Gränsen vid tältförbud

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Var går egentligen gränsen vid ett tältförbud, i t.ex. ett naturreservat. Jag tittade snabbt på naturvårdsverkets sida men hittade inget. Har förmodligen missat något, men skriver här istället.
Att man inte får tälta är givet.
Får man använda tarp? Knappast, eller!?
Bara sovsäck under bar himmel? Det borde väl gå?
Att sova utan sovsäck kan väl ingen hindra en från?
 
Jag tog upp i den tråden att det bara är folks åsikter - ingen som ringt länsstyrelsen eller naturvårdsverket för att kolla och lägga upp svart på vitt. Alltså hittar du ju inget svar i den tråden.
Förbudet gäller ju mot tält, inte mot övernattning...
Mitt råd är att ringa till dom o fråga.
 
Var en gång i ett naturreservat tillsammans med en åklagare som, när han läste på skylten att det var förbjudet att tälta, konstaterade att: "Då är det inte förbjudet att övernatta." Och en åklagare bör ju kunna tolka lagar och förordningar. Sannolikt har länsstyrelsen i detta fall avsett att det är förbjudet att övernatta, men om det ska vara det, så måste detta också stå i beslutet. Varje naturskyddsområde har sina särskilda bestämmelser som finns på respektive länsstyrelses hemsida. Även för nationalparkerna är det olika regler, men om man finner dem hos resp länsstyrelse eller hos Naturvårdsverket vet jag inte.
Gränsen mellan tarp och tält är dock hårfin och kan knappast jämföras med att sova under bar himmel.
/Thor
 
Fängelse eller tortyr? federalt brott? att tälta i sitt eget land.... Inte störa inte förstöra, men jag kanske är en anarkist som tror på friheten...
 
Fängelse eller tortyr? federalt brott? att tälta i sitt eget land.... Inte störa inte förstöra, men jag kanske är en anarkist som tror på friheten...

Håller med här!
Reglerna för statens mark ska väl vara som för privat mark anser jag. Allemansrätten säger att du har rätt att tälta ett dygn utan lov! Ett visst mått av civil olydnad är här befogat enligt mig!
 
Var en gång i ett naturreservat tillsammans med en åklagare som, när han läste på skylten att det var förbjudet att tälta, konstaterade att: "Då är det inte förbjudet att övernatta." Och en åklagare bör ju kunna tolka lagar och förordningar. Sannolikt har länsstyrelsen i detta fall avsett att det är förbjudet att övernatta, men om det ska vara det, så måste detta också stå i beslutet. Varje naturskyddsområde har sina särskilda bestämmelser som finns på respektive länsstyrelses hemsida. Även för nationalparkerna är det olika regler, men om man finner dem hos resp länsstyrelse eller hos Naturvårdsverket vet jag inte.
Gränsen mellan tarp och tält är dock hårfin och kan knappast jämföras med att sova under bar himmel.
/Thor

Så om det står på en skylt att det är förbjudet att gå eller att gå in på en plats, så är det OK att krypa, springa eller gå på händerna?
 
På Länsstyrelsens hemsidor finns "Regler för allmänheten" för naturreservat, nationalparker och andra skyddade områden.

Gå till resp. Länsstyrelse och vidare till "Djur & natur" samt "Skyddad natur" och klicka på ett naturreservat eller annat skyddat område och scrolla ner så finns "Regler för allmänheten".

Efter att nu ha läst reglerna om några olika naturreservat i min omgivning ser jag att det är ganska stora skillnader. I vissa områden får man tälta och övernatta. Andra inte.

----------

Det finns fler skyddade områden än man anar. För att enkelt se vilka områden som finns i just din kommun kan man gå till http://smff.sk6aw.net/ och klicka på knappen "Karta & områden" till vänster. Det är naturintresserade radioamatörer som sänder kortvågsradio från just naturskyddsområden runt om i Sverige - en hobby som jag själv utövar.
 
Det finns fler skyddade områden än man anar. För att enkelt se vilka områden som finns i just din kommun kan man gå till http://smff.sk6aw.net/ och klicka på knappen "Karta & områden" till vänster. Det är naturintresserade radioamatörer som sänder kortvågsradio från just naturskyddsområden runt om i Sverige - en hobby som jag själv utövar.

Måste säga att jag inte riktigt ser poängen med att gå till en sida för/av radioamatörer om jag är intresserad av att hitta skyddade naturområden. Jag tycker däremot att den här sidan är alldeles utmärkt för just detta ändamål: http://skyddadnatur.naturvardsverket.se/
 
En får tacka för en intressant diskussion! Gränserna är som vanligt inte helt solklara ser jag, Det blir till att använda sunt förnuft, det räcker ofta ganska långt!:)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
Tomppen Etikett vid bastu Allmänt om friluftsliv 43
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
Karolina P ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden Allmänt om friluftsliv 41
rwalb Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år. Allmänt om friluftsliv 33
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Askel Kutym vid iordningställd lägerplats? Allmänt om friluftsliv 5
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
livetsgodaienbraförpackning Tältvandring vid Lofoten Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
prospicientia Lederna vid Treriksröset. Allmänt om friluftsliv 10
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.