Gri gri & liknande - hur länge?

En enkel fråga, som kanske inte har ett så enkelt svar:

Vet någon hur länge grigris och liknande automatbromsar har funnits och använts?

Tack på förhand!
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
GriGrin kom ut på marknaden 89/90. Vill man veta när den GriGri man använder tillverkades så lyft på spaken och titta inne i själva låskammen, där finns en "urtavla" med tillverkningsår och prickar för vilken månad. Jag har en från 1990 - snart samlarvärde på den - 20 års jubileum:)

peace
 
Hehe, läst just i en bok om utrustningens livslängd.
Sydda grejer, gynnsamt förvarade...blabla... 5 år i bästa fall.
Allt annat, utan rejäla fall osv osv... aldrig mer än 10 år.

Håller inte med om de rekommendationerna framförallt när det gäller hårdvaran, men jag kanske skulle kanske fundera lite på vad min GriGri varit med om ifall jag haft den i 20 år, och varit mycket aktiv under den tiden. :)
 
Calleberg nämner att hårdvara typ kilar, bromsar, karbiner etc. har nästan obegränsad livslängd. Vid normalt slitage gissar jag då.
 
Jag har läst att aluminiumets molekylära struktur kan förändras under åren så att metallen blir spröd och att den då kan försvagas. Man bör betrakta hårdvarans livslängd till 10 år under ideala förhållanden. Refererar till boken "Klippklättring" av Garth Hattingh.
 
Ok. Kan väl sägas att jag själv gärna är på den säkra sidan. Har ännu inte klättrat så länge så att det ska vara dags att byta ut något men sett till säkerhet kontra pris är valet enkelt.
 
Jag har läst att aluminiumets molekylära struktur kan förändras under åren så att metallen blir spröd och att den då kan försvagas. Man bör betrakta hårdvarans livslängd till 10 år under ideala förhållanden. Refererar till boken "Klippklättring" av Garth Hattingh.

Det var just den boken jag bläddrade i.
Det är även så att både aluminium och stål kan förändras till det bättre med åren - men generellt skulle jag inte säga att åldern i sig är en faktor för metaller i det här fallet. Jag refererar nog hellre till exempelvis Metalliske materialer, Almar-Naess. Där finns avsnitt om varm- och kall-åldring.

Kan även referera till specifika rekommendationer från Wild Country, som uppger att exempelvis deras kilset inte behöver kasseras med hänsyn till ålder alls.

Det blir bara dumt när man försöker ge helt generella rekommendationer för vissa saker. Det kan säkert vara så att många tycker att det är skönt att inte behöva tänka själv, utan bara blint följa vissa rekommendationer - men då blir det ju tokigt ändå, eftersom utrustning kan behöva kasseras långt tidigare än vid 5 resp 10 år. Jag tycker att det är lite konstigt om man ägnar sig åt klättring, och kanske särskilt tradklättring, om man vill göra egna och lite mer komplexa bedömningar.
(Beträffande "sydda saker", tycker jag f ö att tidsrekommendationen är mer relevant, även om det även där är så att man mycket väl kan behöva pensionera nåt tidigare än på 5 år.)
 
Eller är det så att det är den nya generationen som är lite ynklig och feg ;P

Vi gamla rävar är säkert lite mindre känsliga och mycket tuffare än er små räkor.
 
Skulle vara intressant att veta hur ni som klättrar seriöst i realiteten förhåller er till denna sk 5-årsregeln för tygprylar? Själv har jag helt klart en del prylar som är äldre än 5 år. Iofs grejor som inte utsatts för mkt påfrestningar, som vatten, grus, salt etc, eller blivit misskötta, men ändå. Mina klätterkompisar verkar inte heller vara direkt fanatiska med att byta ut sin utrustning. Men det kanske är oss det är fel på?!
 
I enlighet med tumregeln att det är svårt att hitta erfarna självmordspiloter skulle man kanske kunna dra slutsatsen att dom som borde ha bytt ut sin utrustning medan dom fortfarande hade chansen inte är så välrepresenterade i dessa forum? (delvis :) - den svenska klätterscenen är kanhända för liten för att det ska vara signifikant)

statistik är svårt.. om man brukar ha tur så tenderar man att tolka sannolikheterna mer och mer till sin fördel, om man ens funderar på det.

om man krockar med bilen för att bromsarna fallerar, så kommer man troligen att bli väldigt angelägen om att hålla bromsystemet fräscht, men om man aldrig har råkat ut för det så provbromsar man väl knappast innan man ger sig ut på vägen (utom i början av karriären).

själv är jag t.ex. överdrivet noggrann med att kontrollera att hjulen är fastskruvade ordentligt..
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips