Grundsten på antikvariat

Lyckades härförleden äntligen lägga vantarna på Claes Grundstens Vandra Kungleden 3 - Vindelfjällen och Arjeplogsfjällen samt Tore Abrahamssons Okända fjäll. Jag har aktivt sökt dessa böcker på antikvariat i snart fem års tid, så det är med viss tillfredsställelse de nu ståtar i bokhyllan.

Det är dock fler högvilt ute i antikvariat-djungeln, som jag köpt tidigare och därför kan tipsa om. På www.bokborsen.se finns både Vandra Kungsleden 1 och 2. Del 2, dvs. Sarek-delen, finns på två olika antikvariat. Då det gäller Hargshamns antikvariat, som saluför del 1 och 2 som paket, kan jag gå i god för att de har bra service och leveranstid. Initiellt såldes del 1-3 som ett paket, men jag bad snällt och fick köpa loss del 3.

www.antikvariat.net finns också ett exemplar av Vandra Kungleden 2 ute.

Möjligen kan denna relativa explosion av Vandra Kungsleden-böcker förklaras av att serien kommer i nytryck vad det lider (den del som avhandlar Kungsleden finns redan i handeln, se bl. a. denna tråd för en diskussion om Vandra Kungsleden-seriens bibliografi). Men det verkar inte som om serien kommer i samma trevliga och njutbara mellanformatsform med hårda pärmar då även beskrivningarna av de mindre namnkunniga fjällområdena nytrycks. Det kan, förutom tillfredsställelsen över att äga originalutgåvor, vara ett argument för att köpa ett av de exemplar som nu finns ute på antikvariaten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips