Gubbvarning för TNF

Re: Re: Re: ägg!

FJS90/91; sa:
Men dom som aldrig säger nått är småläningarna för dom har inte tid att sitta framför datorn eftersom dom i 400-år har tjurat sten, dom jävlarna får fan tjura sten för att maskrosorna skall kunna ta sig!!
Det där skulle jag vilja kommentera, men har inte tid. Ska ut å bryta sten

FJS90/91; sa:
(men varför har man skinnbrallorna i korgen, ska man inte ha svamp där?)
Svamp trodde jag man fick när man använde skinnbrallor (som sörlänning då, inte de uppe i norr).

/Håkan
 
Re: Re: Re: ägg!

FJS90/91; sa:
(men varför har man skinnbrallorna i korgen, ska man inte ha svamp där?)
De fan en felsavning för vi från norr kan in´t stava spesiellt om vi är uppfödda med finska i munnen. Det skall vara så att FJOLLORNA FRÅN SÖDERN har skinnbrallor på KROGEN. Men man kan få svamp efter att man gått på krogen, men inte i korgen utan på helt andra ställen. // Roland
 
Re: Re: Re: Re: ägg!

Håkan K; sa:
Svamp trodde jag man fick när man använde skinnbrallor (som sörlänning då, inte de uppe i norr).
Man får inte svamp av att ha skinnbrallor. De är inte som att ha moderna plastbrallor på sig eftersom skinn ANDAS..*nujävlar kommer någon messersmit*... Men som sagt var på krogen kan man få helt annat.
Förresten så har jag haft skinnbrallor på mig en hel veceka i fjällen förra sommarn då det var såinihelvete varmt - sådär kring +24 - å jag fick inte ens bakeld.
TYSKAR har åxå läderbrallor men de har klippt av benen på dom för att bli UL-FREAKS.
Har jag fått med allt ...*funderar*...// Roland
 
tönt?

jag skulle tro att märken som TNF säljer bättre o bättre tack vare en trend i samhället att det är inne att vara aktiv på andra ställen än krogen. risken e dock att det som tidigare nämts det lutar över mer åt modesidan och snygga citykläder....

i danmark e det ett tecken på att man e en bad mutha om man har TNF se gärna filmen pusher....
själv bär jag mulle lundhags och pajas klättermusen tillsammans med dagistyghus från hillebergs...
 
Antalet TNF jackor på stan kan till delvis förklaras med att det folk köper piratkopior. Vissa ser faktiskt ut som en riktig TNF dito men vissa ser för taskiga ut. Tyvärr är det nog många som tror att de har gjort ett riktigt klipp, 300 spänn för en Gore Tex jacka! På åttiotalet var det Lacoste tröjor, på nittiotalet var det Ralph Lauren m.fl. och nu verkar oturen ha kommit till TNF.

Mvh Tomas
 
TNF

Kunde inte låta bli att ge mig in i "hip"-diskussionen igen: Browsade igenom Eastern Mountain Sports katalog på nätet, och det visade sig att TNF även smygit in en hel del kläder för barn!!! Jäkla ungar å förstöra - kan de inte nöja sig med galon???
 
Lyckad imagetrotsning

Denna diskussion påminner mig om när jag köpte min skaljacka för inte så länge sedan. Hade spanat en tid och plötsligt hittade jag en som uppfyllde alla mina kriterier för halva priset! Problemet var att det var Fjällräven. Ville inte ha Fjällräven. En fanns kvar, fick beslutsångest, hängde tillbaks den 2 ggr, men 2000 kr billigare, ahh. Då kände jag tydligt hur man påverkas av imagefenomenet. Jag tog dock mitt förnuft till fånga och köpte den. Har inte ångrat det en sekund.

/Jonas
 
Fjällräven

Fjällräven och fenomenet "hip" är faktiskt intressant: För oss som är över trettio så var nog Fjällräven synonymt med uteliv. Sen inträffade något riktigt intressant; Fjällrävens Kånken-säck blev snarare en politisk ståndpunkt, och framförallt enormt spridd (särskilt bland vänsterradikala grupper. Detsamma gäller yngre politiskt medvetna ungdomar: Gamla gröna fjällräven-jackor är verkligen hårdvaluta! Kan det här bidragit till Fjällrävens förhållandevis låga status?

Eller handlar det verkligen om, att ett väletablerat SVENSKT friluftsföretag producerat en racka sopiga produkter under en mängd år?
 
Kånken, var det inte den som kallades "kommunist-puckel"?

Jag hade min kånken som skolväska på 70-talet, låååååångt innan det blev på modet med små ryggor.
 
Re: Fjällräven

lowe; sa:
Fjällräven och fenomenet "hip" är faktiskt intressant: För oss som är över trettio så var nog Fjällräven synonymt med uteliv. Sen inträffade något riktigt intressant; Fjällrävens Kånken-säck blev snarare en politisk ståndpunkt, och framförallt enormt spridd (särskilt bland vänsterradikala grupper. Detsamma gäller yngre politiskt medvetna ungdomar: Gamla gröna fjällräven-jackor är verkligen hårdvaluta! Kan det här bidragit till Fjällrävens förhållandevis låga status?

Eller handlar det verkligen om, att ett väletablerat SVENSKT friluftsföretag producerat en racka sopiga produkter under en mängd år?

Jag är vissreligen bara lekman på området varumärken, men jag tror det handlar om flera faktorer där du har tagit upp de viktigaste. Och allra viktigast är nog att deras största tillgång, den väl inarbetade retroaktiga trapper-flanellskjorteimage som säljer bra inom målgruppen "röd-grön röra": biologer och skogsfolk, naturaktivister etc, är deras största hinder inom målgruppen unga urbana adrenalinstinna uppelvelsesökare. Där gäller det att hänga med i trenderna (som Haglöfs är bättre på) och inte stå vid sidan av dem.

Att Fjällräven sen under lång tid har haft kvalitetsproblem i tillverkningen (vet inte om de har kommit tillrätta med det nu) har nog också gjort sitt till.

Om Åke Nordin inte redan har diversifierat sina produkter på två helt olika varumärken är det nog hög tid att han börjar fundera på det. I alla fall om han vill kunna hålla sina marknadsandelar i Sverige och Tyskland.

Tror jag alltså.

/ G
 
fjällräven

...därför vänder sig nu fjällräven mot de adrenalinstinna med sitt F.E.M-koncept tänker jag. Men för att hålla kvar vid den ursprungliga tråden: Var det storleken på konsumentgruppen, allmogespridningen som gjorde fjällräven till non-grata bland halv-proffsen? Ett TNF-syndrom m a o? Och blir det automatiskt så, att man synar det negativa, istället för det positiva som måste finnas där nånstans? På en punkt är Fjällräven ohotade, och det är på byxfronten: Fjällrävens byxor verkar ha accepterats i de flesta läger (?).
 
Re: fjällräven

lowe; sa:
...därför vänder sig nu fjällräven mot de adrenalinstinna med sitt F.E.M-koncept tänker jag. Men för att hålla kvar vid den ursprungliga tråden: Var det storleken på konsumentgruppen, allmogespridningen som gjorde fjällräven till non-grata bland halv-proffsen? Ett TNF-syndrom m a o? Och blir det automatiskt så, att man synar det negativa, istället för det positiva som måste finnas där nånstans? På en punkt är Fjällräven ohotade, och det är på byxfronten: Fjällrävens byxor verkar ha accepterats i de flesta läger (?).
Njae, min uppfattning är nog att Fjällräven slutade att förbättra sina produkter. De ansåg sig förmodligen ha skapat det ultimata friluftsplagget i och med Grönlandsjackan/-byxan med G1000-väv. På samma sätt med ryggsäckar och tält.
Sen inverkar säkert faktorer som att det blev ett "mulle-märke", hade relativt högt prisläge (i förhållande till modernare prylar).

/Håkan
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.