Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri?

Jag tänkte upp några dagar i slutet av April för att åka lite skidor runt Kebnekaise och Tarfala. Ett alternativ till skoterturen till Kebnekaise Fjällstation skulle kunna vara att börja med Tarfala och då gena över fjället till sjön Cievrrajavri som förstadagsetapp. Intresserad av övernatta på fjället och därför ute efter förslag till lämpliga ställen att slå upp tältet på för denna tur. Om någon har gjort turen så vore det också kul att höra om generella intryck av turen (kul, vacker......?)

Jag tänkte upp några dagar i slutet av April för att åka lite skidor runt Kebnekaise och Tarfala. Ett alternativ till skoterturen till Kebnekaise Fjällstation skulle kunna vara att börja med Tarfala och då gena över fjället till sjön Cievrrajavri som förstadagsetapp. Intresserad av övernatta på fjället och därför ute efter förslag till lämpliga ställen att slå upp tältet på för denna tur. Om någon har gjort turen så vore det också kul att höra om generella intryck av turen (kul, vacker......?)

I april torde det fortfarande ligga mängder med snö, så det är väl inga problem att hitta (eller fixa) plant underlag för tältet.

Om du ändå är i området borde du väl passa på att göra en vintertur upp på Kaskasatjåkka. Har själv inte gjort det på vintern, men det är säkert kanonfint.

häpp / Filip

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Utsikten är väldigt fin från passet ned mot Tarfala den väg du antagligen kommer. Har bara varit där sommartid, men det är nog bra på vintern också :)

Det blev inte alltid som man planerar - men bra ändå

Nyss hemkommen och tältandet får jag ta nästa gång. Men jag fick en fin dag i Tarfaladalen (tills det blåste upp rejält) och sedan en kalastur upp på Tuolpagorni. Men nu har jag ju era tips för nästa gång.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips