Haglöfs mot en yngre generation?

Efter att ha tagit mig en rejäl koll på Haglöfs hemsida så tyckte iaf jag att de verkar satsa mer på framförallt en yngre målgrupp. Med nya häftiga namn, färger och mönster på kläderna och även flera klättersäckar. Håller ni med om att Haglöfs vill föryngra sitt intryck?

/Martin
 
Jag håller med, men jag tycker inte att det är nåt nytt.
Haglöfs har sysslat med en "föryngring", eller snarare "gatufiering" av sitt varumärke och produktsortiment i flera år. Det är, tror jag, anledningen till att de kört om Fjällräven vad gäller tuffheten i varumärket.
Tightsäckarnas marknadsdominans, den lyckade satsningen på Gore-tex-kläder och naturligtvis den nya loggan är exempel på deras strategi.

När jag var liten var Haglöfs tråkigare än Fjällräven. Idag är det inte ens match längre (förutom att Fjällräven har en bubblare i att deras dunjackor håller på att bli trendigare än Canada Goose)
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Helt klart har Haglöfs genom en väl genomdriven strategi gátt ifrán all svensk konkurrens internationellt..

Möjligen är de ocksá ballare eller fränare än andra, men här nere räknas de framför allt numer till "the cutting edge" vad gáller det teknisk utveckling i material och design..typ en reinkarnation av TNF eller sá..

Óm de verkligen är sá nyskapande eller inte vet jag faktiskt inte.. eftersom de tillh{or det absolut dyraste har jag aldrig funnit nägon anledning att slá till

Mvh / Mats

PS: jag har ju faktiskt en Haglöfs-produkt, en frán den gamla Hatt-tiden, nämligen marknadens sämsta barnmes.. dock likadan idag, spm det verkar.. här har man uppenbarligen gl¨mt allt vad produktutveckling heter
[Ändrat av malindo 2004-03-01 kl 10:23]
 
Det blir bara bättre..

Jag har haft äran att se många av nyheterna in för sommaren samt en del av det som kommer i höst och jag kan bara säga det att Haglöfs har hittat spåret både i material val och design/funktion. Dom ligger i absolut framkant av utvecklingen både nationellt och internationellt.

//Micke
 
HAFLOGS

Som jag tidigare pápekat ár debatten pá svenska och spanska outdoor-forum ganska lika varandra i vissa avseenden (áven om de i andra ár váldigt olika).. ofta diskuteras t.ex om det ár várt att lágga pengarna pá dyra márkeskláder, eller om det rácker med sportkedjornas egna márken eller andra lágprisalternativ..(kärt ämne även hár)

just idag är det en som tycker att med lite fantasi och god material- och aktivitetskánnedom gär det att komma lángt, utan att man behöver köpa det senaste frán: HAFLOGS! samma status hár som Astrerix i Sverige ungefär, samt lika svárt att stava till!

Haflogs, Häflogs etc etc

"piensate mucho que actividades haces, y entonces decide que necesitas.. hay otro POST de PIT, (el del chubasquero de 15 eur creo que el mas famoso de todos los que se han colgado) donde habla extensamente de las tres capas, y da alguna solucion, pero sobre todo MUCHAS ideas para ir caliente y seguro sin llevar todo un equipo HAFLOGS de ultima generacion....

miratelo.... "
 
pengar ger möjlighäter!

då ett företag lyckas bra med en produkt kan det vara början till en spiral som läder uppåt. de får extra pengar som de kan använda till produktutväckling för att få flera framgångsrika produkter. detta utväcklas (om det lyckas) explossions artat. på detta vis går utväcklingen vidare. de föreytag som har pengar utväcklar och de som inte har det avvaktar och "kopierar" så fort iden påvisas lyckad, gör de förbätringar och produkten blir bätre än "originalet" så får de pengar att utväckla vidare.

så går de runt i spiral, upp och ner.

det kan gå olika snabbt beroende på hur företaget/företagen i fråga kan hantera situationen till sin för/andras nackdel.
[Ändrat av fedi 2004-03-01 kl 17:24]
 
Re: pengar ger möjlighäter!

fedi; sa:
då ett företag lyckas bra med en produkt kan det vara början till en spiral som läder uppåt.

Precis så är det.
Men i fallet Haflogs handlar det inte bara om att bli bättre utan även om att medvetet "flytta" sitt varumärke.
De har satsat mycket energi och pengar på att bli mindre "skogsmulle" och mer "fräcka klättrarkillen från stan", vilket i sin tur nog har gjort att de säljer bättre.

Likadant är det med Lundhags som även de har "flyttat" sitt varumärke från att bara handla om traditionsbundna kängor till att även vara ett naturligt val när storstadsbon ska köpa ryggsäck.
(Lundhags första klädkollektion var ju väldigt skogsmulliga, men så ser det inte längre ut)

Titta sen på konkurrenten Fjällräven, som står kvar och stampar med sina skogsmullegrejer. De gör då och då halvhjärtade försök att byta målgrupp (nån som minns deras snowboardmärke? Nej just det...) men misslyckas alltid, och det slutar med att största nyheten varje år är ett nytt rutmönster för skjortorna.
I det fallet slutade det med att de KÖPTE det tuffare märket - Tierra (vilket ju visar att man kan tjäna pengar på "skogsmullegrejer" också).

[Ändrat av Nordesjo 2004-03-01 kl 17:44]
 
snyggt och dyrt men bra?

Håller med om att de satsar på gatumode och höga priser men är det bra grejer. Jag tycker inte det. Har ägt båda jacka och ws fleece som jag nu har sålt för att de enligt mig inte höll för vad som sas. underställ som nopat sig tidigt är ett annat ex på halvtaskig kvalitet. Däremot är jag mkt förtjust i Alaska säcken.

erik
 
Re: snyggt och dyrt men bra?

epix; sa:
Håller med om att de satsar på gatumode och höga priser men är det bra grejer. Jag tycker inte det. Har ägt båda jacka och ws fleece som jag nu har sålt för att de enligt mig inte höll för vad som sas. underställ som nopat sig tidigt är ett annat ex på halvtaskig kvalitet.

Jag tycker att de håller ungefär samma kvalitet som de andra i samma segment. Eftersom nästan alla använder samma underlevernatörer (noppande underställ är ju ett typiskt underleverantörproblem) är det enda man kan gå på de sömnadskvalitet och tekniska lösningar. Även där är de väl likvärdiga med de andra.

Men om jag själv jämför just underställ så är min TNF-tröja i PowerDry mer välsytt än Haglöfströjan i samma material.

Men som alla andra "fullsortimentsmärken" är de ju inte expert på något särskilt, så det kan nog bli lite ojämnt när de vill vara med på allt. Man kan ju aldrig dra ett helt märke över en kam - det enda ett varumärke berättar är att det är samma ekonomer bakom - inte samma ingenjörer.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips