Gps med Europa led E6

Det beror nog lite på hur du vill ha det presenterat.

På Traildino-länken i andra inlägget kan man (om man scrollar ner lite) skapa en gpx-fil. Bocka för de bitar du vill ha (det finns ett val för alla bitar i Sverige och tryck sen på "Get gpx". Då får du en gpx-fil, dvs ett GPS-spår. GPS-sändare kan säkert läsa en sådan utan vidare, men sådana har jag ingen koll på.
vilka just nu)

Tack för en bra beskrivning. Jag testade att ladda ner ett spår och öppna det i Basecamp (och gjorde om det till en rutt istället för ett spår). Det funkade bra.
 
wikiloc verkar lovande

Wikiloc verkar ha väldigt mkt sparade spår. Du kan se spåren på karta och även ladda ned dem i olika format till iphone och eller androidtelefon och garmingps bland annat.

Thure
 

Bilagor

  • malmogenarp.jpg
    malmogenarp.jpg
    57.2 KB · Visningar: 308
  • download malmo.jpg
    download malmo.jpg
    32.6 KB · Visningar: 306
Hej och tack för ditt svar😊 nej jag menade europa led E6, vandringsleden ej motorvägen.
Jag har laddat ner appen (sweden topo map) håller på och kollar in den men det verkar absolut vettig😊






Om du skall gå från Malmö till Stockholm så skall du inte följa E6'an, då hamnar du i Göteborg (eller Oslo om du går vidare).
Men jag kanske förstår dig fel?
Eniro appen innehåller karta. Kan du inte använda den?
 
Hej och tack för ditt svar😊 ja precis du förstod frågan alldeles rätt😊





Om du skall gå från Malmö till Stockholm så skall du inte följa E6'an, då hamnar du i Göteborg (eller Oslo om du går vidare).
Men jag kanske förstår dig fel?
Eniro appen innehåller karta. Kan du inte använda den?

Vandringsled E6, https://sv.wikipedia.org/wiki/Europaled. Och jag förstår frågan som hur vet man var man börjar, och hur hittar man...
 
Malmö till Stockholm

Hej och stort tack för ditt svar😊 jag vill inte gå snabbaste vägen, jag vill gå på leder och jag vill göra det för att dra uppmärksamhet mot utsatta människor i samhället, jag är aktiv som volontär i Grekland och en del projekt här hemma, jag har ett stort hjärta och vilja men totalt noll koll på sånt här och är fruktansvärt oteknisk, jag letar efter någon som har koll och somkan kan hjälpa mig att planera allt i "minsta" detalj, jag kan självklart betala, så om någon snäll ser detta och har möjlighet så får ni mer än gärna höra av er, vore evigt tacksam. Mvh










Hej Sebastian!

Om jag har läst rätt vill du gå från Malmö till Stockholm.
Börja med att bestämma färdväg. Vill du gå kortaste vägen? Eller kan du tänka dig att gå en lite längre väg för att få bättre utsikt? Vill du undvika större vägar? Om du vet hur du vill gå kan du planera en färdväg på en karta.

Människorna som finns här på forumet Utsidan kan hjälpa till med olika kartor. Och ge tips om fina gångvägar.
När det gäller GPS finns det sådana i många mobiltelefoner idag. Har du en mobil med GPS så är det enklaste lösningen. Se till att någon skriver ut en karta på papper så klarar du dig om mobiltelefonen blir urladdad.
Har du fler frågor är det bara att ställa dem här på forumet framöver.
 
Hej och tack! Jag kan inte ta på mig jobbet, men bidrar med lite mer tips och funderingar till någon som kan göra det.

GPS-spåret från Traildino länkat i andra inlägget saknar som sagt delar av leden.

Lantmäteriverket har fria geodata att ladda ner som shapefiler. Där finns lederna i det län jag kollade i lagret ”Vägar övriga”. Men det är inta bara leder, utan även andra stigar osv i det lagret, så det krävs en del manuellt arbete att kopiera endast leden. Och leden ligger ca 30 m förskjuten åt sidan på sträckor med väg, detta för att båda ska kunna presenteras samtidigt på lantmäterikartan.

Kollade som hastigast på Geodatapartalen, men hittade inga leder där. Det behöver inte betyda att det inte finns, då det är ganska mycket att söka i där.

Någonstans på internet borde lederna finnas som vektordata att ladda ner tycker jag.

Sedan ska lederna kombineras med en bakgrundskarta som man trivs med. Där får man göra ett personligt val. Och det kräver programvara och lite vana. Finns kanske någon internettjänst som fixar det enkelt? Det får andra tipsa om.

Ett annat alternativ är att helt enkelt ta en karta där lederna är inritade.
Själv använder jag ofta lantmäteriets kartor i rasterformatet ”rik”. Där finns säkert de efterfrågade lederna. Dessa kartor har många år på nacken, nya vägar osv finns inte med, men det tycker jag inte gör så mycket. Enklast är att ladda ner dem med en bittorrentklient. Köp en påse godis till en tonåring så fixar hon/han det. Lantmäteriverket har släppt informationen i vektorform, så det är inte omoraliskt på något sätt. Mobilappen ”Android Rik Map” är gratis, men den är för spartansk för min smak, det går inte att zooma ut. Jag konverterar rik-kartorna till geo-tiff och öppnar dem med appen PDF-Maps, numera kallad Avenza maps.

Skribenten ”saraabeiramar” har ena annan lösning här. Vore kanske bra att slå ihop trådarna.
 
Go old-school?

Eftersom du är "fruktansvärt oteknisk" så är det kanske bättre att göra som förra årtusendet (för typ15år sedan) - kartor över alla leder och kompass? Det finns inget bombsäkert sätt att navigera om man inte har kunskap och karta/kompass är nödvändigt att kunna använda hur som helst. Google Maps i telefonen finns ju som backup...

Skulle du försöka väcka uppmärksamhet för något är det bättre att ibland behöva be någon man träffar att tala om var man är - ett bra sätt att inleda ett samtal ;).

En liten varning är att inte alla vandringsleder är så underhållna som man kunde önska. De kan mycket väl vara så att att det turistbyrån gör reklam för på sin hemsida med fina bilder är igenvuxen sly när du kommer fram... Fråga dig fram med sådan som gått före.


/Andreas
 
Håller själv på att vandra Europaled E6 genom Sverige (och Europaled E1 genom Sverige). De delarna jag är färdig med är Skåneleden, Hallandsleden, Gislavedsleden och Höglandsleden. Det som kvarstår är Östgötaleden, Sörmlandsleden and Roslagsleden. Vet inte om jag blir färdig med E6 genom Sverige nästa år men håller just nu på att skaffa en bättre koll på Östgötaleden och Sörmlandsleden för att kunna planera mina vandringar på ett bra sätt. Har hittills använt vanliga kartor, det finns kartor tillgängliga i de flesta fall även om det kan vara svårt att hitta de ibland. Har inte använt GPS förutom vid två tillfällen när jag vandrade Skåneleden och gick lite fel så det var användbart med GPS. GPS-kartorna för Skåneleden finns tillgängliga på deras sida och de verkar vara väldigt bra. Vet inte ifall det finns GPS koordinater tillgängliga för de andra vandringslederna men du kan t.ex. kolla traildino.com (sök på E6).

Hur som helst så har en blog där jag beskriver mina vandringar. Du kan se en sammanfattning av mina vandringar och länkar till mina färdiga blogginlägg här:
https://rickarddahl.blogspot.se/2016/08/summary-of-walks-general-statistics.html
Jag sammanfattade delarna av Höglandsleden som ingår i E6 här:
https://rickarddahl.blogspot.se/2017/08/introduction-to-hoglandsleden-e6.html
Och liknande sammanfattning för Skåneleden kan du hitta här:
https://rickarddahl.blogspot.se/2017/12/introduction-to-skaneleden-walks.html

Det verkar som att det är svårt att hitta konkreta kartor att skriva ut för Östgötaleden men däremot tror jag att de har gps-koordinater tillgängliga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...