GPSmap 76CSx-fråga

På de gamla 76:eek:rna som jag har haft kunde man trycka in enter+on-knappen för att få fram kontrollmeny.
Någon som vet om man kan få fram samma meny på 76CSx??

Vet inte riktigt vad du menar med kontrollmenyn men på min 76CSx händer inget när man trycker på bägge knapparna samtidigt. Ett längre tryck på Enter ensamt leder till menyn för "Waypoint" men det visste du säkert redan.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tror han menar att man ska hålla in Enter och sedan starta enheten, sedan fortsätta att hålla ner Enter medan den startar upp.
På 60C fick man upp en systemmeny då där man bla kunde se drifttimmar, intern temperatur m.m
// Micke

ja om man tryckte in enter + start fick man upp en skärmbildmed dvs information.... och kunde testa alla knappar.... Finns alltså motsvarade meny inte lägre på den nya 76orna?

ja om man tryckte in enter + start fick man upp en skärmbildmed dvs information.... och kunde testa alla knappar.... Finns alltså motsvarade meny inte lägre på den nya 76orna?

Hej!

Den funktionen har jag inte sett förut! Men den finns även på min 60CS. Man kan som sagts tydligen testa om knapparna funkar, och så finns det en hel del annan "siffer-information". Även temperatur finns med... den måste jag testa framöver!

Mvh!

Ikväll funkade start + enter och det kom upp en sida med div info av den typ du frågade efter och där man kunde testa knapparna. Så 76 CSx har samma funktion.

Konstigt att jag inte fick fram den igår när jag testade samma knappsekvens men tryckte väl inte tillräckligt då.

Notabelt är att när denna meny visas brukar Garmin även uppdatera temperaturkorrektionskurvorna för frekvensreferenserna i sina mottagare. För att den funktionen ska utföras på rätt sätt måste mottagaren ta emot speciella satellitsignaler, som egentligen inte alls är satellitsignaler, utan tillrättalagda sådan för kalibreringens skull. Dessa signaler sänds ut i Garmins tillverkningsmiljö.
Om man då ränner omkring utomhus, där navigatorn kan ta emot riktiga satellitsignaler, kommer temperaturkompensationstabellerna att laddas med felaktiga värden. Ju längre tid man har enheten i testmenyn, desto fler värden påverkas. Detta gör i sin tur att mottagaren får svårare att behålla kontakten med satelliterna, och framförallt att etablera kontakten efter tillslag.
Effekterna av en felkalibrering avtar efterhand, då mottagaren också justerar tabellerna under normal drift, för att kompensera för åldring i komponenter i navigatorn. Men tills det är utfört, så att den har återställt det du ställt fel, kan du räkna med någon försämring av navigatorns funktion.

Jag är inte 100% säker på om man fortfarande gör så här, även i "x"-modeller, men jag har inte hört eller sett något om motsatsen.
Det är heller inte så att navigatorn dör sotdöden ögonblickligen, men det är i alla fall inte rekommendabelt att ranta omkring med testmenyn framme under långa tider.

Notabelt är att när denna meny visas brukar Garmin även uppdatera temperaturkorrektionskurvorna för frekvensreferenserna i sina mottagare. För att den funktionen ska utföras på rätt sätt måste mottagaren ta emot speciella satellitsignaler, som egentligen inte alls är satellitsignaler, utan tillrättalagda sådan för kalibreringens skull. Dessa signaler sänds ut i Garmins tillverkningsmiljö.
Om man då ränner omkring utomhus, där navigatorn kan ta emot riktiga satellitsignaler, kommer temperaturkompensationstabellerna att laddas med felaktiga värden. Ju längre tid man har enheten i testmenyn, desto fler värden påverkas. Detta gör i sin tur att mottagaren får svårare att behålla kontakten med satelliterna, och framförallt att etablera kontakten efter tillslag.
Effekterna av en felkalibrering avtar efterhand, då mottagaren också justerar tabellerna under normal drift, för att kompensera för åldring i komponenter i navigatorn. Men tills det är utfört, så att den har återställt det du ställt fel, kan du räkna med någon försämring av navigatorns funktion.

Jag är inte 100% säker på om man fortfarande gör så här, även i "x"-modeller, men jag har inte hört eller sett något om motsatsen.
Det är heller inte så att navigatorn dör sotdöden ögonblickligen, men det är i alla fall inte rekommendabelt att ranta omkring med testmenyn framme under långa tider.

Tack för den infon! Då ska jag avstå från den menyn...

Mvh!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips