GPS till paddling

salgo60

Avstängd
Vad rekommenderas numera...

Jag har en gammal Etrex Vista som har glappkontakt med som borde bytas ut men till vad?!?! Tips mottages

Räkna på vad kartorna kostar också.

Personligen klarar jag mig utan sjökort vid paddling tycker topografiska kartorna räcker både i tryckt form och i GPSen.

Jag köpte i höstas Garmin Vista HCx och med topografiska Fri Pro samt CityNavigator har jag ett paket som är relativt allround för vandring-skidor-skridsko-paddling-cykling-Inlines samt bil.

Eftersom du är inkörd på Vistan vore det kankse logiskt att välja Vista HCx. Men Garmin Colorado är säkert också bra för paddling. Magellan har liknande modeller.

GPS med pulsregistrering kan vara ett alternativ.

Thure

salgo60

Avstängd
tackar

Det som jag funderar på är förutom att ta mig fram då det är dimma eller långt mellan öarna. Normalt paddlar jag på SSSK kartorna
i Stockholm med omnejd...

Det som är intressant förutom paddling är cykling (då funkade min gamla bra) plus att det vore smidigt att koppla GPS till kameran (Nikon D80).

Sedan vore det kul om den kan prata med Ipod:en.....

Skall kolla runt lite Oregon verkar intressant att jmf med Etrex

Oregon C verkar ha Blue Chart..... kan vara kul(dyrt?) men inte nödvändigt ...

Frågan är om Touch screen är det som funkar till havs...
Tycker min Ipod Touch suger ibland då det gäller att reagera på tryckningar

Frågan är väl kanske vad man ska ha den till?

Jag använder ofta gps när jag paddlar.

Hittillls har jag nästan utslutande haft den som logg, jag är intresserad av hastighet, distans och tider.
Utöver det har jag ju insett möjligheten att kontrollera att jag verkligen är framför rätt vik, på sjökortet eller kartan jag annars följer.

Min gps är en Garmin 60CS, med Eurupeisk basemap och Friluftskartan Pro.

Det innebär alltså samma innehåll som gröna kartan plus fyrarna om man förenklar lite. Kartografiskt räcker detta för mig med viss marginal.

Min senaste tur företogs på vatten där jag utöver gps bara hade ett båtsportkort i spiraliserat A3-utförande. Det låg på akterdäck hos flickvännen, och vi kollade innan varje etapp, och med glesa mellanrum under etapperna.
Därmed hade jag större anledning att ha kartan framme på gps:en. Jag kunde efter tre dagar konstatera att jag långt mer än tidigare tyckte att gps-kartan var ett fungerande hjälpmedel. Jag skulle kunna tänka mig att ha sjökortet nedpackat och i huvudsak gå på gps. Sen kan man ju komma med argument om säkerhet och batterier, men utöver att jag hade samma batterier i under hela turen, och dessutom två eller tre reservuppsättningar i packningen så känns inte det som ett problem. Att helt vara utan karta är förstås tveksamt.

Personligen ändrade jag mig dock från att anse att min gps mest är en logg, till att anse att jag kan klara mig med den för att ta mig fram även i för mig helt okänd skärgård.

Jag tycker förstås att displayen på 60:an är ett minimikrav. Kanske är t ex Magellans XL eller vad den nu heter ett bra alternativ då den har lite större skärm.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
En Garmin gpsmap 60 CSX, den häftigaste av 60-modellerna, och fortfarande fullt med i matchen, kostar knappt 300 USD på Amazon. Då finns det ju knappast någon anledning att köpa mindre/billigare. Köp också ett fäste för den, ungefär 30 USD som är gjort för fast montering i båtar. Skruva fast fästet på en plastskiva som du spänner fast på kanoten. det finns ju också sugkoppsfästen för bilrutor, men det är ju lite tråkigt om den lossnar. Enkel lösning på det är ju att binda ett snöre i GPS:en och i kanoten. Om sugkoppen lossnar så hänger det ju kvar :)

salgo60

Avstängd
Tycker Tyvek kartan är överlägsen då det gäller att för översikt men sam jag sa så vid dimma så behövs GPS. Jag paddlade från Norra Ljusterö och till Lilla Nassa och då känns det tryggt när dimman kom att ha en GPS. Samma då jag paddlade på Åland så hade jag markerat ett antal öar som waypoints så jag kunde ställa in snabbt riktning om det kom oväder....

Har svårt att se att jag kan manövrera en GPS då det börjar blåsa och jag sitter i en kajak. Har nog problem med min Ipod Touch hemma i lägenheten att byta sidor etc...

Normalt använder jag GPS som log plus markera bra tältplatser eller enkelt hitta närmaste krog affär i skärgården....

Garmin Oregon och Colorado ser trevlig ut med nästan dubbelt så bra upplösning som övriga portabla Garmin modeller. Dessutom kan de köras på AA batterier.
Jag har en Edge 705:a som är avsedd för träning, men den klarar även av lite navigering. Enklast är det med inlagda rutter eller hitta till POI, men det kräver lite förarbete i en dator och nedladdning. För endags eller helgturer räcker det fasta batteriet, men sedan är det kört. Det går ej att byta batteri, utan enheten måste laddas via USB-sladd.
Kanske inte de enklaste menyerna, men zoom och byte av vyer fixar man lätt sittande i en kanot.

Jag tycker dock att papperskarta känns säkrast. Det går att skriva ut kartor i bra kvalitet från Mapsource med en fotoskrivare, så investeringen i Friluftskartan Pro känns inte helt bortkastad.

Nackdelen med Friluftskartan Pro är att vissa öar inte namnges och det kan vara svårt att hitta rätt. Sökfunktionen i Edge tycker jag fungerar ganska dåligt, medan Mapsource är mer träffsäkert på öar.

Nackdelen med Friluftskartan Pro är att vissa öar inte namnges och det kan vara svårt att hitta rätt.

Det kanske t o m saknas namn helt i något fall (tveksamt), men däremot är ofta problemet att öns namn antingen är skrivet i väldigt liten storlek, jämfört med en del underordnade texter, vid viss zoomningsgrad, resp att öns namn saknas helt vid en viss zoomning.

Det finns en lång tråd här på utsidan där någon lagt ned massor med jobb på att analysera bristerna i FriPro, vet dock inte hur mycket av bristerna som kan ställas till rätt m h a inställningar.

FriPro

har som sagt en del brister men är mycket bättre än Garmins tidigare Friluftskarta. Just det att det finns mindre ortnamn önamn etc än på tryckt karta är en nackdel. Håller med Magnus om att Tyvekkartan är överlägsen för överblick i skärgården. Men en kombination av GPS och tryckt karta är det jag själv väljer i lite okändare områden. Om jag hittar bra sedan tidigare området så kan jag klara mig utmärkt med endera tryckt karta eller GPS.

Dimma utan GPS går bra det med men kräver en del koncentration på kartläsningen samt klocka och kompass.

Thure

Återigen, jag tror inte det saknas några namn på FriPro jämfört med på Gröna kartan. Men de kan vara svårare att se, samt saknas vid otillräcklig uppzoomning.

Och visst är det bättre översikt, och trevligare att peka på en större tryckt karta - men prova gärna nån gång (med lite mer envishet) att "förlita" er på gpskartan. Jag blev inte direkt omvänd, men flyttade min ståndpunkt en hel del längs skalan för hur nyttig en gpskarta kan vara. När det funkar bra är det ju dessutom suveränt med de kompakta formatet, samt att kartan både ständigt är orienterad av sig själv samt att du ser din egen position direkt på kartan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips