GrönaKartan + Vista

Kan någon svara på varför GrönaKartan och Etrex Vista inte fungerar ihop...Min Legend funkar utan problem med det gröna spöket...Har provat alla möjliga inställningar men Kartex dyker direkt ex när man väljer Waypoint Track eller Rutt

Samma problem?

Hasse123; sa:
Kan någon svara på varför GrönaKartan och Etrex Vista inte fungerar ihop...Min Legend funkar utan problem med det gröna spöket...Har provat alla möjliga inställningar men Kartex dyker direkt ex när man väljer Waypoint Track eller Rutt

När jag försöker att köra min Legend så har det plötsligt börjat krångla för mig med. Har det månne att göra med versionen i eTrexen?
Jag har samma problem på min W2K dator som på min XP.

/Janne

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lätt att kolla

Nu har jag ju inte Kartex, men om ni misstänker att något ändrats i firmware, är det ju lätt att kolla. Det går ju lika bra att nedgradera som att uppgradera.

Vad kör Kartex med för kommunikation? NMEA eller?

Anders

Re: Lätt att kolla

apersson850; sa:
Nu har jag ju inte Kartex, men om ni misstänker att något ändrats i firmware, är det ju lätt att kolla. Det går ju lika bra att nedgradera som att uppgradera.

Vad kör Kartex med för kommunikation? NMEA eller?

Anders

Kartex har Garmin interface. Och det har ju fungerat tidigare. Men jag vill minnas att jag fick installera om Kartex vid något tillfälle. Kan det vara firmware versionerna som spökar? Jag får en känsla av att jag behövt avinstallera Kartex och sedan installera om det när jag uppgraderat Etrexen. Det låter i och för sig märkligt...

/Janne

eTrex

Enligt Lantmäteriets hemsida http://www.lm.se/gsd-cd/kartex.htm gäller för Kartex version 4 att funktionerna för waypoints, rutter och tracks stöds enbart av mottagarna Garmin eTrex, Garmin GPS 12, Garmin 12 XL, Garmin GPS 48, Garmin GPS 76, Garmin II Plus, Magellan 315/320, Magellan ColorTRAK, Magellan Meridian och Magellan SporTrack. Även Garmin 45 stöds, förutom symbolhantering.

"eTrex" avser då förmodligen bara minstingen, inte hela familjen. Voffor de ä så, vet bara någon i Lantmäteriet.

Re: eTrex

Memme; sa:
Enligt Lantmäteriets hemsida http://www.lm.se/gsd-cd/kartex.htm gäller för Kartex version 4 att funktionerna för waypoints, rutter och tracks stöds enbart av mottagarna Garmin eTrex, Garmin GPS 12, Garmin 12 XL, Garmin GPS 48, Garmin GPS 76, Garmin II Plus, Magellan 315/320, Magellan ColorTRAK, Magellan Meridian och Magellan SporTrack. Även Garmin 45 stöds, förutom symbolhantering.

"eTrex" avser då förmodligen bara minstingen, inte hela familjen. Voffor de ä så, vet bara någon i Lantmäteriet.

Jag tror inte någon på Lantmäteriverket vet något om detta :cool: .

Jag ställer in både Kartex 3.05 och Kartex 4 på Garmin 12 XL till min Garmin 12CX, och det funkar.
Jag använder huvudsakligen Kartex till att flytta trackfiler från GPSen till kartan. När jag startar överföringen så tycker Kartex att mottagartyp är ”GPS 12CX SOFTWARE 2.01” vilket otroligt nog är helt rätt :).

Jag ska inför den stundande Vättenturen i morgon, senare i kväll prova att lägga in några waypoint med Kartex 4. Återstå att se om det funkar.

/ Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips