Gubbvarning för TNF

meningsutbyte

Som man ropar får man svar, brukar det heta. Men jag hade gärna sett att Rocke utvecklade vad han egentligen menade och ville åt..? En förutsättning för att vi "halv-proffs" ska få nya saker att leka med, är ju att företagen har pengar att satsa i utveckling, vilket brukar betyda att man behöver sälja. Tycker nog att Göra Själv-tråden är forumets häftigaste, även om jag sällan fixar till något själv, men de är kul de som inte bågnar för att lösa uppgifter själva. Heders!
 
BAX; sa:
För nån dag sedan tipsade jag om att Snickersjackor går utmärkt att åka skidor i. För att inte tala om allmänna uteaktiviteter...innebär detta att jag håller på att bli jättehipp??

Jag säger: Hallå där, blixten!
Snickers kom ju till just för att göra arbetskläder som inte bara skulle vara funktionella, utan även snygga och trendiga.
Snarare har alltså Snickers blivit mindre trendiga och mer utslätade med åren.

Så här såg det ut i starten 1975:
mattiLetter.jpg
 
Re: Är det membranvarumärket som avgör klädvarumärkets värde?

Nordesjo; sa:
...Lustigt nog (skrämmande nog?) verkar det inte vara någon som reflekterar över att Gore-tex här uppfattas som det enda riktiga diffusionsmaterialet, och är det som bestämmer huruvida TNF gör bra kläder eller inte.
"Det är samma GTX som de andra!"
"Nej, de har ett annat membran också!"

DÄR har ni ett varumärke som har lyckats - ni (vi) är inte ens medvetna om inställningen till varumärket.


Det HÄR är i mina ögon en mycket intressantare diskussion än om TNFs grejor är gubbiga. Det pratas alldeles för mycket om tillverkarna av friluftsutrustning, och på tok för lite om deras underleverantörer. Hur många tillverkare av friluftskläder finns det? Många. Hur många underleverantörer av vävar, membran etc till dessa tillverkare har det funnits fram tills nyligen? Få.

Länge, länge har DuPont, 3M och W.L. Gore bestämt prisnivån på de friluftskläder mm. som vi som utemänniskor har att tillgå på marknaden. De har gjort det dyrt för många att syssla med uteliv, och för vissa rent av omöjligt. Detta har bidragit till att uteliv har förvandlats från en billig allemanssyssla till en dyr, exklusiv företeelse för ett dedikerat fåtal.

Till allmän lycka finns det emellertid idag mängder av fabrikanter som tillverkar fullt acceptabla vävar och membran, och som säljer dem billigt. Igår såg jag en helt okej skaljacka för fjällbruk (vattentät och "andas") från svenska Didriksons till det jämförelsevis MYCKET rimliga priset av 600:-! Hade detta varit möjligt med Gores prisnivå? Uteslutet.

Töntigt eller inte, billiga grejor i stora serier gör det möjligt för fler att vistas ute i naturen, och borgar för nya generationer med en känsla för naturen och dess värden.

En i mitt tycke mycket viktigare fråga än om TNF´s töntstatus.

/ G
 
Nordesjo; sa:
Jag säger: Hallå där, blixten!
Snickers kom ju till just för att göra arbetskläder som inte bara skulle vara funktionella, utan även snygga och trendiga.
Snarare har alltså Snickers blivit mindre trendiga och mer utslätade med åren.

Jag förstod det!
Säg när man ska få chansen att känna sig inne?

Kommer tillbaka till TNF-frågan igen. Är inte märket "utslitet" pga alla billiga piratkopior som finns att köpa?

Trådskaparen har nog inte varit med så länge att han räknat ut att det är Hilleberg han ska ge sig på när han vill vara provokativ. Eller jägare, eller stockholmare, eller norrlänningar, eller.....


/BAX
 
Raskesven; sa:
Det är inte vanlig GTX-väv i "allt". Bl.a. så här skriver TNF på sin hemsida: http://www.thenorthface.com/code/products/tech_stories/hyvent.html

"With HyVent™ technology, The North Face can now deliver the best waterproof/breathable technology for consumers who don't want to pay a premium cost......you cannot find a more waterproof/breathable technology anywhere for this price."

TNF har kvar sin GTX, som inte är sämres än andras, men försöker också komma med billigare alternativ för att kunna sänka priset och nå en bredare målgrupp. Tillräcklligt RATIONELLA motiv och tillräckligt pålitlig källa?
Så skall det se ut! Men detta innbär bara att man gör en linje med billigare kläder inte att TNF har gör sämre kläder än andra.
Det finns givetvis en fara i detta med att bredda målgrupp för att man förlora känslan att vara med i en exklusiv KLUBB. Vi vuxna är som 12 åringarna i Johan Lind´s inlägg. // Roland
 
Re: Är det membranvarumärket som avgör klädvarumärkets värde?

Nordesjo; sa:
Lustigt nog (skrämmande nog?) verkar det inte vara någon som reflekterar över att Gore-tex här uppfattas som det enda riktiga diffusionsmaterialet, och är det som bestämmer huruvida TNF gör bra kläder eller inte.
"Det är samma GTX som de andra!"
"Nej, de har ett annat membran också!"
DÄR har ni ett varumärke som har lyckats - ni (vi) är inte ens medvetna om inställningen till varumärket.
Jag är fullständigt medveten om GTX och varumärket, även medveten om att det finns andra diffussionsmaterial men jag har bara haft vanliga regnkäder och en GTX kläder så jag kan inte uttala mig om andra diffusionsmaeterial.
När det blir dags för en ny jacka så kankse det blir något annat diffusionsmaterial. Det är priset som avgör, kanske blir det något från ITAB eller militära regnkläder för en nihundranågonting :) // Roland
 
Rocke; sa:
Jag kliver nu ur denna tråd och kliver i stället i en annan favoritjacka (av bävernylon och av okänt märke).
Det trodde ni inte av mig va... ;)
/Rocke
Å vad är det för sätt att bara dra när det börjar hetta till, orkar du inte bläddra bland alla inlägg? Bävernylon, dagissktuk ..*fnys*...// Roland
 
Tyskarna har gjort det igen!!

Killen har inte fattat hur man skaffar sig ovänner på utsidan.. Låt mig lite enkelt förevisa hur det skall gå till!!

"Det är dom j*vla TYSKARNAS fel att TNF har fått gubbstämpel, dom springer omkring i de Smålänska skogarna med svindyra och helt värdelösa hillebergstält och tror att TNF är fräckt.. Jag vet inte vilket som är värst att dom inte har kunskap nog att köpa ett kvalitetstält för halva priset eller att dom ser ut som vandrande polkagrisar i sina splitternya TNF-ställ"

:)
 
nationalitet

Ja, i Tyskland vet man väl inget om friluftsmärken och -utveckling. Jack Wolfskin, VauDe, Deuter, Salewa, Tatonka etc. är ju alla svenska företag, det vet ju vemsomhelst...
 
Re: nationalitet

lowe; sa:
Ja, i Tyskland vet man väl inget om friluftsmärken och -utveckling. Jack Wolfskin, VauDe, Deuter, Salewa, Tatonka etc. är ju alla svenska företag, det vet ju vemsomhelst...

Nu glömde du flera Svenska märken som Meindel med flera...


;)

(Saxaren!! Mig lurar du inte med snurrande hjärtan, killen i plåtburken såg riktigt elak ut!!)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.