21x2,54 = 53,5 cm. Har man längre rygglängd ska man ta en long. jag låg på 52 cm och är 176 lång, men ryggarna skiljer sig ju åt.
// Jocke
// Jocke
På min Vapor Trail finns dessa kopplingar
endast i de övre remmarna, medan de undre ska träs dubbelt fenom ngt och sedan dras åt.
Det hör till den sorts pillande som gör mig galen.
21x2,54 = 53,5 cm. Har man längre rygglängd ska man ta en long. jag låg på 52 cm och är 176 lång, men ryggarna skiljer sig ju åt.
// Jocke
Men, du behöver ju bara trä igenom dom den första gången du använder säcken.... sen är det ju bara att dra åt eller släppa efter som du behagar..
Ramlösa ryggor kräver en noggrannare packning eftersom det är packningen själv som står för mycket av den stabilitet som en mer traditionell ram gör. En variant är att stoppa in någon pinne längs ryggen som hjälper till att styva upp det hela. En u-formad blompinne av bambu, enligt Raskesvens idé, är något som jag har använt för detta ändamål. Vikt 35 gram.
Jörgen
Hur styv är polyetylene-ramen längs ryggsidan? Ibland kan denna "kollapsa" genom att den viker sig på ryggen. I profil ser man då ett veck någonstans mitt på ryggsidan mellan axelremmar och höftbälte. Detta veck gör att säcken blir baktung. Vikten förmedlas s a s inte rakt ned i avbärarbältet för överföring till höftpartiet. Detta hände mig senast igår när jag slarvigt provpackade en Golite Jam2.
Ramlösa ryggor kräver en noggrannare packning eftersom det är packningen själv som står för mycket av den stabilitet som en mer traditionell ram gör. En variant är att stoppa in någon pinne längs ryggen som hjälper till att styva upp det hela. En u-formad blompinne av bambu, enligt Raskesvens idé, är något som jag har använt för detta ändamål. Vikt 35 gram.
Jörgen
Något veck på tvären ser jag då inte till, men uppenbarligen är ryggplattan mycket vek på den ledden.
"Styv" är ett lustigt ord för något som kan vikas dubbelt mellan två fingrar.