halt liggunderlag

Forts på antiglid...

...det jag pratar om är friliggande/lös plastfilm som är glidfritt på båda sidor. Det fastnar inte i materialet det inte glider mot. (Gud vad svårt detta var att föklara!!!). Hur som helst, vill du inte sätta fast något permanent mot liggunderlaget så är antiglid kanon!
Ingela
 
Re: Re: Re: Liquisol

ping; sa:
Det som används till att fästa reklam- och prenumerations-lappar är troligen någon form av animaliskt lim som har den egenskapen att det är helt oelastiskt och bristningen sker vid limningen istället för att det uppstår skador på nya ställen.Det används ofta till reparationer av gamla möbler av just den anledningen.



peter
[Ändrat av ping 2005-07-01 kl 13:19]

Det fästmaterial som jag menar är helt klart elastiskt. Det är segt och lite klibbigt. Det går att rulla till en liten boll, eller dra ut till en sträng allt efter humör.

Någon som vet vad det är för material reklam/tidiningsbranchen använder sig av?
 
Re: Forts på antiglid...

ingka; sa:
...det jag pratar om är friliggande/lös plastfilm som är glidfritt på båda sidor. Det fastnar inte i materialet det inte glider mot. (Gud vad svårt detta var att föklara!!!). Hur som helst, vill du inte sätta fast något permanent mot liggunderlaget så är antiglid kanon!
Ingela

Det är säkert bra (bättre än liquisole skulle jag tro)! Men det är ytterligare en sak att bära och hålla rätt på. :)
 
Re: Re: Re: Liquisol

ping; sa:
Jakan; sa:
ping; sa:
Det skall ej smörjas in,du lägger små duttar lite varstans.Ha gärna en sax tillhands för att undvika att det blir långa smala strängar,det är ganska segt.Lägg en liten klick och klipp av strängen.När det har härdat är det som gummi ungefär.


peter

I en del tidningar av glansigt papper brukar det sitta fast små reklamlappar. Dessa lappar är fastsatta med någon liten halvkletig dutt. Liknar de här materialen som rekommenderas som antihalk dessa duttar?

Kan man pilla bort duttarna man klickar ut på liggunderlaget om man vill, eller sitter de fast för "all framtid" om man väl satt dit dem?

Det som används till att fästa reklam- och prenumerations-lappar är troligen någon form av animaliskt lim som har den egenskapen att det är helt oelastiskt och bristningen sker vid limningen istället för att det uppstår skador på nya ställen.Det används ofta till reparationer av gamla möbler av just den anledningen.
Liqisol blir ungefär som en halv studsboll när det härdat och en del kan ha sugits upp av textilien som ligger utanpå det luft-täta materialet om det inte är av plast.Den erfarenheten jag har av Liquisol är att det sitter kvar tills det har nötts bort,vet ej om det finns något som kan tänkas få det att släppa eller lösas upp.Om det är plast som det har används på kan troligtvis en tvål-lösning och ett försiktigt pillande få det att släppa.Men som alltid bör man prova innan man gör det på riktigt.


peter
[Ändrat av ping 2005-07-01 kl 13:19]


Å nu kommer jag korkade människa med en dum liten fråga...
Skulle man kunna lägga såna där små duttar under strumpor?
Hehe, ja det låter väl lite korkat - sa jag inte det? - men faktum är att min lilla dotter behöver det på tåspetsarna och några såna strumpor har jag då banne mig aldrig hittat som har "anti-halket" på rätta stället! Dom envisas med att ha det på undersidan, det är inte där det behövs... :-(
Å va blond jag känner mig nu... frågar om en sån här sak i detta forum! Men det finns ingen som kan hjälpa mig i "föräldraforum", alla rycker på axlarna och har aldrig hört talas om det!

Snälla, finns det nån som kan svara?
Kan man tvätta plaggen när man duttat på sånt där?
Luktar det illa?
Kladdar det?
Vad exakt heter det och vart kan man köpa?
Är det dyrt?
 
Re: Re: Re: Re: Liquisol

Prusseluskan; sa:
..Skulle man kunna lägga såna där små duttar under strumpor?

Kan man säkert. Visst experimenterande behövs nog för att hitta den rätta klickstorleken och appliceringsmetoden. Om man bara lägger klicken på ytan så fastnar det inte, så det måste arbetas in i tyget litegrann. Men arbetar man in för mycket så blir strumpan stel just där. Sikta på rätt små (ärtstora)men inarbetade duttar med lite plats emellan.

Prusseluskan; sa:
Kan man tvätta plaggen när man duttat på sånt där?
Jag vet inte vad tillverkaren skulle säga, men 40 grader har gått bra.
Prusseluskan; sa:
Det luktar lite lösningsmedel medan det torkar, men "inget" efteråt. Tål du att måla naglarna så tål du det här.
Prusseluskan; sa:
Det kladdar nåt otroligt tills det torkat, men sen blir det ungefär som gummitassarna under en monitor, telefon eller något annat av liknande storlek som skall stå stadigt.
Prusseluskan; sa:
Liqui Sole.
Prusseluskan; sa:
och vart kan man köpa?
T.ex. Clas Ohlson, Artikelnummer 35-1300
Prusseluskan; sa:
28,4 ml tub. 69:-
 
jamo; sa:
ar liquisol genomskinligt forresten, eler har det nagon faerg?

Beror på tjocklek och ålder. Direkt ur tuben så är det gråaktigt genomskinligt, som vatten med lite mjölk i till färgen. Tunna lager framstår som glasklara. När det åldras så gulnar det, och i tjocka lager blir det nästan brunt.
 
Re: Re: Re: Liquisol

ping; sa:
Det som används till att fästa reklam- och prenumerations-lappar är troligen någon form av animaliskt lim som har den egenskapen att det är helt oelastiskt och bristningen sker vid limningen istället för att det uppstår skador på nya ställen.

Nej, reklamlapparna sitter med nåt som är en nära släkting till häftmassa http://www.onoffice.se/products-a-oe.php?id=9006#

Den brukade lova att man skulle kunna använda den till att sätta upp affischer utan att skada varken affisch eller vägg med nålmärken. Att det sen med tiden uppstod stora fettfläckar runt kluttarna med häftmassa(framförallt på ljusa tapeter) var en helt annan sak...
 
Re: Re: Liquisol

Jakan; sa:
Kan man pilla bort duttarna man klickar ut på liggunderlaget om man vill, eller sitter de fast för "all framtid" om man väl satt dit dem?

Det beror på hur väl man har arbetat in dem. Om man har en yta som är lite "fluffig" och bara lägger duttarna på plats så kan det gå att få loss dem efteråt. Men har man arbetat in dem i materialet (så att ytan blir mättad och mörknar lite) så är det nog kört. Vill man bli av med dem efter det så är det skära/slipa som gäller.
 
Det finns gummifärg, till gummibåtar och presenningsmåleri (reklam). Gör man en mall för ett litet runt hål i stycke papper och duttar det på med pensel liggunderlagets båda sidor, lagom många märken. Det kan man givetvis även dutta under strumpor, själv har jag det under tidigare glidande duntofflor.

Go tur
 
johankse; sa:
Det finns gummifärg, till gummibåtar och presenningsmåleri (reklam). Gör man en mall för ett litet runt hål i stycke papper och duttar det på med pensel liggunderlagets båda sidor, lagom många märken. Det kan man givetvis även dutta under strumpor, själv har jag det under tidigare glidande duntofflor.

Go tur



Aha, då måste man till en marinaffär eller räcker det med en färgaffär?
Och vad heter färgen då?
*suck* jag är hopplös, jag veeet...
Men den här idén lät ännu bättre tycker jag!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftaren Halt liggunderlag? Bo och sova 12
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.