Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku

Tjena allihopa! :)

Jag kommer troligtvis att en/ ett par extra dagar i slutet av min vandring mellan keb till nikkaluokta och söker därför efter en avstickare eller alternativ rutt.

Jag tänkte därför höra om någon av er har tagit "stigen" vid tarfala forskningsstation uppför sluttningen mot Cievrralahku ?

Förstår att det med stor risk inte går urskilja en stig, men tänkte höra om någon har information angående terräng och så vidare.

Har isåfall tänkt ta sikte mot renvaktarstugan och Cievrracohkka när jag väl kommit uppför platån.
Möjligen slå läger vid småsjöarna norr om Garmasbakti om jag når så långt. Och dagen efter ta mig uppför Cievrracohkka och förslagsvis Garmasbakti.

Ser även att det på kartan finns en stig strax efter hängbron nere vid Tarfaljåkka. Läste ett inlägg där några personer gick den rutten.

Men om möjligheten finns beroende på väder så lutar det åt Tarfalahållet då det verkar vackert där :)

Tack på förhand!

Tom

Jag gick där nyligen från Tarfala, funkade utmärkt. Jag försökte "gena" först från Tarfalastugan upp på skrå i branten, det var mindre bra. Nästa gång går jag hellre tillbaks först mot forskningsstationen och tar upp i branten därifrån, något mindre brant. Det är ingen tydlig stig utan en rekommenderad färdväg. Mycket blocksten men ta det lite piano så är det inte särskilt svårt. Utsikten väl uppe är magnifik över slätten med fjäll i fonden (och över axeln tillbaks mot Tarfala och Keb). Det är rätt lättnavigerat om det är klart väder och går att gå på bra (lite blockterräng bitvis). Följer du dalgången mot Nikkaluokta finns många tänkbara tältplatser, lite exponerat för vind och väder möjligen. Tips är att ta och hålla höjd åt höger på platån och i passet mot Nikka då är det enkel terräng med mycket gräs. Stigen utför branten ner mot Nikka börjar vid småsjöarna höger om en tydlig bäck, och är lätt att gå. När den delar sig, håll vänster och utför. Fantastiskt utsikt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Jag gick där nyligen från Tarfala, funkade utmärkt. Jag försökte "gena" först från Tarfalastugan upp på skrå i branten, det var mindre bra. Nästa gång går jag hellre tillbaks först mot forskningsstationen och tar upp i branten därifrån, något mindre brant. Det är ingen tydlig stig utan en rekommenderad färdväg. Mycket blocksten men ta det lite piano så är det inte särskilt svårt. Utsikten väl uppe är magnifik över slätten med fjäll i fonden (och över axeln tillbaks mot Tarfala och Keb). Det är rätt lättnavigerat om det är klart väder och går att gå på bra (lite blockterräng bitvis). Följer du dalgången mot Nikkaluokta finns många tänkbara tältplatser, lite exponerat för vind och väder möjligen. Tips är att ta och hålla höjd åt höger på platån och i passet mot Nikka då är det enkel terräng med mycket gräs. Stigen utför branten ner mot Nikka börjar vid småsjöarna höger om en tydlig bäck, och är lätt att gå. När den delar sig, håll vänster och utför. Fantastiskt utsikt.

Okej :)

Tusen tack för ditt svar och dina tips

Uppskattas verkligen!

Det får bli en avstickare uppför branten vid forskningsstationen om vädret tillåter 👍⛺🏕

mvh

Garmasbakti bjuder också fin utsikt, kan vara värt att visitera om du har vägarna förbi där:
IMG_0396.JPG
IMG_0397.JPG

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips