Hållbarhet mjukost?

Hej!!!

Har sett att många på forumet äter mjukost på tub på vandringarna. Min fråga är hur länge den håller sig innan den själv börjar krypa ut ur tuben? Enligt förpackningen ska öppnad förpackning förvaras i kylskåp? Så hur gör ni på bästa sett för att hålla den fräsch under turer på sommaren?
 
Tio-tolv dagar på fjälltur har jag haft både mjukost och kaviar utan att det har blivit dåligt! Förra året hade jag varmt väder i fjällen, men det höll sej ändå!

Hälsningar BrittMarie
 
Jag resonerar så att om den klarar av att vara ett halvår (eller vad det nu är) i tuben utan att bli dålig, då kan den säkert vara en vecka som öppnad utan att bli dålig. Gäller även annat som ketchup, senap mm, har dom i båten utan kyl en hel sommar. Det är ju ganska mycket konserveringsmedel i.

Har även haft kaviar en vecka, den klarar sig bra trots att det egentligen är kylvara. Hårdost ser lite svettig ut efter en vecka. Smör (riktigt smör alltså) klarar sig minst en vecka.

/Ulf
 
Jag har haft mjukosttuber i ryggsäcken under veckovandringar, en av vandringarna var i strålande solsken och +25 hela veckan. Inga problem alls med hållbarheten, även fast jag inte ansträngde mig att skydda dem från solen. Du behöver nog inte vara det minsta orolig.
 
Fick ett kort telefonsamtal under tiden jag skrev, vips hade två andra svarat innan mig. Nåja, vi verkar alla tre ha samma syn på det hela!
 
Sånt i tub (speciellt metalltub) tror jag har bra hållbarhet pga att det inte kommer in någon luft under tiden den förbrukas. Har också haft mjukosttuber som räckt en vecka eller så utan kylning.
 
Pepparrot

Va´ bra!

Då åker en tub rökt renost med på turen!!!

Tackar för alla bra svar.:)

Gillar den rökta renosten jag oxå!! men tycker själv att det är för lite pepparrot i tuben..... så jag brukar ha med mig en tub med pepparrot oxå och blandar :)

Men smaker är ju som baken.... men pepparroten funkar bra till annan mat oxå samt till fisken man fångar....

/Krister
 
Bara för att vara lite messerschmitt: Det heter smältost.

Och det är såvitt jag förstått vanlig hårdost som man har smält med hjälp av nåt som man kallar smältsalter.

Det borde rimligen ha lika bra hållbarhet som vanlig hårdost. Fördelen med tuben mot en vanlig hårdost är ju dock (som nämnts) att ingen luft kommer in. Sen slipper man också se om osten blivit möglig (eftersom det inte syns genom tuben:).

Ost är ju trots allt ett gammalt sätt att konservera mjölk, så generellt så bör ost ha rätt bra hållbarhet.

Samma sak med kethcup, som nån tog upp, även det är ju en konserveringsmetod. Massor med ättika och socker (=konserverande) i den.
 
Nu är detta en uråldrig tråd men jag har en kul historia på ämnet:
En sommar glömde jag en halv tub mjukost i ett fack på ryggsäcken efter en vandring. Gick hela året med en annan, mindre rygga, men bytte tillbaks till den stora till nästa sommars lång-tur och då hittade jag ost-tuben igen. FULLT ÄTBAR! Den gick åt på bussen till Storulvån och magen mådde bra.
 
Oöppnad står sig mjukost till nästa befolkning på jorden efter våran, svåraste är var fanken man ska lägga den så att de hittar den ?, o fattar att det är gosaker för käften i tuben...;)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...