GPS och Amerikansk grundkarta

Hallon!

Jag har en GPS på G (en Garmin eTrex Legend C) till ett bra pris men den har amerikanska grundkartan i sig. Hur mycket är det att bry sig om? Jag har den på påseende här hemma nu och så vitt jag kan se så är grundkartan yyyyterst enkel. Så vad tycker ni... är det nåt att bry sig om eller skall jag köpa en Legend med europeisk grundkarta (är den måhända mer detaljerad än den amerikanska grundkartan?) till ett högre pris?

Jag skall väl tillägga att jag har tillgång till Metroguide, friluftskartan med mera så jag kommer ju inte gå kartlös så att säga.

Jag skall inte använda GPSen till bilåkning så jag bryr mig inte om att GPSen skall kunna välja väg åt mig. Jag skall ha den till cykling, löpning, vandring. Om det kan vara nån ledtråd...

Tacksam för svar!

Stalle
 
Kör på den du

Blåbär på dig,

Jag skaffade precis en Vista C, europeisk version. Jag har svårt att tänka mig att den europeiska kartan skulle vara mer detaljerad än den amerikanska, för den är verkligen värdelös.
Såvida man inte man är invaderande utomjordling och mycket grovt skall utröna vilken del av Sverige man skall krashlanda i, så tror jag inte att man någonsin vill navigera efter den inbyggda kartan. Helt kass. Tycker Garmin kunde skippat grundkartan och gjort plats för mer waypoints och spårdata. Dunka ner Metroguide så blir det däremot vägkarta som duger till det mesta. Gör du det med img2gps så kan du dessutom köra med autorouting.
Till sist: Friluftskartan är inte så dålig som en del säger utan duger gott för att du ska veta var du är.
Därmed inte sagt att den inte kunde bli bättre...
Lycka till!
 
I ditt fall tror jag inte det spelar någon roll. För mig, som ofta reser hit och dit i Europa, är det smidigt att alltid kunna ha en översiktskarta, så att jag kan få en uppfattning om var olika orter (större, då) ligger. Det blir ju lite som invasion från yttre rymden.
Dessutom uppskattar jag möjligheten att snabbt kunna få en enkel beräkning på körsträckan, även om det är ända till Italien eller så.

När du zoomar ut en bit, för att få mer översikt, ser du ingenting alls, om du inte har någon baskarta i botten. Det är väl den nackdel som finns.

Anders
 
Grundkarta

"Krashlandande utomjordling" Hihi, haha, hoho!

Nä men jag håller med er... Det är lite av ett mysterium varför de har bränt ner en så usel karta. De borde ha lämnat platsen åt annat istället.

Men då är det motorvägsnavigeringen jag kommer att missa (i europa), men den kan jag ju gärna missa (jag ogillar att åka bil).

Tack för synpunkterna!

Stalle
 
Kung Stalle; sa:
Hallon!

Jag har en GPS på G (en Garmin eTrex Legend C) till ett bra pris men den har amerikanska grundkartan i sig. Hur mycket är det att bry sig om? Jag har den på påseende här hemma nu och så vitt jag kan se så är grundkartan yyyyterst enkel. Så vad tycker ni... är det nåt att bry sig om eller skall jag köpa en Legend med europeisk grundkarta (är den måhända mer detaljerad än den amerikanska grundkartan?) till ett högre pris?

Jag skall väl tillägga att jag har tillgång till Metroguide, friluftskartan med mera så jag kommer ju inte gå kartlös så att säga.

Jag skall inte använda GPSen till bilåkning så jag bryr mig inte om att GPSen skall kunna välja väg åt mig. Jag skall ha den till cykling, löpning, vandring. Om det kan vara nån ledtråd...

Tacksam för svar!

Stalle

Hej
Tänkte du använda karta överhuvudtaget eller hur tänker du använda din GPS ?
om du tänker använda karta vilken karta tänker du då använda ?

Jag kan tyvärr inte annat än att avråda från att köpa friluftskartan. den är inte värd sitt pris tycker iaf jag. Den är nästintill värdelös att använda för att försöka planera sina rutter.
alltifrån Öar som saknas till vägar som byggdes för några år sedan som inte heller finns till en skala som jag på intet sätt förstår varför de valt.

En ny garmin gps kostar från 1495 och uppåt.
plus kartor.

Har du tid att vänta lite så kanske magellan kommer med sin karta som har varit på G ett bra tag.

missuppfatta mig inte jag är jättenöjd med min garmin GPS det är bara kartan som suger.
och enl sportmanship så kommer det inte någon ny.
enl vissa på sportmanship så kommer det en uppdatering, men enl vissa andra så är en sådan inte planerad. Jag håller just nu att titta på en lösning för att göra egna kartor från Satelitbilder och ladda in i GPSen så vi får se hur det går.

lycka till
 
Både och...

Jag hade tänkt att använda GPSen som ett komplement till kartan. Tror inte jag vill göra mig av med papperskartorna i första taget.

Jag vet att friluftskartan är lite sisådär men det är vad som finns.

Även om Magellan kommer med en ny karta så känns det som om Garmin är steget före. Och vem vet, de kanske åxå kommer med en ny karta om några år...

Nå iallafall. Det är synd att den GPS jag tänkte köpa saknar europeisk grundkarta men det verkar som om man kan överleva det...

Tack så länge!

Stalle
 
Re: Grundkarta

Kung Stalle; sa:
Nä men jag håller med er... Det är lite av ett mysterium varför de har bränt ner en så usel karta.
Grundkartan är inte avsedd för detaljnavigering och alla som försöker använda den till det kommer självklart att bli besvikna. En gaffel är inte avsedd att äta soppa med och fungerar därför dåligt för dem som ändå försöker använda den till det. Det innebär dock inte att gaffeln är ett fullkomligt onödigt bestick.

När man använder GPS:en för vägnavigering över lite längre sträckor är det utmärkt att spara kartminne genom att bara ladda in detaljerade kartsegment över områden där man verkligen behöver det och på sträckorna dessemellan, där man ändå bara kör på större vägar så räcker grundkartan bra. Med sådan användning kan man använda autorutt över ett betydligt större område än som annars är möjligt p.g.a. begränsningen i kartminnet.

I områden där det inte finns detaljerade kartor som t.ex. i forna östeuropa så har man med en europeisk grundkarta i alla fall just en grundkarta istället för en blank skärm. Om man tycker begränsad kart- och autoruttfunktion är bättre än obefintlig sådan funktion är självklart en smaksak.

Om man zoomar ut ordentligt för att få överblick så får man med rätt grundkarta för den kontinent där man befinner sig just en överblickskarta med större vägar och samhällen medan man med fel grundkarta återigen får en i stort sett blank skärm.

Då din förväntade användning inte passar in i ovanstående så har sannolikt inte just du något behov av grundkartan medan andra som använder GPS:en för vägnavigering och autorutt kan uppleva den mycket värdefull. Grundkartan är inte usel för dem som har behov av den och det är därför heller inget mysterium att den finns.

Lycka till med din nya GPS!
 
Jag kan förstå att dom lägger med en grundkarta för att inte få en blank skärm, men varför måste dom använda samma karta som i den första gpsen dom släppte med kartafunktion? Om man nu skall använda den för autorutt mellan större städer hade ju vart fint om den var hyfsat uppdaterad så att den inte lurar in en på småvägar när det finns motorväg, eller behöver räknaom hela tiden för att där man kör finns det ingen väg.

För mig duger den bara till översikt.
 
Köpte min 76CS i USA nyss. Laddade in Friluftskartan och känner mig helnöjd med den, behöver inte några motorvägar eller citykartor. Totalkostnad: 3500 Skr :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Amerikansk GPS, svenska kartor? Navigering 10
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.