GPS och pulsklocka som stör varandra??

För en kamrats räkning undrar jag om någon har erfarenhet av att GPS och pulsklocka kan störa varandra.

Igår paddlade kamraten med båda apparaterna på, varvid utfärden gick normalt, men på hemvägen tickade distansen på så att han vid hemkomsten hade en snitthastighet på 10 knop...

Momentanhastigheten som visades, var hela tiden rätt.

Idag paddlade han, och till stor glädje visade GPS:en rätt hela vägen. När han kollade snittpulsen så var den dock 58...

Eftersom han vare sig snittat 10 knop igår eller legat på 58 som hög arbetspuls idag, så infinner sig alltså en del frågetecken.
 
Japp. Jag har en Etrex som stör ut min Polarklocka. Om dom sitter på samma cykelstyre får pulsen fnatt. Har inte varit med om att GPSen påverkats av klockan dock.
 
Synd, snittar man 10 knop med en puls på 54 har man annars en väldigt bra kanot...

Tydigen finns det kodade pulsgivare, för att de inte ska störa varandra ifall man har flera, men det är antagligen ingen som helst garanti för att de ska fungera bättre med en GPS.
 
Min Polar är kodad men blir som sagt störd i alla fall. I närheten av kraftledningar brukar jag få ca 220 i puls, borde jag söka för det?
 
Kraftledningar

och tåglinjer stör ut pulsklockar det har jag upplevt med både Sigmas och Suuntos klockor.

Däremot har Min Etrex Legend inte påverkat min Suunto X6HR och inte tvärtom heller.

Grundtipset om man har liknande problem är att byta till färska batterier.

Thure
 
Kodade pulsmätare hindrar att de läser varandras puls, men det hindrar fortfarande inte att de stör annat, eller blir störda av annat.

Anders
 
Jag har använt Polar X-trainer Plus plusklocka med kodat bälte och 4 olika Garmin GPSer i ungefär 10 år och än har jag inte råkat ut för att de stört varandra. Pulsklockan på väster arm och GPSen på cykelstyret resp. på höger axel vid skridskoåkning.

Men min första GPS hängde sig och blev ”stendöd”, om den var närmare en ringande mobiltelefon än kanske 2 meter. För att sedan få igång GPSen igen var jag tvungen att ta ur batterierna och stoppa in dessa igen och sedan slå på GPSen igen.

Jag bytte pulsbälte till Polaren i januari 2005, då det blivit en spricka i plasten på det pulsbält som följde med vid köpet. Efter detta byte inträffade något skumt. Var och varannan gång när jag är på Friskis & Svettis (F&S) jympa så sticker pulsen enligt pulsmätaren upp till 170, 200, 230 eller något annat skumt värde under 1 minut eller 2, någon gång de första 5-10 minuterna av jympan. Pulsmätaren är inställd på att spara pulsen var 15:de sekund.

Dom på F&S har inte någon trådlös mikrofon (headset) eller trådlösa högtalare vad jag vet. Däremot så finns det en ”bullermätare”, men den är nog inte trådlös. Jag är noga med att fukta elektrodytorna med kranvatten innan jag sätter på mig bältet. Jag skickade förra veckan in min pulsklocka för batteribyte, så jag får se om dom hittar något fel.Skickade med ett antal utskrifter från pulsfilerna, och det finns en del filer kvar i pulsklockan.

Första gången, (för sådär 20-25 år sedan) jag använde Polar plusklocka visade den 232 om jag var närmare en datorterminal (Alfaskop) än 2 meter. Likadant var det när jag åkte buss till/från jobbet. När bussen körde visade plusklockan 232, men när bussen stod stilla vid en hållplats eller trafikkorsning så visade den rätt. Men så fort chauffören gasade lite så visade plusklockan åter 232.

OT:
Varför det var just 232 kom jag aldrig på. Hade det varit 255 (bara 1:eek:r i ett 8 bitars register) hade jag varit mindre förvånad.
Att det var just 232 kommer jag ihåg, för jag höll just då på att konstruera ett program för asynkron datorkommunikation via radio för en basstation och godlyckligt antal slavar med RS232C interface.

Per Brune
 
Brune; sa:
Att det var just 232 kommer jag ihåg, för jag höll just då på att konstruera ett program för asynkron datorkommunikation via radio för en basstation och godlyckligt antal slavar med RS232C interface.
Per Brune
Det var ju tur att Du inte höll på med RS485, för så hög puls hade Du aldrig överlevt...

AndersLj
 
Brune; sa:
Jag bytte pulsbälte till Polaren i januari 2005, då det blivit en spricka i plasten på det pulsbält som följde med vid köpet. Efter detta byte inträffade något skumt. Var och varannan gång när jag är på Friskis & Svettis (F&S) jympa så sticker pulsen enligt pulsmätaren upp till 170, 200, 230 eller något annat skumt värde under 1 minut eller 2, någon gång de första 5-10 minuterna av jympan. Pulsmätaren är inställd på att spara pulsen var 15:de sekund.

Dom på F&S har inte någon trådlös mikrofon (headset) eller trådlösa högtalare vad jag vet. Däremot så finns det en ”bullermätare”, men den är nog inte trådlös. Jag är noga med att fukta elektrodytorna med kranvatten innan jag sätter på mig bältet. Jag skickade förra veckan in min pulsklocka för batteribyte, så jag får se om dom hittar något fel.Skickade med ett antal utskrifter från pulsfilerna, och det finns en del filer kvar i pulsklockan.

Per Brune

Nu har jag fått tillbaka plusklockan med nytt batteri och ett nytt pulsband (garanti). Så då får man ta och palla sig iväg till F&S och göra en ”vetenskaplig” test.

Per Brune
 
Jobbigt att åka buss

Jag tycker också det är jobbigt att åka buss, men jag har faktikst inte funderat på att kolla pulsen.
Men viss träning i långsamhet och trängsel är det allt.
 
Brune; sa:
Brune; sa:
Jag bytte pulsbälte till Polaren i januari 2005, då det blivit en spricka i plasten på det pulsbält som följde med vid köpet. Efter detta byte inträffade något skumt. Var och varannan gång när jag är på Friskis & Svettis (F&S) jympa så sticker pulsen enligt pulsmätaren upp till 170, 200, 230 eller något annat skumt värde under 1 minut eller 2, någon gång de första 5-10 minuterna av jympan. Pulsmätaren är inställd på att spara pulsen var 15:de sekund.

Dom på F&S har inte någon trådlös mikrofon (headset) eller trådlösa högtalare vad jag vet. Däremot så finns det en ”bullermätare”, men den är nog inte trådlös. Jag är noga med att fukta elektrodytorna med kranvatten innan jag sätter på mig bältet. Jag skickade förra veckan in min pulsklocka för batteribyte, så jag får se om dom hittar något fel.Skickade med ett antal utskrifter från pulsfilerna, och det finns en del filer kvar i pulsklockan.

Per Brune

Nu har jag fått tillbaka plusklockan med nytt batteri och ett nytt pulsband (garanti). Så då får man ta och palla sig iväg till F&S och göra en ”vetenskaplig” test.

Per Brune

Sedan jag fick ett nytt pulsband har jag inte fått några konstiga pulsvärden, så nu är allt normalt igen.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kalalokki Pulsklocka med GPS Navigering 12
kalalokki GPS/pulsklocka till träning Navigering 4
mikke73 Pryltokig... GPS, Pulsklocka, cykeldator... Navigering 16
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.