HA eller NS

Möjligen finns redan en tråd för detta men jag hittar ingen så:

För att minimera volym och vikt tänkte jag skaffa mej ett Trangia 27 med gasbrännare som alternativ till mitt Trangia 25 och som ersättning till mitt fina Primus som jävlas och trillar i bitar ( min Biltema reservbrännare har räddat mig två gånger när Primusbrännaren trillat isär....Kina...)

Skall jag välja hårdanodiserat (HA) eller neon-stick (NS). NS är ju toppen om det är kladdig mat men inte så miljövänligt. Vad säger ni)

Jag har HA och har aldrig saknat nonstick-beläggningen. Reptåligt och hållbart utan att jag behöver fundera på hälsa och miljö. Lättdiskat också, men det kan ju bero på att jag har en bredstrålande brännare, oftast "kokar" min mat genom svällning i grytmysaren, har mycket vätska alt. gott om smör/olja i botten, och aldrig låter något ta färg vid stekning.
Så det hänger ju på vad för sorts mat du vill laga. Är du mycket för brunstekt lök och brynta köttbitar, så kanske det är vits att ha beläggning åtminstone i stekpannan/locket.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
HA är bra.

Stekning fungerar inte så bra med Trangias stekpanna. Men man kan steka/woka i en kastrull det går faktiskt bättre för mig än med stekpannan men då hade jag i och för sig non stick ( typ 25 år sedan)

Thure

Lyckas du få tag i en DuoSSAL-27:a så köp den. Klart mycket bättre kvalitet än de nuvarande. Undvik titanversionen även om du skulle snubbla över en sån... Av de nu butikssålda är nog HA bäst om du inte som Johanna skrev är en varm anhängare av delvis ytbrända saker i maten.
/Odd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips