Gröna bandet på hösten , Norr till syd

Hej. Gjort en del turer på 1-2 veckor men tänkte nu dra ut på en rejäl grej, gröna bandet. Planerar att köra ganska solo, fixa mat på vägen, fiska mycket och njuta. Tanken är att gå från norr till syd. Jag planerar att starta 1 september i treriksröset och gå söderut, tanken är att vara klar i november. Min fråga, någon som gjort denna vandring på hösten? sett mycket om att göra mitt på sommaren. Hur kallt förväntas? tänker om man skall ha vintersovsäck eller klarar man sig med -5 säcken?

Mvh Erik
 
För några år sedan följde jag ett ungt par som gick den här tiden, tror faktiskt de startade ännu senare än vad du planerar. De hade, utifrån mina värderingar, stora strapatser och med tiden blött, kallt och snö. Men enligt bloggen ett strålande humör, vilket gjorde läsningen underhållande. De fick göra stora omvägar för att komma över de vattendrag där man sommartid kan få båtskjuts. I Åre bytte de till skidor men i höjd med Helags skedde en olycka som tvingade dem att avbryta för att sen fortsätta året därpå! Det borde gå att hitta dem i listan över Grönabandetvandrare. Lycka till med ditt projekt!
 
Hejsan,

Har förvisso inte gjort en så lång tur, men väl varit ute på en 3-veckors vandring i Sarek/Padjelanta/Sulitelmafjällen med start i mitten av September och avslutning en vecka in i Oktober. Som kallast kröp temperaturen ner mot -10 på nätterna, så personligen hade jag både då och nu satsat på en varmare sovsäck. Komforttemperatur i spannet -15 till -20 ungefär.

Och när du väl kommer in mot Oktober och vidare får du räkna med att det blir en hel del kondens i tältet. Det finns (för det mesta) inte tillräckligt med snö för att "suga" upp markfukten och inte är till tillräckligt varmt för den ska ventileras bort på ett enkelt sätt. Vi hade som rutin vissa nätter att en av oss fick krypa ur säcken mitt i natten och torka bort kondensen med trasa för att slippa det betydligt jobbigare alternativet blöt sovsäck.

En annan utmaning som du med största sannolikhet kommer att uppleva är att det bitvis är rent magiskt halt. Det kan vara svart-lav som bildar den-perfekta-glidytan på stenhällar, eller 1 dm nysnö med stenar-som-man-inte-ser under. Eller min favorit, den fina stenen mitt i bäcken som bara ser blöt ut, men som har ett tunt istäcke ovanpå :). Detta medför att man gör klokt i att ha lite extra tid i planeringen. Det är inte alltid så lätt att ta sig fram med sin normala hastighet.

Sen misstänker jag, om du du inte är en sådan där som snittar 4-5 mil per dag utan vidare, att det vid någon punkt kommer övergå till en vita-bandet tur, precis som Per skriver. Nu skiljer det sig väldigt mycket från år till år när vintern kommer, men väl framme en bit in i November brukar det börja bli ganska svårt att ta sig fram uppe på kalfjället utan skidor eller snöskor.

Lycka till!!

/ Stefan
 
Förutom varierande snödjup per år så är det minskande dagsljuset något att ha i åtanke. Tittar man på tabeller över soluppgång/solnedgång hemma så kanske det inte verkar vara ett så stort problem men väl ute på tur under hösten upplever i alla fall jag att det påverkar ganska mycket. Vid klart väder är hösten fantastisk, men under perioderna med långvarigt molntäcke kan oktober och november kännas som att vara i en säck.

Ska du göra långa dagar så räkna alltså med att nyttja pannlampan. Lycka till, det är en härlig tid trots svårigheterna.
 
Sen, om du vill göra det officiellt, så finns det en regel att ett grönt band måste starta senast 15 augusti, av säkerhetsskäl. Som redan nämndes, Magnus Ohlins blogg visar på lite som kan hända sent på säsongen...
 
Förlåt - men om man frågar om det räcker med en -5-sovsäck under september-november i fjällen så undrar i alla fall jag om man alls har koll på vad som väntar! OK, om man vill ha det riktigt jävligt så är tidpunkten kanske optimalt vald. Med detta sagt - är du erfaren och har koll så väntar dig nog en upplevelse och erfarenhet av mått!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
Knallarn Gröna bandet från Treriksröset, tidigast starttid? Fjällvandring 1
mler Gröna Bandet vandring Fjällvandring 12
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 0
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...