Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun

Jag skulle inte hålla med i normala fall, men de här typerna verkar behöva nån som pekar ut riktningen åt dem.

Du menar att de skulle övningsskjuta på pundarna?

Inte direkt, det får dom avgöra i den kommunen dom kommer ifrån. Men jag hoppas att dom
trivs där dom är så dom inte börjar utvandra och bilda nya revir.

Men jag tycker att tongångarna börjar bli lite facistiska på denna tråd.

-alla makt åt vetenskapen -ingenting åt politiker.
-skyll er själva att ni bor på landsbygden
-ingen makt åt kommunerna
-fråga stockholmarna om råd.

Vad heter partiet?
 
Men jag tycker att tongångarna börjar bli lite facistiska på denna tråd.
...
-fråga stockholmarna om råd.

På den punkten missar du ironin.
Ett av de mest utnötta argumenten är just att den som inte har varg på tomten inte ska uttala sig om att ha varg. För att visa på det absurda i sådana uttalanden använde jag exakt samma retorik åt andra hållet: den som inte saknar varg ska inte uttala sig om att leva utan varg.

Någon förstod ironin och hakade på.

Men det är ju bra att du tycker att sånt tänkande är fascistiskt - oavsett vilket håll det kommer ifrån.
 
På den punkten missar du ironin.
Ett av de mest utnötta argumenten är just att den som inte har varg på tomten inte ska uttala sig om att ha varg. För att visa på det absurda i sådana uttalanden använde jag exakt samma retorik åt andra hållet: den som inte saknar varg ska inte uttala sig om att leva utan varg.

Någon förstod ironin och hakade på.

Men det är ju bra att du tycker att sånt tänkande är fascistiskt - oavsett vilket håll det kommer ifrån.

Jaja...du menar så.... undrar vilket parti som regerar i Nordansjö.
-Hur känns det att leva utan varg?
 
Så det är alltså i praktiken omöjligt att bedriva jakt med löshund där det finns varg. Hur många jakthundar dödas av vargar per år? Jag vet ej, men jag kan inte tänka mig att det är så värst många. Däremot så vet jag att flera hundra, om inte tusentals jakthundar dör varje år pga bilolyckor. Konstigt nog så har jag trots det inte sett några kommuner som vill hålla sig bilfria.

Angående älgstammen så verkar det ju som om de 100 000 älgar som skjuts varje år precis är tillräckligt. Som föregående har sagt verkar det ju som om jägarna måste ha ett halvt ton älg i frysdisken konstant, annars är nått fel. Det är ju inte så att 75 - 90 % av älgstammen regleras av jakt. Tar vargen då, säg 10 000 älgar på ett år så har sveriges jägare kvar 90 000 älgar att skjuta.
Men nej nej, 450 kg istället för 500 går ju inte ann...

Så vargen hotar en kulturform? En kulturform som i grund och botten inte är livsnödvändig längre (även om vissa inte verka hålla med...) ligger altså i vågskålen mot en hel jävla ras... Borde vara rätt enkelt egentligen.

Eller?
 
Så det är alltså i praktiken omöjligt att bedriva jakt med löshund där det finns varg. Hur många jakthundar dödas av vargar per år? Jag vet ej, men jag kan inte tänka mig att det är så värst många. Däremot så vet jag att flera hundra, om inte tusentals jakthundar dör varje år pga bilolyckor. Konstigt nog så har jag trots det inte sett några kommuner som vill hålla sig bilfria.

Angående älgstammen så verkar det ju som om de 100 000 älgar som skjuts varje år precis är tillräckligt. Som föregående har sagt verkar det ju som om jägarna måste ha ett halvt ton älg i frysdisken konstant, annars är nått fel. Det är ju inte så att 75 - 90 % av älgstammen regleras av jakt. Tar vargen då, säg 10 000 älgar på ett år så har sveriges jägare kvar 90 000 älgar att skjuta.
Men nej nej, 450 kg istället för 500 går ju inte ann...

Så vargen hotar en kulturform? En kulturform som i grund och botten inte är livsnödvändig längre (även om vissa inte verka hålla med...) ligger altså i vågskålen mot en hel jävla ras... Borde vara rätt enkelt egentligen.

Eller?
Det finns en del fakta här:
http://www.de5stora.se/rovdjurManniska/hundar/problem/
Saxat från ovanstående sida.

"Risken att få sin hund angripen av varg är stark knuten till hur många dagar per år man vistas i skogen och hur många vargar det finns i området. Om man till exempel jagar i ett vargrevir som hyser en hel flock uppskattas risken att få hunden attackerad som 1 på 5 000 jaktdagar, medan risken halveras om det är en ensam varg eller ett par i reviret. Det verkar också som att det finns stor variation mellan reviren. I en del revir har inga, eller väldigt få, angrepp på hund skett medan andra revir har betydligt fler."

Räknar man med att man jagar 80 dagar per år så blir ens hund angripen en gång på 62 år
om man bor i ett vargtätt område.
 
Tacka vet jag Norrmän. Dom har en mer naturlig inställning till naturen.
Dom lever fortfarande i naturen. Dom ser den inte som ett Zoo som man betraktar genom galler.
Dom anser sig själva som en del av naturen och kan påverka förutsättningarna.

Finnarna är även dom klarsynta -hur kunde det bli så fel på svenskarna?
För att inte tala om ryssarna, dom anser väl att vi är psykfall i vargfrågan.
 
Det finns en del fakta här:
http://www.de5stora.se/rovdjurManniska/hundar/problem/
Saxat från ovanstående sida.

"Risken att få sin hund angripen av varg är stark knuten till hur många dagar per år man vistas i skogen och hur många vargar det finns i området. Om man till exempel jagar i ett vargrevir som hyser en hel flock uppskattas risken att få hunden attackerad som 1 på 5 000 jaktdagar, medan risken halveras om det är en ensam varg eller ett par i reviret. Det verkar också som att det finns stor variation mellan reviren. I en del revir har inga, eller väldigt få, angrepp på hund skett medan andra revir har betydligt fler."

Räknar man med att man jagar 80 dagar per år så blir ens hund angripen en gång på 62 år
om man bor i ett vargtätt område.

Intressant att veta hur dom har kommit fram till siffran 5000 jaktdagar eftersom det knappast
jagas med löshund om det är känt att det finns vargar i närheten.
De flesta jaktlag har ett utbyggt nätverk för att hålla koll på vargarnas rörelser.
Jag tvivlar på att det finns en referensgrupp som släpper sina hundar som test.

Det här är alltså resultatet av de försiktighetsåtgärder man redan vidtagit.
Man skall då inte gladeligen släppa lös hunden och lita på statistiken
som det antydes här. Då lär det nog bli en annan statistik.
 
Senast ändrad:
Intressant att veta hur dom har kommit fram till siffran 5000 jaktdagar eftersom det knappast
jagas med löshund om det är känt att det finns vargar i närheten.
De flesta jaktlag har ett utbyggt nätverk för att hålla koll på vargarnas rörelser.
Jag tvivlar på att det finns en referensgrupp som släpper sina hundar som test.

Det här är alltså resultatet av de försiktighetsåtgärder man redan vidtagit.
Man skall då inte gladeligen släppa lös hunden och lita på statistiken
som det antydes här. Då lär det nog bli en annan statistik.
Vad är du ute efter generellt och vad menar du , dvs. vad är kärnan i din inställning? Menar du att du, jag eller någon annan aldrig ska behöva koppla sin hund, dvs. att det aldrig ska kunna finnas varg "i närheten"? Vad betyder det i så fall, att du vill utrota vargen ur svensk fauna för att kunna ägna dig åt löshundsjakt med noll risk för vargangrepp?

Raskesven
 
Vad är du ute efter generellt och vad menar du , dvs. vad är kärnan i din inställning? Menar du att du, jag eller någon annan aldrig ska behöva koppla sin hund, dvs. att det aldrig ska kunna finnas varg "i närheten"? Vad betyder det i så fall, att du vill utrota vargen ur svensk fauna för att kunna ägna dig åt löshundsjakt med noll risk för vargangrepp?

Raskesven

Jag har har inte skrivit att jag vill utrota vargen men många här vill nog utrota löshundsjakten
utan nån större fundering. I varje fall om man måste välja det ena eller det andra.
Kompromisser är det nog enda som fungerar -eller?

Nätverket för varglokalisering är en realitet här på området redan idag och det får man väl
leva med i alla framtid.
Grannområdet har ett större vargtryck än vi och där har löshundsjakten nästan insomnat.
Får vi samma tryck här så kanske jag ändrar åsikt.

-men det var statistiken jag kommenterade.
 
ett förtydligande:

Kompromiss = dagens regeringsbeslut.
I närheten =kan vara ca 8-10 km
Eftersom reviret kan vara 100.000 ha så finns det en del tomma ytor.

Som parantes kan nämnas att min hund har som mest
befunnit sig 9,5 km bort -fågelvägen.
 
Jag har har inte skrivit att jag vill utrota vargen men många här vill nog utrota löshundsjakten utan nån större fundering.

Det finns massor med jakt- och fångstmetoder som idag är förbjudna, så varför skulle det vara fel att förbjuda löshundsjakt?

Nu har ju den här diskussionen bara präglats av risken att hunden dödas vid löshundsjakt, men det finns väl även en risk att andra tamdjur skadas vid löshundsjakt?


Visst är det kanske sant att färre hundar dödas av varg eftersom jägarna inte släpper dem lösa i vargområden. Men frågan är ju då varför så många jägare släpper hundarna lösa i trafiken? Borde inte jägarna fundera över att låta bli att släppa hundarna lösa i trafiken eftersom så många hundar dödas i trafiken?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.