GriGri vid trad?

Jag har lärt mig att GriGri låser för snabbt och stumt för att man ska använda den vid trad-klättring (fångryck i säkringar osv) så jag blev lite förvånad när jag såg dessa erfarna klättrare använda en GriGri vid en E11:
http://www.youtube.com/watch?v=I-OdxfCrXe4

Har man olika praxis i Sverige och England/USA eller ville de bara ha ett så kort fall som möjligt eller varför gör de som de gör? Det är ju inte direkt några nybörjare i videon.
 
ville de bara ha ett så kort fall som möjligt eller varför gör de som de gör?

Tror det är precis det här de är ute efter. Dessutom ser det ju ut som att säkringarna som läggs är väldigt bomber, bara det att det inte finns så väldigt många av dem.

EDIT: Fast å andra sidan verkar säkringsmannen stå väldigt underligt om man vill korta ev. fall maximalt... Eller är han inknuten nånstans, bara jag som inte ser det?
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det har ju diskuterats tidigare i trådar här på utsidan, om Grigri ska användas vid trad. Vilken skillnad det är jämfört med t ex en ATC-Guide osv.

Relativt många förespråkar GriGri utifrån att ett långt fall med hög fallfaktor ger större och troligen stor glidning i en hinkbroms. Nu är det många faktorer som kommer in, t ex repdrag osv.

Problemet är i och för sig att när man kortar av fallet genom att minska glidningen kraftigt så ökar ju fångrycket också kraftigt. Om skillnaden på glidningen vore mindre vore också skillnaden på fångrycket liten, så tyvärr går det inte att säga att fångrycket inte spelar så stor roll - om det verkligen ska vara nån vits med att korta fallet.

Jag vet inte om säkringarna på filmen ska kallas bomber, den som zoomas in är ju dubblerad, en Ballnutz samt en offsetkil. Så gör man väl när man är orolig som regel. Däremot verkar det ju vara en solid spricka, så nog tror jag att säkringen tar ett antal kN.

Om man är intresserad av ett så kort fall som möjligt - och förstås, minsta möjliga fångryck, så är det ju en bra sak att vara mycket noga med hur mycket slack man har ute på repet. I nån sekvens som jag tyckte mig se (kollade egentligen lite slarvigt), så matas det ut generöst med slack på repet. Det känns inte som en helt bra idé.
 
Om man som i filmen säkrar med tummen ovan på grigrin och ingen hand på passiva änden, så tror jag inte man behöver bekymra sig om fångrycket ;)
 
Det har ju diskuterats tidigare i trådar här på utsidan, om Grigri ska användas vid trad. Vilken skillnad det är jämfört med t ex en ATC-Guide osv.

Någon som kan peka på ett ordentligt test när man jämför fångrycket mellan ATC och Grigri vid dynamisk säkring (dvs att säkraren gör ett skutt eller liknande vid fall) ?

Har googlat omkring men hittar bara enorma mängder subjektiva åsikter.
 
Att göra en objektiv test av säkring med skutt, blir ju svårt till sin natur - eftersom skuttet får så olika effekt beroende på hur det görs.

En objektiv test av fångryck med GriGri och hink (samt nåt annat) finns i en Bergsport från något av de senaste fem åren eller så.

Att Grigrin bromsar hårdare än en hink är nog ställt utom allt tvivel, men skillnaden är kanske vid moderatat fall inte så stor, och faktum är att det är ganska olika beroende på vilken hink det handlar om, samt vilken säkringsman som håller i den.

Jag har ett ganska mjukt rep, för att få lågt fångryck. Det känns lite mer säkert än gissningar om säkringsteknik, osv. Dock är det alltid samma dilemma - lågt fångryck sker ju på bekostnad av stoppsträckan. Jag klättrar ju ofta sånt som innebär att hyllfall är en risk som är "lika stor" som rippade säkringar.

Rätt utfört så tror jag inte att man ska betrakta säkring med GriGri på trad som fel på nåt sätt, även om det är det som hävdas med stöd av traditionen...
Sen har jag en viss begränsad tilltro till "dynamisk" säkring i skarpa situationer. Särskilt om det är trad snarare än headpointing.
 
I min bekantskapskrets (sportklättring på bult) säkrar man uteslutande med Grigri. Jag tycker fallen blir så mjuka och fina att ännu längre/mjukare fall skulle nästan kännas fånigt. Därför blir jag alltid så förvånad att den gamla "sanningen" att Grigri ger hårdare fall oftast får stå oemotsagd.

Skulle vara kul med en jämförelse där >10 olika säkringsmän får försöka göra ett så mjukt fall som över huvud taget är möjligt med olika bromsar och sedan se hur de skiljer sig.
 
Nu ska jag inte vara sån... men det är väl inte så ofta man gör långa fall på bult. "Hög" fallfaktor är ju bara möjligt kanske före tredje bulten om det inte är osedvanligt snålt bultat. På så sätt så blir ju också fallen mindre hårda alldeles oavsett teknik.

Antar att ett bra sätt att undersöka krafterna är m h a en lastcell och en lastcellsägare som dessutom förespråkar dynamisk säkring. Jag tror jag vet en sån!
Vad man dock inte har undersökt då, är vad som händer på längre turer, och där man kanske inte ser varandra eller säkrar från hängande stand/liten hylla.
 
Jag tänker såhär:

Om man är så bekymrad över att fångrycket i säkringarna blir för stort vid användande av grigri så tycker jag att man ska ta sig en funderare över om det här med trad verkligen är något att pyssla med. Jag menar är marginalen mellan lyckade och misslyckade säkringar vilken broms säkringsmannen väljer att använda så verkar det ju faktiskt vara jättefarligt att klättra trad!

Nej kom igen. en bra säkring håller.
 
Jag tänker såhär:

Om man är så bekymrad över att fångrycket i säkringarna blir för stort vid användande av grigri så tycker jag att man ska ta sig en funderare över om det här med trad verkligen är något att pyssla med. Jag menar är marginalen mellan lyckade och misslyckade säkringar vilken broms säkringsmannen väljer att använda så verkar det ju faktiskt vara jättefarligt att klättra trad!

Nej kom igen. en bra säkring håller.

Resonemangen om högre fångryck är nog mest applicerbara på marginella placeringar. Själv litar jag i alla fall mer på en bombkil än på en bult.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips