Guid till toppen av Kebnekaise?

Jag vill inte vara grinig eller så.... Men detta är ju ett det vanligaste ämnena i kategorin fjällvandring så vad sägs om att söka lite innan man ställer en fråga.

Troligen finns allt du vill ha svar på där annars svara jag eller andra gladligen på dina frågor som kommer upp efter en genomläsning av allt som redan har skrivits.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är det bäst att ha en guidtur när man skall bestiga de 2 högsta topparna av Kebnekaise?

Det beror väl på hur erfaren du är alternativt hur dumdristig/modig du är. Vid goda snöförhållanden är kamvandringen en bit kaka men vid isiga och sämre förhållande är den lite knepigare. Luftigt och fatal vid fall är den dock ALLTID. Svårt att säga alltså, men om du nu funderar på att anlita guide bör du nog göra det!

Bäretta gärna hur ni gjorde!

Vi var tre vänner, inbundna i 30 m rep (här går säkert åsikter isär huruvida detta är bra eller dåligt men vi lever efter devisen en för alla, alla för en), samtliga utrustade med stegjärn och isyxa. Vi hade ganska goda snöförhållanden men gick en bit nedanför kammen i början pga. stora snö överhäng.

För att förtydliga mig lite, mitt svar gällde alltså kammen mellan Syd- och Nordtoppen då du frågade om båda båda topparna. Ville absolut inte avskräcka dig. Att endast ta sig upp på sydtoppen (sveriges högsta topp än så länge) är betydligt enklare. Finns, som föregående skribent sa, tonvis med information här på forumet.

Lycka till med framtida bestigningar! Och för ung är du väl inte, finns 6:åringar som varit på sydtoppen..:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips