Haglöfs Matrix 60? någon testat?

Tuff idé! Jag tycker dock att vattentäta dragkedjor är rätt kassa. Fast det fungerar nog bättre på en ryggsäck än på kläder, som ju rör sig mycket mer. Kanske är det bättre att ha vanliga dragkedjor och låta sy dit en tygflärp som täcker dragkedjan, som på jackor.

Man skulle kunna ha bara en dragkedja som sitter lite åt ena sidan och som svänger in 90 grader upptill och nedtill så att man kan öppna en stor del men slipper dubbla dragkedjor.

Matrix är en jättefin ryggsäck, och om man kunde öppna magen på den vore den nästan perfekt.
 
Ja, har också tänkt att en liten flärp över kan vara bra. Dom vattentäta dragkjedjorna på min arcteryx jacka fungerar helt underbart bra, även med en hand och verkar hålla bättre än vanliga men det kanske varierar mellan de olika varianterna. Jag ska undersöka mag. byggandet närmare när säcken har kommit hem. För som du säger så är det en jättefin ryggsäck, vikt/funktioner i en fin harmoni.
 
Svårt tror jag..

Jag har beställt en sådan här Matrix 60 säck efter att jag testat alla säckar jag kommit över, även osprey och de som brukar rekommenderas. Denna sitter som en smäck på mig. Men tyvärr skulle jag väldigt gärna ha möjligheten att öppna upp "ryggen" på den som deras OXO säckar och funderar på att försöka få tag på vattentäta dragkedjor och lämna till någon skräddare, vad tror ni om detta? dum idé eller lär fungera?

Är nöjd ägare till denna säck :) Nyss hemkommen från en veckas fjälltur (på cykel) med ca 15kg i säcken....sitter mkt bra och är väldigt bekväm.
Upplever själkv inga problem med att den bara öppnas från toppen och botten...men det är ju jag det.

Angående om det går att öppna upp den i ryggen, så är det väl kanske tekniskt sett möjligt...men svårt se att det kommer bli bra!
Vadderingen i bärsystemet täcker i princip hela ryggen, och den måste väl isåf delas/kapas på nåt sätt...så att den går att öppna?!
Sen sitter det en tunn aluminium platta bakom vadderingen, fäst med kardborre.
Denna platta sitter dessutom fast i axelremmarna, så den måste avlägsnas helt isåf...tappar nog lite av styvheten i ryggen då...

Men klart, allt går ju utom små barn ;) Testa den ordentligt först innan du sätter saxen i är mitt råd iaf.

Annars grattis till ett bra köp :)

//MD
 
Är nöjd ägare till denna säck :) Nyss hemkommen från en veckas fjälltur (på cykel) med ca 15kg i säcken....sitter mkt bra och är väldigt bekväm.
Upplever själkv inga problem med att den bara öppnas från toppen och botten...men det är ju jag det.

Angående om det går att öppna upp den i ryggen, så är det väl kanske tekniskt sett möjligt...men svårt se att det kommer bli bra!
Vadderingen i bärsystemet täcker i princip hela ryggen, och den måste väl isåf delas/kapas på nåt sätt...så att den går att öppna?!
Sen sitter det en tunn aluminium platta bakom vadderingen, fäst med kardborre.
Denna platta sitter dessutom fast i axelremmarna, så den måste avlägsnas helt isåf...tappar nog lite av styvheten i ryggen då...

Men klart, allt går ju utom små barn ;) Testa den ordentligt först innan du sätter saxen i är mitt råd iaf.

Annars grattis till ett bra köp :)

//MD

Jag tror att Lite menar på att göra en öppning på ryggsäckens "rygg", alltså på utsidan av säcken, inte på delen mot bärarens rygg. Likt OXO-säckarna. Annars är jag också en nöjd ägare av Matrix 60, sitter som en smäck, relativt lätt, lättanvänd och lättjusterad, skönt bärsystem och den enda säck av typ 20 provade som är skön på min kropp! Tycker att det räcker bra att kunna öppna nertill och upptill, men det är säkert praktiskt att kunna öppna upp hela säcken från sidan också.
 
Aaaah :)

Jag tror att Lite menar på att göra en öppning på ryggsäckens "rygg", alltså på utsidan av säcken, inte på delen mot bärarens rygg. Likt OXO-säckarna. Annars är jag också en nöjd ägare av Matrix 60, sitter som en smäck, relativt lätt, lättanvänd och lättjusterad, skönt bärsystem och den enda säck av typ 20 provade som är skön på min kropp! Tycker att det räcker bra att kunna öppna nertill och upptill, men det är säkert praktiskt att kunna öppna upp hela säcken från sidan också.

Låter nog troligt ja, var lite trött i ögonen då jag läste så kanske missförstod :p

Öppning från sidan är ju åtminstone enklare att göra...fixar nog en duktig skräddare.
Tycker dock åxå att det räcker gott med två öppningar....fast beror lite på hur man packar i säcken åxå....alltså om man har mkt grejer löst,eller organiserat i packpåsar...Påsar tycker jag går snabbt lyfta ur om man ska ner i botten.

//MD
 
Låter nog troligt ja, var lite trött i ögonen då jag läste så kanske missförstod :p

Öppning från sidan är ju åtminstone enklare att göra...fixar nog en duktig skräddare.
Tycker dock åxå att det räcker gott med två öppningar....fast beror lite på hur man packar i säcken åxå....alltså om man har mkt grejer löst,eller organiserat i packpåsar...Påsar tycker jag går snabbt lyfta ur om man ska ner i botten.

//MD

Precis, det är inte världens viktigaste funktion men när man t.ex. är i tältet så blir ryggsäcken lite som en garderob om man kan öppna magen, allt behöver inte spridas ut i tältet utan man har det fint ordnat och lättigängligt i sin ryggsäck, vilket är trevligt. Jag är älskar att ha allting organiserat, en plats för allt och så. Fjällräven Kajka verkar vara helt ultimat vad gäller just detta, dock så ramlar ryggan av ramen om man har otur och sedan väger den 3 KG. Se denna så förstår du vad fint det är att kunna öppna upp ryggen/magen http://www.fjallraven.com/Products/Movies/kajkafilm2.mov
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1
zardoz Haglöfs Matrix 30? Transportera 0
fremag Haglöfs Matrix 2009 års modell Transportera 13
Martin Fjäderlätt Haglöfs Matrix - 70 l under 2 kg Transportera 14
Skogsrå70 Hur fixa/ersätta ändplugg till Haglöfs Grönlandsram? Transportera 6
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 48
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 25
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Skipjack Haglöfs Ares 30 Junior Transportera 9
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...