Hammock till mig

Vet inte om jag gör rätt eller fel nu som skapar en ny tråd, men jag började känna mig som om jag hijackade den stora tarptråden.

Så här är det. Som en del kanske minns har jag bett om hjälp att hitta bekvämt liggunderlag p.g.a. värk. Har inte kunnat campa på många år men vill försöka igen o.s.v. Men plötsligt föll fjällen från mina ögon och jag insåg att det är dumt att plåga sig öht. Hade ju kikat lite på hammock redan innan. Nu har jag nog bestämt mig för att så får det bli. Blir nog både lättare och billigare än andra alternativ också.

Jag har tittat mest på DD och Hennessy och kommit fram till en konstallation som jag gärna skulle vilja ha era åsikter om. Även om ni kan förseslå något annat än Hennesy som är bättre på något sätt (funktion, bekvämlighet, pris).

Dessa saker är viktiga för mig:
* dubbel botten (verkar bekvämare att liggunderlaget hålls fast där)
* myggnät är ett måste och tätt ska det vara

* Vill även kunna sitta i den, ha den som fåtölj[/B]

Då kom jag fram till att Jungle Expedition Zip skulle passa mig. Byter ut tarpen mot en större hex. Tänkte också ta desras Double Bubble liggunderlag.

Vad tror ni? Har jag tänkt rätt här?

Är PU-tarp mkt sämre än silikon? Prisskillnaden är ganska stor. Jag vill ha en stor tarp så det blir lite som ett rum/ett tält regniga dagar. Kommer jag att få rum med packning regnsäkert under den tarpen eller behöver jag en extra presenning för det?

Blev lite upphetsad för jag upptäckte att man får en Scout på köpet just nu. Så bara jag är 100 är jag sugen på att slå till.
 
Senast ändrad:
Hennessy gör bra hängmattor.
Jag har en Explorer Ultralight, som jag är mycket nöjd med.
Ska du använda liggunderlag är nog dubbel botten ett bra val.
Många skaffar så småningom en underquilt i stället, men dubbel botten är ingen direkt nackdel då heller vad jag kan förstå.

Lycka till med hängandet :)
 
Vet inte om jag gör rätt eller fel nu som skapar en ny tråd, men jag började känna mig som om jag hijackade den stora tarptråden.

Så här är det. Som en del kanske minns har jag bett om hjälp att hitta bekvämt liggunderlag p.g.a. värk. Har inte kunnat campa på många år men vill försöka igen o.s.v. Men plötsligt föll fjällen från mina ögon och jag insåg att det är dumt att plåga sig öht. Hade ju kikat lite på hammock redan innan. Nu har jag nog bestämt mig för att så får det bli. Blir nog både lättare och billigare än andra alternativ också.

Jag har tittat mest på DD och Hennessy och kommit fram till en konstallation som jag gärna skulle vilja ha era åsikter om. Även om ni kan förseslå något annat än Hennesy som är bättre på något sätt (funktion, bekvämlighet, pris).

Dessa saker är viktiga för mig:
* dubbel botten (verkar bekvämare att liggunderlaget hålls fast där)
* myggnät är ett måste och tätt ska det vara

* Vill även kunna sitta i den, ha den som fåtölj[/B]

Då kom jag fram till att Jungle Expedition Zip skulle passa mig. Byter ut tarpen mot en större hex. Tänkte också ta desras Double Bubble liggunderlag.

Vad tror ni? Har jag tänkt rätt här?

Är PU-tarp mkt sämre än silikon? Prisskillnaden är ganska stor. Jag vill ha en stor tarp så det blir lite som ett rum/ett tält regniga dagar. Kommer jag att få rum med packning regnsäkert under den tarpen eller behöver jag en extra presenning för det?

Blev lite upphetsad för jag upptäckte att man får en Scout på köpet just nu. Så bara jag är 100 är jag sugen på att slå till.

Vill du ha uppblåsbar liggunderlag i, blås upp den till en tredjedel.
Vill du ha ett cellplast underlag, köp ett billigt på valfri butik.
Dela underlaget i två delar, långa delen från baken till nacken.
Korta delen lägger du på tvären under baken.
Vid kyla använder jag snugpak underquilt som fungerar klockrent.

Jag har både Hennessy Expedition-asym-zip samt Ticket to The moon dubbel.
Använder hex fly från Hennessy till båda hammockarna.
Du får plats under tarpen.

Och det är inga problem att använda dem som fåtölj.

Var bor du?
 
Jag bor i Uppsalatrakten.

Jag tycker deras formskurna verkar behändigt. Till att börja med kommer jag ju att använda den på sommarn, så underquilt får bli ett senare problem om behov uppstår. Jag kommer säkert att prova den hemikring under våren om jag köper nu, men då kan jag ju pula i ett vanligt liggunderlag eller liknande.

Har sett SnugPak, men den är 1150 g tyngre än Duouble Bubble. Henessy säger att den brukar funka ner till +5. Känns skönt med så lätt som möjligt om man inte behöver mer. Jag kommer att ha mycket annat att släpa på. Får väl testa och komplettera om det behövs.

Är nära att klicka nu! Men några fler undringar har dykt upp under kvällen.Vad tror ni om Tree Hugger-remmarna? Man får ju välja längd.

Select 42"(106cm) for trees up to 14"/36cm in diameter. Select 72"(183cm) for trees up to 24"/61cm in diameter. Select 96"(243cm) for trees up to 36"/91cm in diameter.

Tänkte ta den för 61-centimeters träd. Det funkar väl om trädet är smalare också väl? Några 91-centimetersträd är det väl inte så ofta man stöter på. Vilken skulle ni välja?

Sen tänkte jag fråga dem som använt Hennessy om myggnätet går att vika undan på nåt sätt om man inte vill ha det. Gillar så mycket att ligga helt under bar himmel, så om det inte finns mygg och inte regnar skulle jag gärna slippa både tarp och myggnät.

En sista dumfråga. Blev förtjust i den gula färgen på tarpen, den som jag länkade till. Är det dumt? Tror ni den blir en insektsmagnet? Nu tänker jag väl inte hänga i en rapsåker, men det kanske inte bara är rapsbaggar som gillar gult.;)
 
Slänger in ett alternativ till dig. Norska tillverkaren Amok har en modell som heter Draumr. Kan vara värt att titta på. Har som alla andra sina för-, resp. nackdelar. Är du intresserad så kan jag säga mer, men det finns ett gäng videor att titta på. :)

"Vill även kunna sitta i den, ha den som fåtölj"
 
Ja, berätta gärna mer. Den såg ju häftig ut!

Slutsåld på sajten och inget pris angivet. Inte mkt till beskrivning heller men jag kollade på YouTube-filmen. Ser ju oerhört smidig ut. Gillade speciellt att myggnätet kan tas bort, vilket jag inte tror kan göras på Hennessy. Tarpen ser lite liten ut dock.

Hammock+ liggunderlag blir nästan ett kilo tyngre än Hennessy, men påstås klara -5 mot Hennessys +5.

https://www.amokequipment.eu/products/draumr-hammock
https://www.youtube.com/watch?v=S5YMwVSUEa4

Hittar bara pris ink tarp. 3 499,00 på Naturkompaniet. Så antagligen lite dyrare än Hennessy.
 
Hennessy påstår ju att man ligger platt i deras hängmattor, men på de filmer jag sett tycker jag nog inte det ser ut så. I Draumr däremot ser det ju verkligen platt ut, men jag antar underlaget krävs för det.

Har skrivit till Hennessy och frågat om myggnätet och om det är OK att använda långa tree huggers på klena träd så får man se hur supporten funkar också. ;)

Det här är så spännande! Sista pusselbiten liksom. Har annars allt väsentligt utom sovsäck. Men jag bestämde mig för länge sedan för en Sestrals Blanket. Väntar bara på att de ska få in mindre fula färger. Så den är bara ett klick bort.
 
Du har dragkedja längs med ena långsidan av myggnätet på Hennessy.
Sedan finns det märken där du har dragkedja på båda sidor. Du kan ha hur långa treehuggers du vill, bara att sno runt några varv runt trädet eller ha det hängandes.
 
Tack! Men jag fattar ändå inte med myggnätet. Jag vet att det är dragkedja där man tar sig in, men är det gjort så att jag kan så att säga fästa upp myggnätet så jag slipper ha det åtminstone på den sidan om jag inte vill?
 
Draumrs för-, och nackdelar (enligt mig)

Fördelar:
Roliga, annorlunda design med smarta lösningar.
Designen ger väldigt flat liggkänsla. Mest likt en vanlig säng av alla modeller jag provat. Mycket komfortabel när man ligger på sidan eller magen.
Inbyggt myggnät som lätt packas undan.
Kontinuerliga förbättringar/förändringar av designen. Nu till våren kommer en XL-modell (som jag också beställt).
Mycket enkelt att hänga upp och trimma in. Går att hänga med kortare avstånd mellan träden jämfört med konventionella modeller.
Brat utsikt i huvud-, fotända. Totalt sett bättre utsikt runt om jämfört med de flesta gathered end-mattorna. Kungen av utsikt är bridge hammocks.

Nackdelar:
Hög vikt pga alla features, mer lämplig för kortare vandringar, bil/mc/kanot motsv. Glamping. :)
Tarpen från Amok täcker precis hängmattan, likt Hennesys assymetriska tarp. Inget bra utrymme för att sköta matlagning och andra sysslor om det regnar. Regn plus vind kan vara mer problematiskt att skydda sig mot jämfört med rektangulära tarpar.
Högt upp i prisområdet, men man får en hel del features för pengarna.
Kräver uppblåsbar, isolerad luftmadrass vilket ytterligare spär på priset om man inte redan har en lämplig modell. Samtidigt skall hela systemet med hängmatta plus madrass jämföras med hängmatta plus liggunderlag alternativt underfilt. Personligen tycker jag att vanlig hängmatta plus liggunderlag inte kommer i närheten av komforten hos en underfilt.
Lite knepigare att komma på plats i jämfört med traditionell hängmatta, men mkt god komfort när man balanserat in sig. När mina barn sovit i Draumr har de haft en tendens att glida ner i fotändan med resulterande markkontakt, så ingen bra matta för barn.

Det är väl de viktigaste punkterna som jag ser det. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Hammock Bo och sova 1508
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.