HA eller NS

Möjligen finns redan en tråd för detta men jag hittar ingen så:

För att minimera volym och vikt tänkte jag skaffa mej ett Trangia 27 med gasbrännare som alternativ till mitt Trangia 25 och som ersättning till mitt fina Primus som jävlas och trillar i bitar ( min Biltema reservbrännare har räddat mig två gånger när Primusbrännaren trillat isär....Kina...)

Skall jag välja hårdanodiserat (HA) eller neon-stick (NS). NS är ju toppen om det är kladdig mat men inte så miljövänligt. Vad säger ni)

Jag har HA och har aldrig saknat nonstick-beläggningen. Reptåligt och hållbart utan att jag behöver fundera på hälsa och miljö. Lättdiskat också, men det kan ju bero på att jag har en bredstrålande brännare, oftast "kokar" min mat genom svällning i grytmysaren, har mycket vätska alt. gott om smör/olja i botten, och aldrig låter något ta färg vid stekning.
Så det hänger ju på vad för sorts mat du vill laga. Är du mycket för brunstekt lök och brynta köttbitar, så kanske det är vits att ha beläggning åtminstone i stekpannan/locket.

HA är bra.

Stekning fungerar inte så bra med Trangias stekpanna. Men man kan steka/woka i en kastrull det går faktiskt bättre för mig än med stekpannan men då hade jag i och för sig non stick ( typ 25 år sedan)

Thure

Lyckas du få tag i en DuoSSAL-27:a så köp den. Klart mycket bättre kvalitet än de nuvarande. Undvik titanversionen även om du skulle snubbla över en sån... Av de nu butikssålda är nog HA bäst om du inte som Johanna skrev är en varm anhängare av delvis ytbrända saker i maten.
/Odd

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips