Hängmatta på hösten

Hej jag brukar vara ute i min hängmatta nu på hösten det fungerar hur bra som helst
Jag har en exped hängmatta med dubbel botten så jag använder liggunderlag, det blir för kallt annars, finns det flera här som använder sina hängmattor nu på hösten?
Det skulle vara intressant att byta kunskaper.
Mvh
Robban:)

Bilagor

• IMG_20220929_154718.jpg
    IMG_20220929_154718.jpg
    5.9 MB · Visningar: 149
Jag har de 3 senaste åren haft hängmatta året runt när jag har vandrat i mellersta Sverige och jag har vetat att det finns träd där jag ska övernatta. Lite osäker på exakt vad den längsta temperatur har varit men iaf -10. Har funkat helt OK så länge jag har haft tarp, underquilt och någon form av liggunderlag (och -15C sovsäck). Självklart sover jag då i underställ, mössa och ett par tjocka sockor och skulle nog säga att för mig har det varit fötterna som jag har kunnat frysa lite om när temperaturen kryper ner och vinden vrider sig och blåser in under tarp och på fötterna.

Senast ändrad:
Bara en fundering i största allmänhet av att ligga och sova i en hängmatta. Blir det inte väldigt obekvämt eftersom man inte ligger plant om man ligger på rygg och ännu värre om man ligger på sidan?

Bara en fundering i största allmänhet av att ligga och sova i en hängmatta. Blir det inte väldigt obekvämt eftersom man inte ligger plant om man ligger på rygg och ännu värre om man ligger på sidan?
Mange hengekøyer er assymetriske, dessuten ligger man diagonalt/på skrå i hengekøya. Derfor sover en om ikke helt horisontalt, så ganske. Jeg sover alltid på siden, både i hengekøye og telt. Men man må lære seg å sove riktig i hengekøye, det tar noen netter å venne seg til

Trådavvikelse.
T.B.
Jag är mest aktiv på fjellforum.no och spec med frågor om Norge men även övrigt eftersom de flesta där är ute varje vecka och här mkt åsikter om div utan större erfarenhet.
Jag köpte ett paket på xxl med avsikt att anv tarpen som då var asymetrisk passar den sämre då som vanlig tarp utan hängkojan som mer var ett ´skämt´den hade jag tänkt anv endast någon gång för att testa när det var väldigt varmt på sommaren och på gränsen för varmt för ett ´seriöst´tält.
Anv på andra tider än högsommar kräver ju helt nya utr och gaderob är redan fylld och får ev vänta tills större boende.

Hur breda liggunderlag har ni i hammocken? Jag har bara sovit i hammock en gång, men tyckte det blev väldigt kallt underifrån. Då hade jag lagt mitt normalbreda liggunderlag i hammocken, men det ville hellre ligga på sidan än under mig.

Hur breda liggunderlag har ni i hammocken? Jag har bara sovit i hammock en gång, men tyckte det blev väldigt kallt underifrån. Då hade jag lagt mitt normalbreda liggunderlag i hammocken, men det ville hellre ligga på sidan än under mig.

Ved bruk av liggeunderlag i hengekøye, så bør den ha dobbel duk. Med underlag mellom dukene blir det liggende stille. Når jeg brukte liggeunderlagv var det 60 cm bredt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips