Tja, det blir väl egentligen ingen funktionsändring om man klipper bort den del av flärpen som sticker ut.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Haglöfs Matrix 60? någon testat?
- Trådstartare fiskematte
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Nej, det sitter på snäpplåset till topplocket på framsidan av säcken (eller rättare; snäpplåset sitter fast på en gummiflärp). Enligt mig ingen 'big issue' - blir man irriterad på den är det som sagt bara att ta bort den överflödiga flärpen.
Angående frågorna kring topplockstägningen på Matrix
Hej,
Angående frågorna kring topplockstägningen på Matrix:
Tanken med konstruktionen:
Matrix topplock kännetecknas av att det har en profil som går längre ner än ett traditionellt topplock. Därtill är locket ytterligare förlängt genom två stycken vingar i Hypalon (eller ”gummiflärpar” som de tidigare omnämnts). På dessa vingar är lockets spännen är monterade.
Topplockets profil i kombination med Hypalonvingarnas förlängning ger ett lock som går långt ner över snölåset och omsluter packningen effektivt. Detta är speciellt bra när säcken är maxlastad eller vid tillfällen när man fäster någonting under locket (till exempel ett rep).
Frågan om lockets stängning:
Om man upplever Hypalon vingarnas nedre kanter som långa och man befarar att kanten kan fastna mellan honan/hanen på spännena går det utmärkt att trimma vingen (som redan påpekats).
Genom att trimma bort 5 mm av vingens nedre kant finns det ingen risk att material kan fastna.
http://www.haglofs.se/hypalon/hypalon_vinge.pdf
Synpunkten på vingens storlek är noterad och vi kommer att ha detta i medvetande inför framtiden.
Henrik Kax
Haglöfs Scandinavia AB
Hej,
Angående frågorna kring topplockstägningen på Matrix:
Tanken med konstruktionen:
Matrix topplock kännetecknas av att det har en profil som går längre ner än ett traditionellt topplock. Därtill är locket ytterligare förlängt genom två stycken vingar i Hypalon (eller ”gummiflärpar” som de tidigare omnämnts). På dessa vingar är lockets spännen är monterade.
Topplockets profil i kombination med Hypalonvingarnas förlängning ger ett lock som går långt ner över snölåset och omsluter packningen effektivt. Detta är speciellt bra när säcken är maxlastad eller vid tillfällen när man fäster någonting under locket (till exempel ett rep).
Frågan om lockets stängning:
Om man upplever Hypalon vingarnas nedre kanter som långa och man befarar att kanten kan fastna mellan honan/hanen på spännena går det utmärkt att trimma vingen (som redan påpekats).
Genom att trimma bort 5 mm av vingens nedre kant finns det ingen risk att material kan fastna.
http://www.haglofs.se/hypalon/hypalon_vinge.pdf
Synpunkten på vingens storlek är noterad och vi kommer att ha detta i medvetande inför framtiden.
Henrik Kax
Haglöfs Scandinavia AB
Har fått min Matrix och den verkar kanonfin!
Ang. gummiflärpen som diskuteras är det inga bekymmer tycker jag, bara att hålla in flärpen när du klickar i spännet.
Men kanske är trimming av flärpen ändå att rekomendera om man använder säcken och har stora händer, har handskar osv.
Kul att se att att Haglöfs svarar i tråden och tar åt sig synpunkter!
Ang. gummiflärpen som diskuteras är det inga bekymmer tycker jag, bara att hålla in flärpen när du klickar i spännet.
Men kanske är trimming av flärpen ändå att rekomendera om man använder säcken och har stora händer, har handskar osv.
Kul att se att att Haglöfs svarar i tråden och tar åt sig synpunkter!
Nu när Haglöfs ändå har en representant här kan man ju passa på att fråga om ni regntestat säcken? Den verkar tämligen tät, men undrar bara om man ska räkna med att bära med regnskydd.
Och som produktförbättring skulle jag önska att ni klär aluminiumramen med någon slags krympslang eller liknande med låg friktion så att den inte knarrar så förbenat. Nu klädde jag med silvertape, så det var ju inget större problem, men det kan vara trevligt att den är färdig från fabrik. Annars mkt nöjd med säcken.
mvh /Alek.
Och som produktförbättring skulle jag önska att ni klär aluminiumramen med någon slags krympslang eller liknande med låg friktion så att den inte knarrar så förbenat. Nu klädde jag med silvertape, så det var ju inget större problem, men det kan vara trevligt att den är färdig från fabrik. Annars mkt nöjd med säcken.
mvh /Alek.
Matrix
Hej igen,
Som i samtliga fall med våra ryggsäckar är vävarna i sig helt vattentäta. Däremot finns det alltid en risk att vatten kan tränga in via sömmarna varför det är nödvändig att komplettera säcken med ett regnskydd vid ruskväder.
Jag vidarebefordrar även kommentaren om ”knarret från ramen” som en tänkvärd förbättring inför framtida produktion.
Ok, nu drar jag på semester (och kommer inte att kunna läsa några inlägg under tiden). Ha det gött i sommar, det skall jag ha.
/Henrik Haglöfs
Hej igen,
Som i samtliga fall med våra ryggsäckar är vävarna i sig helt vattentäta. Däremot finns det alltid en risk att vatten kan tränga in via sömmarna varför det är nödvändig att komplettera säcken med ett regnskydd vid ruskväder.
Jag vidarebefordrar även kommentaren om ”knarret från ramen” som en tänkvärd förbättring inför framtida produktion.
Ok, nu drar jag på semester (och kommer inte att kunna läsa några inlägg under tiden). Ha det gött i sommar, det skall jag ha.
/Henrik Haglöfs
Den här ryggsäcken är jag ute efter, vart hittar man den egentligen?
Har kollat igenom hela stockholm känns det som och och inte hittat en enda..
Kanske den här tråden har lett till att varenda affär blivit tömd på matrix 60liters? =)
Nätet är nog uteslutet med tanke på hur lång leveranstid det blir, behöver den nu..=/
Har kollat igenom hela stockholm känns det som och och inte hittat en enda..
Kanske den här tråden har lett till att varenda affär blivit tömd på matrix 60liters? =)
Nätet är nog uteslutet med tanke på hur lång leveranstid det blir, behöver den nu..=/
Naturkompaniet & de flesta andra butiker tar den hem på beställning. Ifall de finns kvar på lager vill säga.. Köpte min på Eventyr i Köpenhamn, vid Nørreport.
Jag har beställt en sådan här Matrix 60 säck efter att jag testat alla säckar jag kommit över, även osprey och de som brukar rekommenderas. Denna sitter som en smäck på mig. Men tyvärr skulle jag väldigt gärna ha möjligheten att öppna upp "ryggen" på den som deras OXO säckar och funderar på att försöka få tag på vattentäta dragkedjor och lämna till någon skräddare, vad tror ni om detta? dum idé eller lär fungera?
Liknande trådar
- Svar
- 9
- Visningar
- 1 M
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar