläsaren (har version 1 av boken).

Så bara reflekterande, inget isolerande? Nä, då kan det ju inte räcka. Synd.

Tack, har sett den boken nämnas förr. Kanske bra vinterläsning. Fast då blir man väl ännu mer sugen att prova. Satt i sängen med hammocken och lärde mig hennessyknopen igår, med foten som träd. Satt ju igång suget.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips