Haglöfs Rugged Mountain 75

Är det någon som köpt eller provat ryggsäcken Haglöfs Rugged Mountain 75?

Är lite sugen på den, finns på XXL för endast 1499:- och väger in på 1900 gram och då skulle jag spara in 600g jämfört med den ryggsäck jag brukar ha.

Jag har provat den opackad i butik och den känns hyfsat stabil (den har en aluminium-ram) och jag uppfattade inte att man snålat in alltför mycket på bärsystemet eller material för att få ned vikten.

Jag siktar på att bära 15kg med den under en dryg vecka i höst.

Är det värt komfortmässigt att gå upp till en kanske mer stabil och bekväm säck som väger uppåt 2,5-3 kg om jag nu i övrigt ska ha såpass lätt packning?

Senast ändrad:
Jag har ingen erfarenhet av den säcken men just nu ser priset ut att vara 899kr för 75 liters versionen så varför inte ta hem en på öppet köp, provpacka hemma och känn hur den känns på just din rygg.
För att bära lite tyngre är ju bärsystemet viktigt, både hur det passar just din kropp men även hur det avlastar mot ryggsäcken. Sedan är det ju hur du packar i ryggsäcken och hur du ställer in den viktigt. Högre vikt på ryggsäcken innebär oftast fler onödiga detaljer (extra fack, dragkedjor, remmar mm) samt kanske grövre men samtidigt inte säkert nötningsstarkare tyg. Ingår regnskydd adderar ju även det några 100 gram vilket man får ta med i jämförelsen.
För lite högre vikter är avbärarbältet viktigt för både komfort och avlastning, att det sitter bra och är tillräckligt styvt och stoppat så att det inte "kollapsar" med högre vikt.

Min egen favoritryggsäck just nu för turer på 7-10 dagar med en startvikt kring 18-20kg är en Alteryx Altra 65 som väger 2100g. Den modellen finns inte längre men just bärsystemet passar min kropp och avlastar mycket bättre än andra säckar jag testat

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Köpt en till längre turer då det krävs mer plats för bl mat inte haft plats för tex hårt bröd på några turer pga 60L säck men ev för stor till absid i mindre tält där är ofta 60L max.
Lite omodern men ok vikt för storlek.

Har ägt en men aldrig använt i skarpt läge, såldes eftersom jag slimmat packningen och inte har behov av så mycket utrymme. Den satt bra på mig och jag gillade möjligheten att ta av locket.

Fickan på bröstet var av en rätt värdelös storlek och gick inte att plocka bort på något snyggt sätt. Plattan mot ryggen var rätt mjukt tyg, vilket iof var skönt, men blir antagligen lite väl blöt om man svettas mycket. Hade också önskat lite fler fästpunkter på utsidan för de gånger man behöver sätta fast något extra på säcken.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.