Klarar man av detta?

Med utgångspunkt från klippet så hade klättraren en 'bandolier' så han hade säkert egna säkringar med sig. Dolomiterna är väl kalksten så även om du övar att klättra trad på svensk granit så hjälper det inte tekniken så mycket för att lägga eget där nere. Och så är det en arete/rygg, inte bara är den sjukt exponerad, ofta är säkringarna på ryggar ganska glesa, och ännu mer på lättare graderade sådana, och på ryggar så kan man riskera ganska otäcka fall.
Så du bör ha rätt god marginal. Och ha viss rutin på tradsäkringar, alldeles oavsett om det står att det är bultat. Ja, så viss koll på vad du vill lita på i (blad)bult-väg också.
 
Det verkar som jag får ligga i med klättringen med andra ord :) Hade vart så grymt att klättra där!

Hur gör man när man klättrat upp? Klättrar man ner eller firar man sig ner?
 
Deppa inte!

Det finns massa andra grymma ställen som är mer välsäkrade. Så tar du den där nästa säsong!

Hur man tar sig ner är olika från ställe till ställe och tom led till led. Fira av, gå ner på baksidan eller i nån lättare ränna i närheten eller en kombination av alla tre..
 
Yosemite Valley i kalifornien är enligt mig det coolaste stället på jorden för multipitch trad. Har många oförglömliga minnen och upplevelser därifrån. Men på närmre håll är Haegefjell i Nissedal (ett par timmar väster om Oslo) ett klassisk ställe att lära sig multipitch trad på. Finns en massa lätta, mindre exponerade leder att börja med men Hegar och Mot Sola är klart mina favoriter, härligt ihållande och branta leder på 3-400m med gott om säkringsmöjligheter.

Ett klipp från Hegar: http://www.youtube.com/watch?v=XSuky1H9-tQ
 
Slänger upp lite egna bilder. Första från Mot Sola, andra från Hegar. Det är väl iofs inga nybörjarleder direkt heller men, ta en kurs i klippklättring. Känn efter på några lättare leder och se om du är sugen sen! =)

Men glöm inte, som någon sa tidigare i tråden, mycket kan hända när man klättrar multipitch och har långt till marken. Se till att ha koll på vad du ska göra om någon blir skadad etc..
 

Bilagor

  • Nissedal 069.jpg
    Nissedal 069.jpg
    50.1 KB · Visningar: 882
  • Nissedal 100.jpg
    Nissedal 100.jpg
    76.9 KB · Visningar: 1,252
Det där såg ju ganska exponerat ut också :p
Men då borde ju Vajolet vara mer för mig, mycket enklare klättring iaf.
Ska nöta som bara den och se vad man hinner lära sig, så får vi se om det blir av.
 
Men då borde ju Vajolet vara mer för mig, mycket enklare klättring iaf.

Jo, fast de här lederna är för det mesta väldigt välsäkrade, nåt blankt parti kanske, annars bara trycka in en kamkil nästan var som helst.. Och iom att de båda är mestadels dieder (innerhörn, som öppen bok) så är det ännu lättare att säkra, då man ganska lätt kan stemma med fötterna..
 
Alla dessa uttryck i klättringen... :)

Fan att man ska vara så sugen på den väggen i Italien. Funderar på om man ska försöka sig på den eller inte. Den ser ju väldigt lätt ut, så det känns som det ska mycket till för att man ska falla. Sen borde det väl finnas guider där som kan hjälpa till?
 
Jag är själv ingen trad/multipitchklättrare men sportklättrar och gått en grundkurs i klippklättring. Jag hade iaf inte vågat mig det där med vad jag kan nu!

Men som alla andra säger här i tråden, gå kurs så tidigt du kan i vår, sen klättraklättra! Hyr guide och kör hårt! :) Det må kosta en slant, men vad är pengar?
 
Hade jag fått göra om mina första år inom sporten klättring så hade jag gjort följande.

-Börjat med att gå en grundkurs i klippklättring.

-Stuckit till Nissedal och klättrat leden ”Via Lara” (och sen, istället för att gå ner efter urtoppning ”rappat” av från Agent Orange [bultade ankare], för att lära sig flera rappelleringar efter varandra)

-Sett till att ha någon bekant med mkt erfarenhet inom trad-klättring, en mentor lr liknande.


Med detta upplägg hade jag på kanske 6 månader nått samma kunskapsnivå som jag i verkligheten uppnådde efter 3-4 år.

I grundkurs i klippklättring ingår det att lära sig leda (du slipper att gå separat ledkurs)

…Sen vill man ju gärna ha en del utrustning också…men man får se det som en investering som man har glädje av i många år :)

Detta är nog det tryggaste och bästa alternativet för någon som efter kort tid i sporten, självständigt vill klättra din led i Italien.

Annars är det nog guide eller sällskap av någon med mer erfarenhet ett annat bra alternativ för att klättra den specifika leden…
 
Är du säker på det där med att man får lära sig leda? Själv fick jag inte lära mig det när jag gick en grundkurs genom Naturfirman förra sommaren.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.