Hålla sig varm under tarpen

Som rubriken lyder så närmar vi oss ju vinter, jag är inte så mycket för tält utan kör med tarp, liggunderlag och sovsäck. Har funderat på att ha en eld men då tarpen kosta en hel del så vågar jag inte chansa. Letar efter tips man kan ha under tarpen? Är inne på nån konstruktion med värmeljus kanske? Nån som har något bra tips!o_O
 
Att elda värmeljus under tarpen lär inte hjälpa mycket men vara en risk likafullt.
En eld utanför tarpen med en skärm som reflekterar värmestrålning i riktning mot tarpen är nog det lättast görbara.
Att bygga en "vägg" av antingen trämaterial, eller en foliefilt, placerad bakom elden (sett från tarpen) ger bra mycket mer värme än bara en eld.
Mer öppning mot elden än åt utsidan fångar värmen under tarpen där du vill ha den.
 
Sätt upp presenningen som vindskydd, med golv/väggar, så att du har en hög sida fri. Sedan som ovanstående rekommenderar, eld på lämpligt avstånd med reflektor. Då blir det varmt. Brukar när det är riktigt kallt sätta en rymdfilt som reflektor bak i presseningen, så att värmen radierar ner till liggunderlaget.
 
Sätt upp presenningen som vindskydd, med golv/väggar, så att du har en hög sida fri. Sedan som ovanstående rekommenderar, eld på lämpligt avstånd med reflektor. Då blir det varmt. Brukar när det är riktigt kallt sätta en rymdfilt som reflektor bak i presseningen, så att värmen radierar ner till liggunderlaget.
Min tarp är en Hilleberg tarp 5 så tror inte möjligheten till värst mycket konfiguration är möjligt än vad som är rekommenderat
 
Min tarp är en Hilleberg tarp 5 så tror inte möjligheten till värst mycket konfiguration är möjligt än vad som är rekommenderat
Då har du lite färre alternativ men lite kreativitet löser det mesta. Alternativt får du investera i en billigare men mer mångsidig pressening. För vinter kan man inte jaga gram på samma sätt som under den varmare delen av året. :)
 
Min tarp är en Hilleberg tarp 5
Jösses vilken minitarp. :D
Visste inte att det fanns så små. Själv har jag en Helikon Supertarp 3x3m och vikt ynka 800g.

PS. Måten är inte så små (på Hille 5) men eftersom den inte är rektangelformat går man miste on mycket material. Min tarp alltså en kvadrat, alla sidor lika långa och alla hörn 90 grader.
En sådan konfiguration gillar jag me tarpen:
maxresdefault.jpg
 
Senast ändrad:
Tarp5Red-2-ZacharyBurns-sm.jpg
Du får sätta upp lik hb egna bild och sätta eld på lite avstånd reflektorskärm gör enorm skillnad du får göra eld lik samers ´Norsu´el likn stavning en klyven stam under 2 tvärslå och en oklyven stam över så brinner det lungt och länge finns en bok om eldning rätt ny 1-2 år gammal som tar upp vanliga eldar samt mer avancerade ska du sova med eld får det vara lungt väder och 1-2 m från eld och vattna mark mellan eld och tarp samt ha vatten för ev släckning.
Finns tarp under 1000 kr som är 3x3 märke Bushmen ca 425 gr 15 D 2500 VP 100 gr mer än HB T5 VP 5000 men 1/2 priset på Varuste Finland.
12845140.jpg
Boken troligen konstern att elda av Mattias Norberg går att se delar av bok i förhandsgranskninghttps://books.google.se/books/about/Konsten_att_elda.html?id=u44FEAAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_button&hl=sv&redir_esc=y
 
Jösses vilken minitarp. :D
Visste inte att det fanns så små. Själv har jag en Helikon Supertarp 3x3m och vikt ynka 800g.

PS. Måten är inte så små (på Hille 5) men eftersom den inte är rektangelformat går man miste on mycket material. Min tarp alltså en kvadrat, alla sidor lika långa och alla hörn 90 grader.
En sådan konfiguration gillar jag me tarpen:
maxresdefault.jpg
Hade en DD
Jösses vilken minitarp. :D
Visste inte att det fanns så små. Själv har jag en Helikon Supertarp 3x3m och vikt ynka 800g.

PS. Måten är inte så små (på Hille 5) men eftersom den inte är rektangelformat går man miste on mycket material. Min tarp alltså en kvadrat, alla sidor lika långa och alla hörn 90 grader.
En sådan konfiguration gillar jag me tarpen:
maxresdefault.jpg
hade en DD 3x3 men efter ett år så började de bli hål så införskaffade mig nu en hilleberg tarp 5. Kände att jag ville testa nått nytt 😀
 
Visa bilaga 37645
Du får sätta upp lik hb egna bild och sätta eld på lite avstånd reflektorskärm gör enorm skillnad du får göra eld lik samers ´Norsu´el likn stavning en klyven stam under 2 tvärslå och en oklyven stam över så brinner det lungt och länge finns en bok om eldning rätt ny 1-2 år gammal som tar upp vanliga eldar samt mer avancerade ska du sova med eld får det vara lungt väder och 1-2 m från eld och vattna mark mellan eld och tarp samt ha vatten för ev släckning.
Finns tarp under 1000 kr som är 3x3 märke Bushmen ca 425 gr 15 D 2500 VP 100 gr mer än HB T5 VP 5000 men 1/2 priset på Varuste Finland.
Visa bilaga 37646
Boken troligen konstern att elda av Mattias Norberg går att se delar av bok i förhandsgranskninghttps://books.google.se/books/about/Konsten_att_elda.html?id=u44FEAAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_button&hl=sv&redir_esc=y
Hade en 3x3 DD tarp, men började bli hål så köpte hilleberg tarp 5, stod mellan den eller buschmen thermo tarp
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.