Hälsena och cykel

Jag har under en tid haft problem med hälsenan (ont, stel, inflammation). Nu när jag börjar bli bättre har jag upptäckt att jag kan jogga men får ont av att cykla, trodde cykel skulle vara snällt mot hälsenorna så jag börjar misstänka att jag sitter fel på något sätt.

Någon som upplevt nåt liknande och har tips...?

Än så länge har jag bara testat cykla till/från jobbet (ca 15 minuter) så jag har använt "vanliga" skor och pedaler.

Nja. Min hälsena tål vare sig för stora doser cykling eller löpning.

När det gäller cyklingen så får jag ont om man sitter rätt. Dvs så att man har hälen på pedalen, sträcker ut benet. Då ska pedal, sadel delen av ramen och sadeln ligga i en linje längs det utsträckta benet. Sedan flyttas foten fram på pedalen.

Om man undviker att ha foten långt fram på pedalen kommer hälsenan att belastas mindre.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
vanligt med bursit av tryck

trycket från cykelskorna kan ställa till med bursiter på hälsenan, känner du ett tryck mot hälsenan av skon? Även ett litet tryck kan ha mycket stor effekt, jag löste mitt problem genom att köpa stenhård racersko med vanliga clips och tog bort den övre mjuka delen på skon baktil som trycker mot hälsenan, jag är mycket nöjd med rehabiliteringsresultat och de sönderklippta skornas funktion.

låna gärna en läkarbok på biblioteket så kan du få en helhetssyn av ditt problem.

Mikael

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips