Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun

Det skulle också innebära att människor inte vågar gå ut i skog och mark av rädsla för rovdjur, vilket vore mycket sorgligt. Jag är själv inte rädd för varg, men jag förstår att människor kan vara det. Om rädslan är befogad eller ej är irrelevant. Känslan är faktisk.

Det här tycker jag är helt i linje med hur man bör stifta lagar. Själv är jag lite smårädd för vegetarianer, alltså borde vi förbjuda dem! Att de sen oftast inte är farliga på riktigt spelar ju ingen roll, "Känslan är faktisk" ;)
 
Jag brukar säga att bonläppar och och sta-bor inte begriper något om naturen. Sånna här idiotier spär på mina fördommar ännu mer. Sverige behövr fler glesbygdsbo-befriade områden.
 
Varghat i skogslänen...

Grundar sig på två saker, båda jägaranknutna: Varg äter älg - mindre kött i frysen för älgjägaren och att man är rädd om hundrna vid löshundsjakt.

Tonläget i debatten är så uppskruvat att båda sidorna i diskussionen tenderar att polariseras intill idiotism. Det måste gå att hitta någon sorts "middle ground" i detta där de moderata åsikterna och lösningarna kan återfinnas.

Man skall respektera folks rädsla eller dubier om varg, älgjakt, och att leva och bo där man valt. Samtidigt måste laglösheten som tillåts frodas inom kretsar av jägarkåren utrotas. Detta sker inte genom att kommunalpolitiker sitter och fattar populistiska icke-beslut. Vare sig i Nordanstig eller i Älvdalen.
 
Vad ska man vara rädd för i skogen? Läste detta på de5stora.se:
"Antalet dödade genom vådaskott i samband med jakt, har legat i genomsnitt på 2-3 personer per år under den senaste tioårsperioden."
vidare:
"I Sovjetunionen anses vargar under världskrigsåren 1941-45 ha dödat minst 12 personer (med reservation för opålitlig sovjetisk statistik). Noteras kan att under samma tid, i samma land, dödades minst 22 miljoner människor av andra människor! "

Själv är jag lite skraj när folk kommer med hund och vapen i skogen, speciellt vid vårat fritidshus där dessa ej förvarnar utan man hör hundarna eller skotten ett par hundra meter från huset. Själv bor jag i Dalarna och "hatet" är spritt här, och anledningarna till att vargen skall bort är ofta det samma, den tar "mina" älgar samt att man sett varg i skogen. Om vi ska verka för det som är farligt eller det som vi känner kan vara farligt lär väl jakten förbjudas helt, samt bilkörning, samt naturkatastrofer.
 
Det skulle också innebära att människor inte vågar gå ut i skog och mark av rädsla för rovdjur, vilket vore mycket sorgligt. Jag är själv inte rädd för varg, men jag förstår att människor kan vara det. Om rädslan är befogad eller ej är irrelevant. Känslan är faktisk.

Visst kan det vara synd att folk inte vågar gå ut i skogen pga rädslan för varg. Men att förbjuda vargen är inte en bra lösning på problemet.

Jag känner till flera personer som inte vågar gå ut ensamma en kväll i stadsmiljö pga rädslan för att stöta ihop med grupper av invandrare. Är det även meningen att vi ska förbjuda dem? När Sjöbo ville skapa en kommun fri från invandare fick de inte det. Kollar man statistik så framgår det tydligt att en invandrare är betydligt farligare än en varg...
 
vilka var igentligen först här

jag själv bor ju i glesbygd och har alldrig stött på varken varg eller nått annat rovdjur än tvåbenta som är ute på jakt eller andra göromål. jag förstår om folk blir rädda av vargar och andra rovdjur men man kan ju skydda sig själv när man går i skogen genom att ha nått som skramlar ju på ryggsäcken ju.

och frågar man sig vilka var här först tvåbenta eller fyrbenta ?

idag lever vi så långt borta från naturen att vi håller på blir mer rädd för den än rädd om den ju.

hellre möter jag ett rovdjur än en tvåbent med vapen i hand som inte vet hur man använder de.

eller denna fråga ska man skjuta av rovdjur stammen så det inte finns några rovdjur och ska man göra samma sak med tvåbenta som begår brott det är nog en stor fema de?

bästa sättet är ju ha respekt för allt liv ju
 
Grundar sig på två saker, båda jägaranknutna: Varg äter älg - mindre kött i frysen för älgjägaren och att man är rädd om hundrna vid löshundsjakt.

Det roliga är ju att Sverige såvitt jag kunnat läsa mig till är världens älgtätaste land.

Varför inte hägna in älgarna som man gör med t.ex. kor? Och då behöver man nog inte skjuta dem heller utan kan avliva dem på effektivare sätt, precis som man gör med kor. Då behöver man inte bedriva löshundsjakt, och jägarna får antagligen mer kött i frysen. Fast de får ju inte utlopp för sin jaktiver förstås.
 
och frågar man sig vilka var här först tvåbenta eller fyrbenta ?

Bi-poderna. Vi kom hit samtidigt som renarna, som följde efter renlaven, som i sin tur jagade inlandsisarna på flykten. Träd, exempelvis, kom hit långt efter oss.

Kanske även en vargflock jagade efter dessa renar, så att vi kom hit samtidigt. Sverige har i vilket fall aldrig haft natur som inte från början trampats av människofot, så gott som.

OT: Samerna kom hit först när isen drog sig bort från Bottenvikens norra strand. Vid det laget fanns här redan "svenskar" (vad de nu kallade sig vid den tiden). Ursprungsfolk och ursprungsfolk, jag vete sjuttons.
 
vi har levt med rovdjur och andra djur rätt inpå våra bodstäder långt tillbaka och kunna då leva i harmoni med naturen, fast i dag är det tvärtom nu tar man bort nu rubbas ju kretsloppet med att endel rovdjur " hör inte" hemma i den kommun eller snart i andra kommuner ju.
jag tycker det börjar bli som en fjolligt med allt detta nu.

eller ska man då förbjuda alla som är våldsmän, mördare, narkormaner, alkholister, gängliggor o.s.v att finnas i kommuner.

som alltid så sätter man människan säckerhet först som vanligt.

denna kommun som jag inte får fram namnet på är i mina ögon en löjlig sådan ju när det gäller vargpolitik och vargen som kommer säkert gå igenom denna kommun.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.