Haglöfs LIM Ultimate Jacket

Bra jacka

Jag har använt min Haglöfs LIM Ultimate jacka, på mina senaste 6-7 fjällturer. Den är lätt och bekväm. Stark är den också, inget har gått sönder ännu.
Visst blir det en del kondens iden, men det blir det definitivt även i alla andra täta jackor. Detta uppvägs av att den torkar väldigt fort ute i fält, vilket är mycket viktigt.

Jag kommer definitivt att fortsätta använda den på på mina kommande fjällturer.

Haglöfs LIM Ultimate Jacket fick omdömet "bäst i test" i tidningen Råd & Rön Nr 5 2009.

God tur!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag gillar min.
Jag vet inte om det beror på bra andning eller på bra underställ, men jag har inte känt något behov av att till exempel ha med mig en vindjacka på vandring för att jag skulle bli svettig av att gå med min LIM Ultimate när det "bara" blåser.

Jag gillar min också, det jag kan sakna är dragkedjor för ventilation under armhålorna men det är bortprioriterat pga vikt. I övrigt så är den allt jag kan begära av en lätt regnjacka.

Jag gillar min också, det jag kan sakna är dragkedjor för ventilation under armhålorna men det är bortprioriterat pga vikt. I övrigt så är den allt jag kan begära av en lätt regnjacka.

Har också en som jag använt i många år... saknar oxå ärmventilationen, men det är en grym jacka!

Thomas

det verkar som att dom flesta är är nöjd med jackan:),det blir den eller en spitz jacka,kanske kan köpa en spitz för samma pris som LIM Ultimate jacka kostar.:)

ska ha jackan när jag flugfiskar,vandrar m.m.,då vill man ju att den ska var lite stryck tålig med;)

mvh/P

Senast ändrad:
Jag var också inne på Haglöfs LIM Ultimate först, men valde Norrönas Bitihorn Dri1 till sist i stället, främst för den riktigt generösa ventilationen under armarna, men också för att den har rejäla kardborremuddar i ärmsluten. Passformen är helt underbar, krage och huva känns rejäla och funkis. Jag har bara använt den till vardags ännu, men tycker den ventilerar riktigt bra även helt stängd. Får se hur slittålig den är med tiden..

det blir nog denna jacka för halva ny priset,sticker ut lite;)

Bilagor

• 715511094.jpg
    715511094.jpg
    65.3 KB · Visningar: 5,125
Jag var också inne på Haglöfs LIM Ultimate först, men valde Norrönas Bitihorn Dri1 till sist i stället, främst för den riktigt generösa ventilationen under armarna, men också för att den har rejäla kardborremuddar i ärmsluten. Passformen är helt underbar, krage och huva känns rejäla och funkis. Jag har bara använt den till vardags ännu, men tycker den ventilerar riktigt bra även helt stängd. Får se hur slittålig den är med tiden..

Den ser grymt fin ut! Suck... nu suger det rejält i min jackköpartarm... Vikten är ju fantastisk i förhållande till funktionen.

Bra jacka när man behöver en lätt vatten- och vindtät. Att råd&rön ger den bra betyg ger jag inte mycket för, dom har inte mitt förtroende. Det jag kan klaga på är längden. Jag har lång rygg och den är lite för precis. Ventilationen är sådär. Skulle jag inte hittat LIM:en för 800 kr skulle jag kolla på Arceryx Alpha SL.

/ingvar

Jag är inne på min andra Lim ultimate och har använt dem sedan 2006. Den första försvann i en flytt!? Att jag sedan köpte en ny likadan (fast annan färg) säger ju en hel del om hur nöjd jag är med modellen.

Visst kan man sakna ventilation under armarna ibland, men då hade ju vikten gått upp.

Förväntas mycket regn/fuktigt väder brukar jag ta min Haglöfs Titan Jacket istället (blandning av paclite och ProShell). Den har lite fler fickor, ventilation under armarna, men väger drygt 100g mer. (dock lättare än Spitzen)

/Erik

Jag köpte en grå för 1200 spänn på rea. Jag har den oftast bara som regnjacka då den är lite prasslig. Den är dock jäkligt kompakt och funkar kalas. Är inte så ömtålig som man kan tro. För 2100 kr skulle jag inte ha köpt den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips