Haglöfs ruggad mountain pant.

Tjenare!

Har spanat på denna byxa ett antal ggr,finns det någon som har denna byxa? Undrar över stryktåligheten, även hur de uppför sig om det skulle komma en eldloppa på dem(smälter)

/Nicklas

Tjena!

Jag köpte byxorna för 2 år sedan och jag tycker dom är riktigt bra. Stryktåligheten är kanon och dom klarar även lite lätt regn en stund. Av mig får dessa brallor 5 av 5.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag tror mina byxor är föregångaren till Rugged Mountain Pant. Åtminstone är det samma grova textil och liknande detaljer. Mina var "de grövsta" när jag köpte dem i augusti 2007.

Mina är 5,5 år gamla nu, och följande har hänt:
Det finns (vet ej om det finns på rugged mountain pant) en tunn liner av syntet på insidan. Jag nötte sönder denna i grenen efter ett drygt år. Anledningen till detta är att jag cyklade ganska mycket i dem. På samma sätt nötte jag sönder sömmen i grenen (sömmen, inte textilen) efter 3,5 år, vilket var lätt att åtgärda.

Stjärt och knän (där det är extra förstärkningar) hade en gummibeläggning så att man kunde sitta utan att bli blöt. Den började släppa i grenen i och med att linern gick upp. Efter två år och ett antal tvättar hade gummit släppt så pass mycket att jag drog bort resten. I knäna finns den kvar.

Dragkedjan i gylfen har börjat ge upp nu i år. Löparen har börjat äta sig igenom textilen som håller "tänderna". En kombination av slitage och yttre spänningar p.g.a. ökat midjemått =)
Än så länge fungerar den, men nästa år är den nog utsliten.

Textilen är märkbart tunnare än vad den var när byxorna var nya, men annars är byxorna i toppskick. Extra imponerad är jag över kardborrarna på benfickorna, vilka fortfarande fungerar.

Jag har använt mina byxor otroligt mycket.
Bortsett från att de suttit på under ett antal timmar i stöten under ca hälften av veckodagarna de senaste 5 åren har de även suttit på som enda byxa ca hälften av alla helger. Utöver detta har de använts 3+6 veckor i sträck som enda byxa under två resor, samt 3+3 månader som enda byxa när jag arbetat med skogsinventering.

1400 välinvesterade kronor. Byter jag dragkedja håller de ett par år till =)

Tjena tjena!

Mina rugged är över ett år och dom ser fortfarande nya ut! Jag använder dom jämt, alla veckodagar på hundpromenader i skogen o dagsutflykter på helgerna.

Jag har bara gott och säga om dom, som tidigare talare sa så tål dom lättare regnskurar om du impregnerar dom.

Angående impregnering.

Då textilen är så "grov" blir impregneringen inte fullt lika bra som på mer normala textiler.

Så är min erfarenhet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips