GPS leder bilister ut på skoterleder!

Man skulle ju också tänka sig att kartorna inte visade bilvägar där det inte finns bilvägar.?
Visst finns det felaktigheter i kartmaterialet ibland, men det vanligaste är att folk ställer in fel villkor för vägplaneringen.
Vi har en låne-gps på jobbet, och sist nån klagade på att den hade valt så smala och krångliga vägar så visade det sig att gps-en var ställd på "undvik motorvägar".
Att be om den "kortaste vägen" kan också leda en på lite lustiga rutter, (och jag kan tänka mig att ngt sådant låg bakom skoterutflykten, låter som om vägen är framkomlig sommartid) men lämnar man den på "snabbaste vägen" så brukar vägvalet bli väldigt konservativt och pålitligt.
 
Det värsta är inte att hon inte litade blint på GPSen, utan när hon ringer bärgningskåren har hon inte en aning om var hon befinner sig. HON HAR JU EN GPS I BILEN!!!!!!
Nu kör jag ju med en äldre och mer friluftsvariant av GPS, men de där med karta kan väl ändå visa rikets nät eller WGS84?

AV

Om hon lyckades köra så hysteriskt fel så klarar hon heller inte av att använda de funktioner som finns på GPS-en. Ofta är det ju också så att funktionen att visa XY (NE), inte finns på en bil-GPS. Den funktionen efterfrågas inte av den typen av kunder. Det borde dock vara krav från tex Vägverket att den skall ha en "visa XY"-funktion för att få användas i bilar.

Folk som inte kan använda en GPS skall heller inte ha en.

Är det någon som vet vilken sorts enhet hon hade, hur den var inställd osv.
Antagligen är det på samma sätt som när några killar från Norge lyckades ställa sig tvärs över spåret norr om Öxnered förra vintern. De hade ställt in "gående".
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Folk som inte kan använda en GPS skall heller inte ha en.

Är det någon som vet vilken sorts enhet hon hade, hur den var inställd osv.
Antagligen är det på samma sätt som när några killar från Norge lyckades ställa sig tvärs över spåret norr om Öxnered förra vintern. De hade ställt in "gående".

Eller så kan man ha inställningen att det oftast är dålig användbarhet hos tekniken som är problemet.
En GPS som är inställd på cykel eller gående bör naturligtvis varna eller till och med ställa om sig när hastigheten överstiger gång- eller cykelhastighet. Alternativt visa tydligt valt läge.
 
Om hon lyckades köra så hysteriskt fel så klarar hon heller inte av att använda de funktioner som finns på GPS-en. Ofta är det ju också så att funktionen att visa XY (NE), inte finns på en bil-GPS. Den funktionen efterfrågas inte av den typen av kunder. Det borde dock vara krav från tex Vägverket att den skall ha en "visa XY"-funktion för att få användas i bilar.

Folk som inte kan använda en GPS skall heller inte ha en.

Är det någon som vet vilken sorts enhet hon hade, hur den var inställd osv.
Antagligen är det på samma sätt som när några killar från Norge lyckades ställa sig tvärs över spåret norr om Öxnered förra vintern. De hade ställt in "gående".

Va?? Kan de inte ens visa koordinater? Det är ju den mest elementära säkerhetsfunktionen, att kunna ringa till någon och säga: Jag är här XY. Hämta mig!

Ja jösses. Snacka om falsk säkerhet.

AV
 
Koordinater

låter bra men ställer till mycket trassel också i och med att det finns så många olika typer.

En uppgift att en GPS befinner sig t ex 7 km SV om Brunskogs kyrka är mera värd för räddningstjänsten.

Thure
 
Om hon lyckades köra så hysteriskt fel så klarar hon heller inte av att använda de funktioner som finns på GPS-en. Ofta är det ju också så att funktionen att visa XY (NE), inte finns på en bil-GPS. Den funktionen efterfrågas inte av den typen av kunder. Det borde dock vara krav från tex Vägverket att den skall ha en "visa XY"-funktion för att få användas i bilar.


Varför skall det krävas att den skall kunna visa XY (RT90) som är ett gammalt format? Egentligen tycker jag inte att VV skall kräva en massa saker alls, men om dem skall kräva något så bör det väl vara Lat/Lon (WGS84) som är vedertaget över hela världen (verkar också mest logiskt ur tillverkarnas synpunkt, även de utländska turisterna skulle säkert uppskatta om dem fick använda sina navigatorer i Sverige). Men jag törs nog säga att precis alla bilnavigatorer kan visa Lat/Lon.
Har jag fel?
 
Övertro på tekniska hjälpmedel:

Fjällvandrare: Hjälp, batterierna tog slut, kom och hämta mig.

Fritidsskeppare: Hjälp, har gått på grund (såg det inte på den lilla skärmen), kom och hämta mig.

Bilägare: Hjälp, jag står med bilen på en kostig ute i ingenstans, kan nån komma och hämta mig?

Hur skulle det vara om folk lärde sig att läsa kartor INNAN de skaffar en massa snitsiga prylar?

Lära sig krypa innan man kan gå, typ.
 
Verkar vara mer vanligt än vad man tror, under gårdagens sladdtur på "vår" skoterled så stod det en bil ca 100m in på skoterleden, verkade ha vissa problem att komma bakåt till bilväg...........
Nåväl detta kan väl ses som ett gott betyg på vårt ledstatus
 
Det finns GPS-navigatorer, avsedda för bilbruk, som varken kan visa vägen till en inmatad koordinat eller tala om vid vilken koordinat du befinner dig. Programmerarna har tänkt sig att allt ska anges med adresser. Finns ingen adress har man inte där att göra.
 
Det är för att det skall vara "enkelt" för trailertrash-medelsvensson utan direkt höga studieskulder.
Det är en "teknisk" grej och då kan man inte ställa för höga krav på att användaren skall behöva LÄRA sig och FÖRSTÅ vad han gör.

Om man fick ange den där trestjärninga restaurangen i Paris (som man skall åka till i varje GPS-reklam) med N och E då skulle ingen hitta dit. Det blir för många siffror att hålla reda på.

Det var därför jag ansåg att en GPS avsedd för bilbruk inte skulle få användas om den saknar den mest elementära funktionen, att visa var den är. Eftersom man inte kan ställa det kravet på användaren, att den skall använda utrustningen rätt och ha läst manualen, så måste man införa en "nödknapp" på burken. Tryck på knappen och N / E kommer fram och inget annat.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips