Granite Gear Vapor Trail

Jag har nog nämnt en del i andra trådar, men den kan få en egen. Detta är mina preliminära iakttagelser.

Komfortvikten är angiven till 30 pund, c:a 13.5 kg,
total packvikt 14.5 kg.
Jag tänker inte packa mer än så - där det skulle
behövas får det bli en tyngre ryggsäck. Denna
SKA räcka till en 10-dagars-tur i norska fjällen.
Utrymmet räcker ledigt för 10 dagsportioner,
6.5-7 kg.

Axelremmar, bälte och ryggplatta är fullt tillräckliga
för denna packvikt, även om plattan SER väldigt
vek ut. Valet av rygglängd är kritiskt, och på
tre testturer, 15+10+6 km,
har det tagit mig tid att ställa
in säcken rätt för min rygg. INGET bärsystem
är sådär superskönt för min rygg, utom då
North Face Prophet. Det blir alltid mycket rygg-gymnastik på turerna.

Fästena i sidan har spänne upptill, endast rem nedtill,
vilket jag inte förstår. Remmarna är så korta att
jag endast med besvär får madrassen på plats.
Axelremmarna har D-ringar, så det är lätt att
häkta på en vattenflaska. På fjället handlar
det om några deciliter vid mycket höga och långa övergångar, som det ofta är i Norge.

På baksidan räcker remmarna till. Det kan se lite fånigt
ut med madrassen bak, men så lite som den väger
kan packningen bli bara marginellt baktung.
Fördelen är att säcken är lätt att ställa ifrån sig.

Det verkliga testet är förstås en genmförd fjälltur.
Det blir i augusti och då kanske jag postar
mina intryck till Utsidans recensionsbank.
 
Intressant. Jag har själv beställt modellen större, nimbus ozone, som i dagarna är på väg över atlanten.. Min förhoppning är att den ska räcka till att bära vikter upp mot 20 kg. Angående remmar så brukar jag alltid fästa liggunderlaget vertikalt på ryggsäckens baksida. Gillar inte när packningen blir för bred.
 
marmotta skrev:
Jag har nog nämnt en del i andra trådar, men den kan få en egen. Detta är mina preliminära iakttagelser.


Axelremmar, bälte och ryggplatta är fullt tillräckliga
för denna packvikt, även om plattan SER väldigt
vek ut. Valet av rygglängd är kritiskt, och på
tre testturer, 15+10+6 km,
har det tagit mig tid att ställa
in säcken rätt för min rygg. INGET bärsystem
är sådär superskönt för min rygg, utom då
North Face Prophet. Det blir alltid mycket rygg-gymnastik på turerna.

Om du nu tycker TNF Prophet 65 är bra, varför har du inte fått den lagad, eller reklamerat eller köpt ny Prophet? Du verkar ha skrivs flera ggr om den. TNF brukar vara generösa med reklamation.

Jonas
 
macpac; sa:
marmotta skrev:
Jag har nog nämnt en del i andra trådar, men den kan få en egen. Detta är mina preliminära iakttagelser.


Axelremmar, bälte och ryggplatta är fullt tillräckliga
för denna packvikt, även om plattan SER väldigt
vek ut. Valet av rygglängd är kritiskt, och på
tre testturer, 15+10+6 km,
har det tagit mig tid att ställa
in säcken rätt för min rygg. INGET bärsystem
är sådär superskönt för min rygg, utom då
North Face Prophet. Det blir alltid mycket rygg-gymnastik på turerna.

Om du nu tycker TNF Prophet 65 är bra, varför har du inte fått den lagad, eller reklamerat eller köpt ny Prophet? Du verkar ha skrivs flera ggr om den. TNF brukar vara generösa med reklamation.

Jonas


Fått den lagad? För vad?
Axelremmen brast förvisso
i Trollheimen 2005, efter ungefär 100 dagars
användning, men det var lätt att laga provisoriskt, och den permanenta
lagningen hemma var en smal sak för skomakaren.
Har jag ens nämnt detta?

Dess största fel är att den inte är precis vattentät.
Och på fjällturen vill jag ha en lätttare ryggsäck
(GG är av allt att döma dessutom vattentät!)
 
marmotta skrev:
Fått den lagad? För vad?
Axelremmen brast förvisso
i Trollheimen 2005, efter ungefär 100 dagars
användning, men det var lätt att laga provisoriskt, och den permanenta
lagningen hemma var en smal sak för skomakaren.
Har jag ens nämnt detta?

Dess största fel är att den inte är precis vattentät.
Och på fjällturen vill jag ha en lätttare ryggsäck
(GG är av allt att döma dessutom vattentät!)

Nu förstår jag bättre. Undrade just vad som var problemet med Prophet 65 när du tycker ryggan är bra. Jag har även beställt Granite Gear Vapor Trail så det ska bli intressant att testa den. Kanhända jag använder den till Pyreneerna i sommaren. Annars får det bli favoriten Osprey Crescent 70.

Jonas


[Ändrat av macpac 2007-06-07 kl 16:21]
 
Jag kommer alltså att hålla fast vid Acrux 65
i Pyreneerna av skäl jag angivit i andra trådar.
Eftersom jag kommer att proviantera en hel del
vet jag inte om vikten alltid håller sig under
(den rimliga) komfortgränsen 40 pund.

Vid provvägning var det 14.6 kg totalt vartill kommer
handmedicinerna (2 hg) plus nycklar, säg 15 kg
minus säckens vikt 1.9kg eller så, 13.1 kg.
När man handlar mat utomlands är det genast osäkert om man kan få lika effektiv kost, eller om det räcker
med 8 dagsportioner som jag börjar med på den första turen.

Förra gången gjorde jag ju en enda tur, och köpte på mig kanske 10-11 dagsportioner, men kunde hålla den aktuella
massan nere vid 5-6 stycken.
 
dave1; sa:
Intressant. Jag har själv beställt modellen större, nimbus ozone, som i dagarna är på väg över atlanten.. Min förhoppning är att den ska räcka till att bära vikter upp mot 20 kg. Angående remmar så brukar jag alltid fästa liggunderlaget vertikalt på ryggsäckens baksida. Gillar inte när packningen blir för bred.

Mitt eget kriterium är att packnignen inte ska vara
bredare än jag själv - vilket är lätt uppfyllt om
jag sätter ett tak vid 15 kg totalvikt.

Jag vill inte heller att packningen ska bli hög -
om det är helt rarionellt vet jag inte, men jag
inbillar mig att balansen blir sämre då. Sen är
det ju tyvärr en del sträckor i skogen och då är en hög packning defintivt inte trevligt att kånka på.

Det får mig att undra - de som rullar madrassen invändigt - leder inte volymsförlusten till rätt
höga ekipage?
 
marmotta skrev:då kanske jag postar
mina intryck till Utsidans recensionsbank.

Jag ska också be att få återkomma efter ytterligare användning, men hittills är mina erfarenheter av säcken goda. Det gäller 2 dar och jag hade iofs bara lastat den med uppskattningsvis 7-8 kilo, men säcken sitter som en smäck och det fanns gott om lastutrymme kvar. Axelremmar och avbärarbälte mer än tillräckliga för säckens maxvikt. Remmarna på sidan har spännen både uppe och nere på min säck och de töjbara sidofickorna verkar ok. På ena sidan hade jag spötub och på den andra ingenting. Liggunderlaget har jag på baksidan av säcken, på den därför avsedda platsen. Funkar perfekt. Det så kallade topplocket är ju en smidig lösning som borde kunna hålla även ganska långvarigt regn ute. Nu hade jag 30 grader varmt och strålande sol så... :)
 
Vi får försöka testa lite under regn så vi ser om även det är tätt bak på ryggen, då är det en klar 10:a på säcken.

"Topplocket" håller för regn, garanterat :)

// Jocke
 
öringen; sa:
Remmarna på sidan har spännen både uppe och nere på min säck och de töjbara sidofickorna verkar ok. På ena sidan hade jag spötub och på den andra ingenting. Liggunderlaget har jag på baksidan av säcken, på den därför avsedda platsen. Funkar perfekt. Det så kallade topplocket är ju en smidig lösning som borde kunna hålla



Vad orättvist!

Jag köpte extralock, vilket kan vara bra att ha på resan, men det verkade inte sitta så bra.
Mina testpromenader har varit utan.
 
Av era första intryck verkar det som att GG gör väldigt prisvärda säckar.. Jag ser med spänning fram emot om jag dessutom kommer kunna använda den på fisketurer då det kräver lite volym för otympliga vadarbyxor, vadarkängor och fiskepryttlar, eller om det blir en ren "vandringsrygga". Till veckan lär jag bli varse.. :) Det vore skönt att slippa min tunga Berganssäck på finnmarksvidda men då tyngdpunkten ligger på flugfiske snarare än vandring så fungerar det också. Min septembervandring lär väl sen visa på allvar hur nimbus ozone fungerar. Sannolikt kommer jag bära runt 5 kg fotoprylar då vilket innebär att vikten nog kommer landa upp mot 20 kg initialt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.