Gryta som håller i åratal över eld

Har du tänkt hålla dig på samma plats i ett år eller kommer du att vandra runt?

Det har ju inverkan på ditt val av utrustning. Om du ska stanna på samma ställe är väl hållbarheten det viktigaste och då spelar tyngden mindre roll. Om du ska vandra gäller det ju istället att tänka på vikten även om hållbarheten också är viktig.

Själv har jag en större modell av Trangia (3-4 liter) med lock och bygelhandtag som varit med i drygt 15 år och som inte visar några tendenser på att mattas. Den är dessutom lätt. Jag använder den bl.a när jag kokar fisk över öppen eld när jag är till fjälls på fisketur. I och med att den har bygelhandtag (heter det så) passar den utmärkt att hänga upp över elden på en enkel ställning av vide eller liknande segt material.

Lycka till i alla fall!
 
Jag gillar den andra grytan bättre eftersom den är mest lik den jag har:)
Eftersom bygeln har en liten bockning så blir det lättare att hänga upp den ovanför elden.
Plus i kanten att locket verkar ha en bra ögla.

Vilken av dom som håller bäst har jag inte en aning om.
 
Jag håller med om att Primusgrytan ser bäst ut att hänga över elden, dessutom borde den väl gå att få tag på via vilken Primusåterförsäljare som helst om man inte vill beställa trån Tyskland.

Det första grytan har "stekpannelock" som är bra om man behöver en stekpanna men om det är stationär lägerplats vi talar om så skulle jag nog ta med en riktig stekpanna istället.

/M
 
Jag gillar den andra grytan bättre eftersom den är mest lik den jag har:)
Eftersom bygeln har en liten bockning så blir det lättare att hänga upp den ovanför elden.
Plus i kanten att locket verkar ha en bra ögla.

Vilken av dom som håller bäst har jag inte en aning om.

hank eller hänkel. istället för bygel alltså.
 
Trangia.se sa:
Nr 501252 Lägerkittel med lock och hänkel, 2,5 liter, aluminium. Alla varianter av det mindre Trangiaköket, serie 27, ryms i lägerkitteln. Praktiskt och lättpackat. Vikt 395 g.

Kanske inte tillhör vardagssvenskan, men nog är det en korrekt benämning.
 
Mikael Granbom

Dom där grytorna såg bra ut,tack... blir nog att köpa någon av dom om inte någon annan kommer up med någon annan gryta på denna tråd som är bättre:)


mvh Gabriel
-------------------------------------------------------




Peter Johansson


1.Leva i det fria.
2.Känner mig rätt obekväm att vara nära människor.
3.OM vi lever i den yttersta tiden som det sägs så om det blir naturkatastrofer som är stora så har man rätt svårt att leva som man gör helt obered.
4.Slipper tänka på att sträva effter pengar och se att folk har mer.
5.Undvika verichip,jobba om man ändå inte kan använda
pengarna? för man inte har ett verichip, förklarning längre ner.. iaf den som tager chipet går evigt förlorad " för man alierat sig med det onda.

En artikel: tekniker i Europa(!) har redan färdigställt nästa steg i utvecklingen. Planerna är att placera in ett mikrochip under huden på handen eller i pannan.
Ett sådant sätt att bedriva handel på, har bibeln talat om att det skall bli en verklighet i den yttersta tiden: ”att ta emot ett märke på högra handen eller på pannan, så att ingen kan köpa eller sälja utom den som har märket”. Upp. 13:16-17.
Detta är det antikristliga systemet och att acceptera det får evighetskonsekvenser: ”Röken från deras plåga stiger upp i evigheternas evigheter. De har ingen ro eller vila vare sig dag eller natt, dessa som tillber vilddjuret och dess bild och tar emot märket med dess namn. Upp14:11.
Vi har här visat att för första gången i världshistorien, kan man nu alltså läsa samma sak i en dagstidning, som det som vi läser i Uppenbarelsebokens 13.e kapitel. Om inte detta förmår att väcka oss till att inse att vi lever i den yttersta tiden, då är det frågan om det överhuvudtaget kommer att gå att väcka upp den som även vill förneka detta tydliga tidstecken.


Btw verichip har många mäniskor redan så det är ingen fejk,
Folk får tillåme högre lön om de har det på vissa jobb, och på vissa pubar måste man ha ett för att komma in.

Finns många bra anledningar att ta verichip men en hel del nakdelar som att bli kartlagd var man än är på jorden samt gå evigt förlorad effter döden.

De säger att det blir friviligt att ta chipet men till sist blir man typ tvungen till att ta det.

Finns endel andra anledningar oxå men orkar inte ta up det men ni fick då en liten förklarning iaf


mvh Gabriel

Du borde höra av dig till den där ryska domedagssekten som förskansade sig i en grotta i ett halvår. Dom kanske har några bra överlevnadsknep att lära ut. Hör med dom vilka grytor dom brukar använda.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=746862
 
Ett förslag till:

återigen innebär det lite sökande,

Något mindre kokkärl från livsmedelsindustrin/storkök

Lite tyngre och lite grövre rostfritt

Men hållbart och lättskött.

(det här med verichip låter inte roligt men det kommer nog att väcka stora protester från folket så jag skulle inte lägga för mycket tankar på det ännu på ett bra tag)

/H
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.