GriGri vid trad?

För övrigt säkrar jag alltid med ATC vid tradklättring, och ofta vid sportklättring också. Säkraren hade glömt sin hemma, jag erbjöd honom min, men sade att för min del spelar det ingen roll vilken broms han använde.
 
Varken jag eller säkraren hoppar i filmen. Jag skrev aldrig att vi gör det heller, jag bara menar att det blir dynamik även med en Grigri, och att det faktiskt går att reglera med ett litet hopp.
Om man (eller iaf jag) läser ditt inlägget så är den skriven så att det är lätt att tro att det är just det du menar. "Här ska ni få se en dynamisk säkring med Grigri" och "Det går att lära sig att säkra dynamiskt med en broms som låser. Ett litet hopp vid rätt tillfälle gör hela skillnaden." Så om ni inte hoppar i videon, vad är det som är en dynamisk säkring med Grigrin i videon jämnförelse mot en vanlig säkring med Grigri?

Vitsen med dynamisk säkring borde alla som klättrar förstå, annars är det läge för en kurs. Minskad belastning på både utrustning och kropp är bra.
Det är därför vi (i alla fall jag) klättrar med dynamiska rep. Upplever man att fallet är för hårt för ryggen så har man kanske ett rep med lite hög fång ryck? Min flickvän vill inte bli säkrad med Grigri om hon leder på mitt Simond rep, så jag bytte till ATC. Hade hon fotfarande tyckt att det var lite stumt så hade jag slutat med Simond repet när jag klättrar med henne och tagit ett annat. Det finns rep med lågt fångryck så nog ska vi kunna välja rätt rep så att jag slipper hoppa varje gång hon faller.

Att kunna knyta upp knuten efter ett misslyckat ledförsök ökar effektiviteten också...
Jag har extremt sällan problem med att knyta upp min åtta, och jag har ganska bra vana med att ta ledfall.

En klättrare som faller och bromsas utan dynamik (mindre dynamik, det finns alltid lite dynamik oavsett broms) har större sannolikhet att pendla in i väggen med en smäll. Ett lite längre fall, gärna med mer dynamik, förhindrar detta.
Jag har under mina år som klättrare aldrig känt behövet av att be min säkrare säkra på något specielt sätt för att göra det hela mer dynamiskt. Men alla är ju olika, min rygg är kanske stryktåligare, eller så har jag bara haft turen att ha köpt bra rep...
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Snyggt! - Klassisk "falla precis vid klippet" situation, perfekt video att visa vid ledklättringskurser!

Något längre mellan säkringarna, eller att den under rippat, så hade ett gott skratt förbytts med trasiga fotleder och benpipor utstickande genom byxorna...

Den tunna fina linjen, som alltid finns där, men för ofta är osynlig för "allemansklättraren".

Bra video!

peace

Edit: Här syns det också tydligt att det inte blir fråga om någon statisk säkring även om man använder sig av GriGri, mesta kraften absorberas av att andreman lyfts upp, kanske kunde blivit så pass hårt fall att säkringen rippat om andreman suttit fast i marken...
 
Anledningen till att en säkrare lyfter från marken är ju att kraften i systemet är tillräckligt hög.
Med en mer dynamisk broms, ett mjukare rep, så lyfts säkringsmannen mindre. Det betyder dock inte att kraften blir ungefär samma - eftersom "dynamiken p g a en lättande säkringsman" uteblir.

Med statiskt rep, statisk broms, och högre fallfaktor så kommer säkringsmannen att lyftas ännu mer. Men det hänger också ihop med större kraft på säkringen, och på klättraren.

Håller med om att filmen är mycket pedagogisk. Har fått lite "aha-upplevelse" när jag sett filmer som Robin Dahlberg filmat, från medvetna inomhusfall i olika situationer. Klipper man i ett bra läge (om sådant finns) så är väl risken för oväntat fall minimalt.
Men tätare säkringar, och karaktär nog att inte klippa en bult, eller placering, i ett första möjligt desperat läge, är väl till stor del medicinen. Om man gör ett move till kanske man hamnar i en stabilare position, och dessutom blir det utdragna repet betydligt kortare. (Jag säger inte detta som kritik mot klättringen på filmen, utan helt generellt.)
 
Några tankar efter att ha kommit in lite sent i diskussionen.
1. Det berömda skuttet är en svår och potentiellt kontraproduktiv metod. Dynamisk säkring erhålls i första hand genom kontrollerad glidning.
2. Dynamik spelar ofta roll, även då kilen är bomber och håller.
3. Att byta till mer dynamiskt rep är ingen vidare lösning, eftersom man som diskussionen visat ibland vill ha dynamik, ibland inte, och det kan variera under en och samma pitch.

Jag är inte kategoriskt mot Grigri på trad, men som generell regel skulle jag undvika den
.
 
3. Att byta till mer dynamiskt rep är ingen vidare lösning, eftersom man som diskussionen visat ibland vill ha dynamik, ibland inte, och det kan variera under en och samma pitch.
Om man vill minimera belastningen på kroppen även under "normala" fall så är det en betydigt bättre lösning än att försöka få säkraren att säkra extra dynamiskt varje gång.
 
Hm kan du förklara?

Om du hoppar för tidigt och är på väg ner när rycket kommer får du ett större fångryck istället för lägre. Det kan vara svårt att bedömma när man ska hoppa för att timea det hela. En kontrollerad glidning har inte dessa risker. Dock kan det ju potentiellt hända att man bränner sig och tappar klättraren istället, men det är sånt man har säkringshandskar för ;)
 
Man har rätt gott om tid att tajma ett hopp. Först ska allt slack i systemet sträckas upp, sedan finns dynamiken i repet samt viss glidning genom bromsen (även i en grigri). Det handlar mer om att föja med och inte hålla emot.
 
.
Om man vill minimera belastningen på kroppen även under "normala" fall så är det en betydigt bättre lösning än att försöka få säkraren att säkra extra dynamiskt varje gång.

men det är ju just det man inte vill varje gång. Olika situationer, olika dynamik!

Det finns ett fåtal situationer när grigrin är vettig på trad. tex När man doggar en klart välsäkrad spricka, eller när det tar sån tid att säkraren riskerar somna. Annars har jag svårt att se fördelar. Tyngre pryl, går inte att fira med på två rep, sämre möjligheter till dynamik. (tror det sistnämda utreddes i en tråd om fallträning, bla med ref till undersökning av uiaa och italienare).
 
Ja, eller för att citera filmen ovan:

"Go with the fall. Allow yourself to be taken by the fall. Move in yourself towards the wall, or even give a small jump."

Inte alls svårt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips