Hållbara skor sökes!

Meindl Borneo är väldigt lika Island Pro (bara lite lägre skaft) som jag själv har eller Meindl Colorado som min hustru använder fast utan GTX, dvs ganska styva kängor så mer för vandring med eller utan packning i svår terräng. Vibramsulorna är ganska hårda och tål mycket slitage (mina uppvisar bara begränsat slitage efter 5 års fjällvandringar inkl steniga toppbestigningar), nackdelen är de får sämre grepp på våta stenar etc.

Passformen är ganska normal vad gäller fotvidd, däremot skulle jag råda dig att titta på herrvarianten då dammodellen är längre i både ankel- och fothöjd. Min hustru testade först dam modellen och tyckte de klämde överallt, samma storlek i herrvarianten satt perfekt vilket även bekräftades av personalen som medgav att de flesta tjejer föredrar herrmodellen.

Antar att dom är ganska styva i sulan också? Alltså lite pjäxiga? Även om det kanske inte är lika bekvämt att gå i, så får jag börja inse att det är bättre för mina fötter. Har problem med smärta som kommer och går och som är lokaliserad under foten. Känns som en sena som är inflammerad eller något, för det känns bara när jag har skor där foten tänjs ut vid varje steg , alltså där fotsulan böjs, har jag mina lundhags känner jag inte alls av det. Känslan kan mest liknas vid att ha ett sår som öppnas för varje steg jag tar, vissa gånger gör det så jäkla ont så jag knappt kan gå på foten. Mina fötter är verkligen min akilleshäl, men när jag går så pass mycket som jag gör i min vardag då är det förbaskat viktigt med bra skor...

Jag antar att man får välja lite: bra grepp på våta underlag och mycket slitage eller sämre grepp, men mindre slitage. Och även om det säkerligen blir lite stenklättring, så är det mestadels asfalt och grusväg jag går...

Jo, det är herrmodellen jag har sneglat lite på, av erfarenhet brukar dom sitta bättre. Ska försöka hitta någon affär som har dom och prova. XXL som har öppnat i Jkpg hade tyvärr bara andra modeller (iaf i sin webbutik, kan ju hända att dom har fler modeller i butik).

Tack! =)
 
Hejsan.

Jag har är också ute efter ett par nya vinterskor, men som jag har förstått det så är trekking och hiking inte samma sak som "snow boots" eller?
 
Antar att dom är ganska styva i sulan också? Alltså lite pjäxiga?
Tack! =)

Jo det stämmer, rejäla vandringskängor med styv sula. Inga sulor du böjer lätt i steget, men ger samtidigt ett skönt "rullande steg"
Är du på ex XXL kan du pröva Meindl Colorado som är ganska lika i modell och skafthöjd, även Island Pro har nog lika utformning på foten men lite högre i skaftet än Borneo.
 
Helt ärligt, en sko håller inte för promenader 4-5 mil/ vecka i flera år.. Samma med löparskor, som du går så bör skorna hålla ca. 30 veckor, sedan är dom slut(på löparskor räknar man 100-150 mil).. Jag har slutat gå i betongpjukk utan satsar på lättast möjliga löpar/trailsko och så byter jag 1-2 ggr per år, löparskorna lite oftare.. Du kan säkert köpa hårda jävla sulor men hur sköna är dom?
 
Ett par tankar till slår mig.
Att slita utsidan på hälen känner jag till från närmare håll ;). Du kan bygga på hälen med 'liquisole'-lim.
Väldigt slitstarkt.
Om man går i Mbt-skor så sätter man aldrig i hälen och slitmönstret på skorna blir helt annorlunda.
Själv har jag haft lite problem med fötterna ett tag och provat lite allt möjligt. Det som verkar fungera bäst är att hoppa hopprep för att stärka fotmuskulaturen. Om man börjar använda stadiga kängor/pjäxor i tid och otid är risken att fötterna blir allt svagare istället.
Kjell
 
Hanwag har en modell som verkar vara anpassad för dem som lider av Hallux Valgus. Värt att kolla och tror de eventuellt finns både med och utan GTX.


Sent from my iPhone using Tapatalk • Skickat från min iPhone via Tapatalk
 
En idé kan vara att titta på multisport skor som är sköna att vandra i på asfalt och grusvägar när terrängen inte kräver kraftigare kängor. Själv använder jag ett par Asics Gel Arata GTX (köpta hösten 2011) , och då jag behövt rehab träna efter en fotoperation förra hösten har jag gått många mil varje vecka hela våren och sommaren. Trots detta uppvisar skorna bara begränsat slitage och kommer att hålla även nästa säsong.
 
Ett par tankar till slår mig.
Att slita utsidan på hälen känner jag till från närmare håll ;). Du kan bygga på hälen med 'liquisole'-lim.
Väldigt slitstarkt.
Om man går i Mbt-skor så sätter man aldrig i hälen och slitmönstret på skorna blir helt annorlunda.
Själv har jag haft lite problem med fötterna ett tag och provat lite allt möjligt. Det som verkar fungera bäst är att hoppa hopprep för att stärka fotmuskulaturen. Om man börjar använda stadiga kängor/pjäxor i tid och otid är risken att fötterna blir allt svagare istället.
Kjell

Jag hade ett par Haglöfs Crag Hi som jag bla gick Kungsleden med, men använde ganska mycket i vardagen. Det syntes knappt på sulan att dom var använda. Men dom var hårda i sulan och jag rullade fram på dom, så nötningen blev eventuellt vid tårna under frånskjutet...

Det där med att hoppa hopprep kanske jag skulle prova... ska på återbesök till fot-sköterskan (vad det nu heter på fackspråk) och kommer då att få lite tips på fotövningar. Stukar lätt fötterna och har fortfarande ont av en 2,5 månader gammal stukning...
 
Tack för alla tips!

Var till XXL idag för att prova skor. Den enda modell dom hade utan GoreTex var kängor á la Lundhags. Vilka jag redan har ett par av. Så jag åkte till Intersport för att kolla utbudet där. Och samma sak där. Bara Goretex. Förutom nått svindyrt par för typ 3000.... Dom hade dock Haglöfs Jaunt till extrapris, så jag provade dom iaf, trots att det var GoreTex. Och med tanke på att dom har mestadels mocka på utsidan, hoppas jag på en betydligt bättre vattentålighet än vad rena textilskor har och därmed att dom inte släpper in vatten på samma sätt. Sprayat på några lager med impregnering nu åxå. Kände att jag inte riktigt hade tid att hålla på och leta skor i evighet heller, då smärtan under högerfoten gjorde sig påmind igen. Men när dessa tagit slut, blir det förmodligen ett par Meindl istället.

Tack igen =) /annika
 
Hållbara skor var det ja.. Fattar inte varför limmade varianter och skor med membran kommer på tal då.
Skor i läder, utan foder, sydda och hård sula borde ju vara framgångsreceptet... Allt annat ex lim eller membran kommer att spela ut sin rätt med tiden.
Smått skrattretande att haglöfs och salomon nämns i dessa samanhang och tre år verkar vara hållbart.
 
Hållbara skor var det ja.. Fattar inte varför limmade varianter och skor med membran kommer på tal då.
Skor i läder, utan foder, sydda och hård sula borde ju vara framgångsreceptet... Allt annat ex lim eller membran kommer att spela ut sin rätt med tiden.
Smått skrattretande att haglöfs och salomon nämns i dessa samanhang och tre år verkar vara hållbart.

Det hjälper inte om man går 5-6 mil i veckan, dom håller inte ändå.. Behöver flera par för att dom ska få en chans att vädra ur, sedan slit även handsydda, det är bara det att man enklare reparerar dom.. Sedan är det j*vligt mycket trevligare
 
Hållbara skor var det ja.. Fattar inte varför limmade varianter och skor med membran kommer på tal då.
Skor i läder, utan foder, sydda och hård sula borde ju vara framgångsreceptet... Allt annat ex lim eller membran kommer att spela ut sin rätt med tiden.
Smått skrattretande att haglöfs och salomon nämns i dessa samanhang och tre år verkar vara hållbart.

Det var just den typen av skor jag var ute efter, men det verkar vara svårt att hitta ett par att prova. Det fanns som sagt bara några enstaka skor utan membran. Dom enda, förutom Lundhags, som jag kan hitta är just Meindl Borneo och dom fanns inte att prova någonstans.

Räknar med att dom jag köpte nu kommer att hålla över vintern iaf, och dom var trots allt billigare än mina keen som bara höll fyra månader :p och förhoppningsvis kommer det in fler skor utan membran till våren, då det nalkas lite varmare och torrare väder :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danha Hållbara skor x3 Kläder 5
Cuba Cola Vettiga hållbara strumpor/sockar? Kläder 10
WiseDuck Hållbara strumpor? Likt de från Darn Tough Socks. Kläder 22
bk Hållbara kängor????? Kläder 2
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.