Vapor Trail med 12 dagars packning

Har nu lagt upp 4 bilder på mig med en Vapor Trail med full packning. Nämnas kan att en bränsleflaska saknas som ska placeras i ytterfickan (har 2 med mig).

Remmen för att spänna ryggsäckens lutning är inte spänd, beror helt på hur man packar säcken, vilket som känns bekvämast. 15172 gram väger ryggsäcken totalt inkl mat (8782 gram) och bränsle (980 gram) vilket ger en basvikt på 5464 gram då jag nu med 99 % sannolikhet kommer knalla ensam och är således helt självförsörjande.

Håll till godo!

// Jocke
 
Ok kul att se storleken på säcken relativt en ridgerestmadrass. Jag trodde säcken var kortare än vad den är - positiv överraskning.
 
Fina bilder Jocke!

En liten undran: Du skriver på din hemsida att Vapor Trail är "gjord i Cordura vilket också gör den vattentät (utom på ryggsidan)". Stämmer verkligen det ? Jag hittar inget om vattentäthet på någon annan hemsida (typ www.granitegear.com). Och om så är fallet, varför säljer Granite Gear sitt Cloudcover?
 
En liten undran: Du skriver på din hemsida att Vapor Trail är "gjord i Cordura vilket också gör den vattentät (utom på ryggsidan)". Stämmer verkligen det ?

Som de flesta andra ryggor (och som vilket yttertält som helst) är den sydd i polyamid som är belagd med polyuretan eller silikon. Alltså samma tyg som i ett regnöverdrag, men tjockare! :)

Eftersom säcken har rullöppning och saknar dragkedjor tål den säkert en hel del regn innan den läcker. Tätar man dessutom sömmarna behövs nog inget regnskydd, om man inte tänker sänka ryggan i vatten. Men då funkar ju inte ett regnöverdrag så jättebra heller.
 
Som de flesta andra ryggor (och som vilket yttertält som helst) är den sydd i polyamid som är belagd med polyuretan eller silikon. Alltså samma tyg som i ett regnöverdrag, men tjockare! :)

Eftersom säcken har rullöppning och saknar dragkedjor tål den säkert en hel del regn innan den läcker. Tätar man dessutom sömmarna behövs nog inget regnskydd, om man inte tänker sänka ryggan i vatten. Men då funkar ju inte ett regnöverdrag så jättebra heller.

Aha... Så det är dragkedjelösheten som är hemligheten här. Intressant.


Två frågor till:

- Då det gäller tätning av sömmar, funkar det med vanligt impregneringsmedel?

- Är inte sömmarna tätade sen tidigare på något sätt?
 
Jag har duschat med min ryggsäck ;) Låter lite kinky men det var för att testa vad den tålde. Har beställt ett Cloud Cover som extra, kostade bara en 200-ing.

Japp, ryggsäckens längd kan du ytterliggare öka om du använder hela topplocket, vilket jag inte gjort eller behöver, räkna ytterliggare 20 cm.

Ja, ni ser hur det ser ut och min konfiguration, riktigt smidiga små fickor på utsidan av stretch-material.

// Jocke
 
Aha... Så det är dragkedjelösheten som är hemligheten här. Intressant.


Två frågor till:

- Då det gäller tätning av sömmar, funkar det med vanligt impregneringsmedel?

- Är inte sömmarna tätade sen tidigare på något sätt?

Jag har inte brytt mig om att täta sömmarna då de tycks vara dubbelvikta. Självklart gör tråden en penetrering genom båda lagrena, men jag upplevde ingen genomforsning av vatten trots "mycket kraftigt regn i duschen" ;)

Om jag skulle täta, skulle jag göra det riktigt och använda tejp. Finns att köpa hos välsorterade sportbutiker.

// Jocke
 
Inte vattentät!

FIck ganska snabbt vatten genom sömmarna (Nimbus ozone, samma säck men med en ryggplatta oxå) efter en halvdags regn i Norge för några veckor sedan! Ett lätt regnskydd är alltså att rekommendera även med tanke på att tyget är väldigt tunnt och om du skrapar den alltför många gånger mot stenar (t ex när du lägger ner säcken på marken) och har något hårt innanför så tror jag att det kan skavas sönder rätt lätt. Men om man har liggunderlaget där så är det ju löst oxå. Hade iaf regnskyddet på hela tiden, har man den med sig så kan man ju lika gärna ha på den som extra slitskydd menar jag...

En annan sak tänkte jag på när jag såg Jockes bilder; har du höftbältet runt magen när du går? Eller var det bara när du tog bilderna? Det såg ut som att ryggan lutade bakåt rätt mkt (övre delen mkt längre bak än nedre delen) men det kan ju vara en effekt av att du har den för högt upp... Såg iaf utt som om att den skulle kunna dra din överkropp bakåt rätt mkt, kanske inte så bäkvämt...

/Petri
 
FIck ganska snabbt vatten genom sömmarna (Nimbus ozone, samma säck men med en ryggplatta oxå) efter en halvdags regn i Norge för några veckor sedan! Ett lätt regnskydd är alltså att rekommendera även med tanke på att tyget är väldigt tunnt och om du skrapar den alltför många gånger mot stenar (t ex när du lägger ner säcken på marken) och har något hårt innanför så tror jag att det kan skavas sönder rätt lätt. Men om man har liggunderlaget där så är det ju löst oxå. Hade iaf regnskyddet på hela tiden, har man den med sig så kan man ju lika gärna ha på den som extra slitskydd menar jag...

En annan sak tänkte jag på när jag såg Jockes bilder; har du höftbältet runt magen när du går? Eller var det bara när du tog bilderna? Det såg ut som att ryggan lutade bakåt rätt mkt (övre delen mkt längre bak än nedre delen) men det kan ju vara en effekt av att du har den för högt upp... Såg iaf utt som om att den skulle kunna dra din överkropp bakåt rätt mkt, kanske inte så bäkvämt...

/Petri


Ryggan var inte inställd som jag skrev i det övre inlägget, så den sitter lite högt upp ja :) Hade hundarna med oss och de gillar remmar som hänger ned.. iof bra i lättpacknings-syfte, har hundarna tuggat sönder något är det bara att klippa och slänga den remmen ;)

// Jocke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.