Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar?

På mina två alaskaramar med X-flex systemet sitter de fäst längst ner på ramen innanför de tunna vertikala aluminiumstängerna. Är detta alltså felaktigt?

P60921-204643.jpg

De ser ut att sitta på fel sida om småpinnarna. Du riskerar onödigt slitage på säcken.
/Niklas

Rörligt höftbälte till Skarja

Är det någon som försökt få till ett rörligt höftbälte på Grönland/Alaska? Hur gjordes i så fall infästningen?

Edit: Till vandring föredrar jag ett rörligt höftbälte. Till turskidåkning föredrar jag däremot ett fast höftbälte.
/Niklas
Min Skara har rörligt bälte. Sydde en "tunnel" med en rem i underkant (öppningsbar). Fäster remmen längst ner på ramen, runt lägsta sagt. Eftersom detta sitter ganska högt, måste man vara kort om det ska fungera.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
På mina två alaskaramar med X-flex systemet sitter de fästa längst ner på ramen
innanför de tunna vertikala aluminiumstängerna. Är detta alltså felaktigt?
Ja. De ska sitta nederst som dina, men utanför aluminiumstängerna. Då kan remmarna inte vandra ihop inåt - vilket skulle leda till att krysset kommer fel i höjd, vinkeln för remmarna ut över axlarna blir fel samt (främst) att läderbiten får ta hela sidlasten. Den ska bara hålla remmarna på plats, inte stå för något större kraftomriktande... Har du en bild på läderbitens ända du kan sända mig? Jag är lite misstänksam mot vad som skymtar i bildens kant, med det går inte att vara definitiv...

Och att ha vantskruven på säcksidan av aluminiumstängerna är att be om problem: Du kommer att gnaga hål i säckens textil med tiden. Vantskruven ska "sväva" fritt i luften, mellan aluminiumstängerna och bandet som den spänner/sträcker.

Min Skara har rörligt bälte. Sydde en "tunnel" med en rem i underkant (öppningsbar). Fäster remmen längst ner på ramen, runt lägsta sagt. Eftersom detta sitter ganska högt, måste man vara kort om det ska fungera.

Nu har jag ramförlängare med en påsvetsad tvärpinne för toppstramarna, samt axelremmarna infästa ca en tvärpinne högre än originalet, så det kan ändå funka. Dessutom är väl den nedersta tvärpinnen betydligt lägre placerad på Alaska än på Skarja?
/Niklas

(Parentetiskt nice-to-know:
Mantorselen användes i förhållandevis stort antal av försvaret; till de burna Robot70-lavetterna...)
Och äntligen en bildillustration till det, en "lång-spetsig" Mantor i brunt - monterad på RB70 centralenhet..:
(Titta även på lavettbenen - UltraLätt även i försvaret. Så många lätthål var det länge sedan man såg)

Bilagor

• RB70_med_Mantorsele_på_gotland.jpg
    RB70_med_Mantorsele_på_gotland.jpg
    63 KB · Visningar: 562
Så, nu är kunskapen om Alaska, Grönland och även Skarja samlad. Vi försökte få in en artikel på Wikipedia, men de ville inte göra reklam för enskilda produkter från ett företag. Men alla SAAB och Volvomdeller hade egna artiklar.
Odd du får trycka på att det rör historiska modeller ej i produktion. Vilka har bidragit till utvecklinen av ryggsäckar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips