Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun

Från och med nu ska jag sträva efter att hålla min tomt fri från Nordanstigsbor!
Pär

+1

Med nâgot undantag sâ utvidgar jag nog tillträdesförbudet till jägare i stort.
Frâgan är ju bara om jag räknas som jägare om jag jagar ut en jägare frân tomten och dâ själv blir utjagad av frugan, som.................. :)
 
Nordanstigs kommunfullmäktige har definitivt kvalificerats sig för att få en TÖNT-stämpel!

Jag kan bara hålla med!

Det finns något positivt med detta oxå. Alla som inte vill ha varg får helt enkelt flytta till Nordanstig. Kan bli en ganska stor kommun till invånarantalet. Sen skall ju alla renarna även vara där då samerna troligen inte vill ha varg.

Tänk vad skönt det skulle bli för oss andra i resterande kommuner i sverige. Inga problem i skogen. Naturen kommer hitta sin egen balans. Ser fram emot detta!
 
Jag säger som Ozzy:
Keep on smoking it Nordanstig! Helt i klass med Vellinge kommuns briljanta omformulering av begreppet rasism...
 
Fast vi har ju enfrågerörelsen Sverigedemokraterna som driver linjen om invandrarfria kommuner i rätt många kommuner i Sverige. De skulle kunna slå sig samman med Nordanstig på nått sätt.
 
där jag bor har vi inte varg men björn har vi

där jag bor på landet har vi ingen varg men därimot björn som brukar gå lite varsom helst, så ibland får man ju se den på nära håll när man är ute och tränar ju på våren och försommaren. men det mesta man ser är ju spår och möten är ju sällan ju.
lo och järv är ju ännu sällsynta än varg och björn ju här och eftersom vi har haft djur på gården så är det mest konstigt att dom har inte blivit atakterad av nårgra rovdjur men därimot av lösdrivna hundar från jägare och andra hundägare ju.

skulle kunna ställa bara två frågor: ska vi har rovdjur eller inte?
om vi ska ha dom var ska det då vara ju?

eller så gör vi så här att vi utrotar allt vilt så behöver vi inte beskymmra oss med om det ju för mat kan man ju köpa på affären ju. så blir ju dom flästa nöjda ju.
 
skulle kunna ställa bara två frågor: ska vi har rovdjur eller inte?
om vi ska ha dom var ska det då vara ju?

eller så gör vi så här att vi utrotar allt vilt så behöver vi inte beskymmra oss med om det ju för mat kan man ju köpa på affären ju. så blir ju dom flästa nöjda ju.

Detta är välgrundfrågan. Landsbygdsborna vil ju ha en vargstam som är så liten att de inavlas till döds. Ed den politiken är det bättre att skjuta bort stammen helt och hållet.

Ska vi ha en rovdjursstam så får det vissa konsekvenser.

1) Vetenskapsmän, inte bönder eller storstadspolitiker, ska bestämma hur stor den måste vara för att inte inavlas med mera, samt leda avskjutning av eventuella inavlade djur.

2) Det kommer att bli kontakt mellan människa och rovdjur. Vem tror något annat? Att detta ses som ett problem beror på att vår art har glömt bort att vi själva kommer från naturen. Många rovdjur är strövare dessutom, så gränser är bara att glömma.

Man skulle kunna dra upp stammen till en god bit mer, och sälja ut jaktlicenser till rika knösar, där markägaren där skottet föll får betalt. Jag tror det skulle göra mycket för att öka toleransen för rovdjuren.
 
Detta är välgrundfrågan. Landsbygdsborna vil ju ha en vargstam som är så liten att de inavlas till döds. Ed den politiken är det bättre att skjuta bort stammen helt och hållet.

Ska vi ha en rovdjursstam så får det vissa konsekvenser.

1) Vetenskapsmän, inte bönder eller storstadspolitiker, ska bestämma hur stor den måste vara för att inte inavlas med mera, samt leda avskjutning av eventuella inavlade djur.

2) Det kommer att bli kontakt mellan människa och rovdjur. Vem tror något annat? Att detta ses som ett problem beror på att vår art har glömt bort att vi själva kommer från naturen. Många rovdjur är strövare dessutom, så gränser är bara att glömma.

Man skulle kunna dra upp stammen till en god bit mer, och sälja ut jaktlicenser till rika knösar, där markägaren där skottet föll får betalt. Jag tror det skulle göra mycket för att öka toleransen för rovdjuren.
ville väka debbaten lite mera ju.
jag håller med dig.
jag ha ett bra citat på 2 svaret. människans hjärta hårdnar ju mer hon är borta från naturen. kommer inte ihåg namnet på han som skrev den.
 
Dom som inte lever utan stora rovdjur runt knuten ska inte sitta och uttala sig om hur det är att leva så.

De som inte lever med rikstagen inpå knuten skall inte uttala sig om Sveriges politik... :eek:)

Jag skulle säga att risken att bli attackerad av ett rodjur är minimal om man tex jämför med risken att nån pundare sticker kniven i en på t-banan i Stockholm. Ändå är det få Stockholmare som ägnar sig på masshypnos i frågan. Rovdjurshetsen på landsbygden saknar helt rim och reson...
 
Senast ändrad:
De som inte lever med rikstagen inpå knuten skall inte uttala sig om Sveriges politik... :eek:)

Jag skulle säga att risken att bli attackerad av ett rodjur är minimal om man tex jämför med risken att nån pundare sticker kniven i en på t-banan i Stockholm. Ändå är det få Stockholmare som ägnar sig på masshypnos i frågan. Rovdjurshetsen på landsbygden saknar helt rim och reson...

Ja det var klumpigt av Nordanstigsborna och inte ringa till stockholm först och
höra hur dom ska tycka i frågan.

Undrar om dom vill ha pundare?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.