Gröna kartan till GPS?

Kanske en lösning

Hej Ulf

Det här kan vara en lösning på ditt problem.
Kika på programvara från Chartwrite (en svensk firma)t ex Fågelriket GPS 1.0 http://www.chartwrite.se/fagel/cw-fagel.html
att ha i PC:n. Det verkar inte bara ha kartor utan också databaser etc.

Kombinera detta med en Pocket-PC från Symbol
http://www.symbol.com/sweden/valkommen/ppt8800.html
med Oziexplorer, Fugawi eller liknande. Använder Symbols pocketpc i jobbet som handdator och streckkodsläsare och den lär överleva både Garminsoch Magellans GPS:ers livslängd. Tyvärr den inte billig.

Använd en lös GPS-enhet av valfritt fabrikat och koppla till pocketpcn.

Hälsningar

Larry
 
gröna kartan

Om jag förstår ditt inlägg rätt Ulf så vill du bara spara punkter ute i naturen som du sen kan ta hem och visa på Gröna kartan på din dator hemma. I så fall duger dom enklaste GPS-modellerna bra.
 
Välj hellre en renodlad GPS än en PDA med gps. Dom flesta renodlade GPS:er är IPX7-klassade vilket betyder att dom klarar minst 30 minuter under vatten på 1 meters djup
 
Nu förstår jag ditt behov lite bättre.
Jag skulle nog satsa pengar på en bra handhållen GPS som har anslutning för extern antenn.
En bra extern antenn gör stor skillnad i tät skog eller skymd teräng.
Se till att välja en mottagare som är EGNOS-kompatibel, jag skulle välja en Garmin GPS76 då den har en bra inbyggd antenn oxå (quad-helix, inte patch.)

Komplettera med en bärbar dator så att du kan tanka över GPS-data till datorn på plats, ifall något går galet så är du nära att gör aom några punkter.
Använd Kartex, Fugawi, Ozi, Ninox eller liknande kartprogram för att plotta på gröna kartan.
Fugawi fixar både Gröna kartan och egenscannade kartor.
Inget av dessa program kräver någon kraftfull dator så du kan köpa något begagnat.
 
Behöver han verkligen lägga någon vikt på EGNOS kompatibilitet?

De rackarns satteliterna kanar ju omkring nere vid horisonten mest hela tiden verkar det. Står man sen i en skog så är de bara att glömma.

Eller har jag bara haft otur de få gånger jag sökt efter dem?

Leif...
 
Njae, idag kanske värdet ev EGNOS är tveksamt men han kanske behåller sin mottagare några år.
Om vi har tur så utvecklas systemet med tiden.
 
gps för fältarbete

Garmin 76 eller Sportrak Pro är lite som Nokia eller Eriksson. Sant att Sportrak Pro inte har uttag för extern antenn - men å andra sidan får man sgs alltid en fix även i tät fuktig skog om man håller upp den vertikalt. Extern antenn med en sladd är bara knöligt, kan du lyfta upp den externa antennen kan du lika gärna lyfta upp gpsen. Det finns andra trådar om Sportrak/Meridian vs Garmin så jag skriver inte om hela den diskussionen (se tråd "Lämplig GPS för jakt?" vilket ju ställer samma krav som naturinventeringen).

I alla händelser rek jag att ta en GPS som visar vägnätet (t ex de ovannämnda). Det gör det mycket lättare att relatera till papperskartan.

Vad det handlar om i praktiken är att veta i vilken Rikets nät-ruta man befinner sig enligt gröna kartan, sedan räcker det med att notera de tre siffrorna som anger 000-999 meter N/S o V/Ö. Så jag tror det går fortare att diktera det tillsammans med anteckningarna om vilken växt etc det var, alt. att man skriver ned anteckningen. Koordinaterna visas lättläst av GPSen kontinuerligt. Står du still så blir det noggrannare.
Knappar du in en position så bör den döpas (eller så får den bara ett löpnummer) och helst bör den också få en liten beskrivning så att du inte rikserar att blanda ihop punkterna. Pröva dig fram i butik hur mång knapptryckningar det krävs för att du ska få den info du vill ha om varje punkt.

Egnos kan vara en fördel. En cirkel med 2,5 meters radie har mycket mindre yta än en med 10 meters radie när det gäller att söka rätt på den lilla plantan en annan gång. Fast som nämnt, horisonten mot söder måste vara fri för Egnos. Waas/egnos signalerna kommer från geostationära satelliter över ekvatorn så de signalerna är svårare att fånga än de som kommer från satelliter ovanför huvudet eller nd till 45 grader.

Jag köpte IPAQ 5450+ Fugawi+Emtac BT GPs i maj. Lade ned kanske 30-40 timmar innan jag gav upp. Väntar nu på POcket PC 2003 så jag åtminstone börjar med ett uppdaterat OS när jag börjar försöka tränga fram i den djungeln igen. Har hållit på med datorer sedan 1987 men inte med Pocket PC tidigare. Min åsikt är att man riskerar att tappa fokus på huvuduppgiften om man måste strula med PocketPc lösninagr.
 
Nu menar jag inte någon liten fjuttantenn typ LOWE utan en riktig antenn.
En bra antenn med goda agenskaper för mottagning av lågt liggande satelliter typ EGNOS är inte så farligt dyr och gör stor skillnad.
Om du väljer en sådan så får du inte glömma at kolla spänningsbehovet, det finns både 5 och 3,3V, nyare mottagare jobbar med 3,3V.
 
vilken antenn?

Gunnar, kan du ge några mer tips på en professionell antenn lämplig för fältbruk där man går i terräng. gör det verkligen skillnad för egnos/waas?

Jonas
 
Teknikporr?

Med viss (ett års) erfarenhet av användandet av GPS och modell "gröna kartan" för fordons- och fotnavigering i mintät terräng i Bosnien och liknande verksamhet i Kosovo undrar jag vad syftet med all tekniken är?

Ta koordinaterna på GPS:en, knappa in dem i datorn. Kanonbra kompatibilitet med papper och penna som överföringsmetod...

Men det kanske inte är praktiskt görbart?

mvh
Niklas
 
Jag måste få tacka för ett stort gensvar. Det finns tydligen många vägar att gå.
Jag tror att det låter säkrast med en bra handhållen GPS som är oöm. Skall titta lite på en extern antenn som kanske går att fästa på en ryggsäck ex. för att få så bra noggrannhet jag kan. Däremot verkar det bäst att notera positionen direkt i mina anteckningar, det är inget större merarbete om den är lätt att få fram på GPS:n. Då slipper jag förlita mig på överföring till PC.

/Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
fabola mobil med bra skärm till gröna kartan? Navigering 2
emilg Gröna kartan AB län till Ozi amt OziCe Navigering 4
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
lillen45 Gröna kartan på cd Navigering 14
ceasar97 Garmin Astro Hur ladda in gröna kartan Navigering 8
Paltkungen I stället för Gröna kartan i Norrbotten?? Navigering 1
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
ceasar Gröna kartan i Garmin?? Navigering 3
Gunno Utskrift av gröna kartan från CD-rom Navigering 3
jonasolof Fugawi: Växla mellan gröna kartan och fast.kartan Navigering 0
jonasolof Noggrannheten i länskartor, gröna kartan och Fugawi Navigering 5
bybben Friluftskartan eller gröna kartan? Navigering 10
Larsroger fugawi och gröna kartan Navigering 2
Jonte Myra Kombinerat sjökort och gröna kartan, hur gick det? Navigering 1
marcuslundmark Referenser mapsource och gröna kartan? Navigering 4
CyberJunkie Liknande Gröna Kartan för Norge?? Navigering 6
eseb66 Fugawi och Gröna kartan Navigering 6
mojmoj Gröna kartan i fjällen Navigering 19
dragan OziExplorer vs. Gröna Kartan och Sverige Kartan Navigering 2
Seglare Hyra av gröna kartan på CD Navigering 19
Seglare Begagnad Gröna kartan och stadskartan Navigering 5
JET VARNING! KÖP INTE GRÖNA KARTAN PÅ CD-ROM Navigering 1
JET Köpte Gröna kartan på CD-ROM... Navigering 6
lucky Gröna kartan köpes Navigering 2
rascar Låna Gröna kartan på CD-ROM i Stockholm? Navigering 0
Myrkotten Säkerhetskopiering av gröna kartan Navigering 6
lod Gröna Kartan - Ozi-explorer - GPS Navigering 5
Söken den gröna kartan Stockholm-Uppsala Navigering 0
Priset på Gröna kartan på CD högt! Navigering 3
Gröna kartan-CD och OZI Navigering 3
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
Lissu GPS för gröna Navigering 13
VandringsSimon93 Söker kartan Gäddede, Hotagsfjällen och Skalstugan 1:100.000 Navigering 10
pettisson GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt? Navigering 42
sachsaren iOS-app för Eniro-kartan? Navigering 1
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
prospicientia Teckenförklaring, norska kartan Navigering 14
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
olhe Kalibrering av kartblad ur den Ekonomika kartan från 60-talet Navigering 9
Jokkmokkguiderna Kartan som imponerar! Navigering 10
avslut1008 kartan till min nya dator Navigering 4
Polytrop Fixa kartan på PC:n eller GPS:en? Navigering 12
nordan78 Kartan i TomTom GO930 Navigering 0
seobserver Rita rutten på kartan Navigering 0
Mezzner Min Garmin 60c visar kartan uppochned Navigering 17
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
Homann Explorist XL, nya kartan? Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.